Hz. Ömer, çalgı çalan bir kadının evine girip onu kamçıyla döverken başının örtüsü düşmüş,.. Bu olayı açıklayabilir misiniz?
Ahkâmü's-Siyaset ve Münteka kitaplarında bildiriliyor ki:
"Bir kimsenin evinde çalgı sesi işitilince, o eve izinsiz girilmesi caiz olur. Çünkü o kimse çalgı sesini duyurmakla evinin hürmetini yıkmış olur."
Hz. Ömer, bir kadının evine girip onu kamçıyla döverken başının örtüsü düşmüş, kendisine "Onun hürmetini yıktın." denildiğinde Hz. Ömer, "Haramla meşgul olduğu için, onun hürmeti kalmamıştır." buyuruyor. (İbni Abidin)
- Buna göre evinde çalgı çalanı dövmek caiz mi, bu olayın anlamı nedir?
Değerli kardeşimiz,
-Hz. Ömer (ra)’in evinin içinde sesli ağıt yakan (veya şarkı söyleyen) bir kadını dövdüğüne dair bilgiye (İbn Abidin, Babu nikahi’l-Kafiri) hadis kaynaklarında rastlayamadık. İbn Abidin de bu bilgiyi hadis kaynaklarından değil, şerhettiği Duurl’l-Muhtar’ın “kitabu’l-gasbi” bölümünden alıntıladığını belirtmiştir.(a.g.y)
Buna göre şu noktalara dikkat çekmekte fayda görüyoruz:
a. İslam hukukuna göre, açıktan suç işleyen kimsenin saygınlığı yoktur. Çünkü böyle açıktan Allah’a ve devlet nizamına karşı gelerek, pervasızca suç işleyen kimse artık anarşist bir fert konumundadır.
b. Hz. Ömer (ra)’le ilgili haber sahih hadis kaynaklarında yer almamaktadır. Ve dolayısıyla bir hükmün delili olamaz.
c. Şayet sahih olsa bile, burada söz konusu olan kişi Halife'dir. Hz. Ömer (ra) bir devlet reisi sıfatıyla hukukun kendisine tanıdığı ta’zir cezasını uygulamış olabilir. Çünkü, birden kırk kırbaça kadarki cezanın adı olan "ta’zir cezası" devlet reisinin ve mahkeme kadısının insiyatifindedir.
d. İslam’da evin ve ailenin mahremiyeti vardır. Hiç kimse izinsiz bir eve giremez. Ve bir evde haram işlenip işlenmediği hususunda bir tecessüste bulunamaz. Ancak bu meselede -eğer bu haber doğru ise- tecessüse ihtiyaç olmaksızın açıktan gelen şarkı veya ağıt sesi, zaten dışarıdan duyulmaktadır. Bu sebeple, burada açıktan bir münker/bir suç işlendiği için Halife insiyatif kullanarak ilgili kadının evine girmiş ve kırbaçlamıştır.
e. Evvela İslam hukukuna göre, hiçbir fert bu gibi konularda evi basmak ve ta’zir cezasını uygulama hakkına sahip değildir. Bu günkü medeni hukukta olduğu gibi, İslam hukukunda da aile mahremiyetinde bir aramanın yapılması için, mutlaka yetkili mercilerden izin almak şarttır.
f. Şunu da unutmamak gerekir ki, uzun yıllardan beri İslam terbiyesinden mahrum bırakılmış bir neslin mevcudiyeti söz konusudur. İslam yaşantısına yabancı bir hale getirilmiş insanlar, her zamankinden daha fazla toleransa muhtaçtır. Yoksa kaş yaparken göz çıkarmak gibi talisiz bir duruma düşmek söz konusu olabilir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Hz. Ömer'e "Faruk" unvanı ne zaman, nasıl ve kim tarafından verilmiştir?
- Osmanlı'da padişahların idam cezası verdiği biliniyor; İslam'a göre böyle bir yetkileri var mıdır?
- TEĞANNİ
- Hz. Ömer'in Müslüman olmasına vesile olan Peygamberimizin okuduğu sure hangisidir?
- Osmanlı kanunnamelerinde, zina suçu için İslam'a uygun ceza verilmeyip, geleneksek yöntemlerle para cezası uygulandığına dair iddialar doğru mudur?
- ŞER`I CEZALAR `DAN BAZI ÖRNEKLER
- TA'ZÎR
- Hz. Ömer'in, Hz. Ali'nin kızı Ümmü Gülsüm ile evlenmesi konusunda anlatılanlar doğru mudur?
- Hz.Osman'nın halife seçilmesinde sahabeler adaletsiz davranmışlar mıdır?
- Din, cihad ve zorlama: İslam barış dini midir?