Cuma namazı kılınmadan önce, yani cuma namazı bitip cemaat çıkmadan önce kadın veya erkeğin kıldığı öğle namazı kabul olmazmış deniyor, doğru mu?
Değerli kardeşimiz,
Hiç bir özrü olmadığı halde öğle namazını cumadan evvel kılmak mekruhtur. O halde hasta, yolcu ve tutuklu bulunanların öğle namazını cuma kılındıktan sonraya bırakmaları müstehabdır. Aksi halde kerahetle namaz kılmış olurlar. Sahih olan da budur. Kadınların da aynı yolda hareket etmesi uygun olur.(1)
Öğle farzını yerine getirdiken sonra camiye gelip cuma kıldıran imama uyarsa, -ister bu kimse yolcu veya hasta veya köle olsun- kıldığı öğle namazı hükümsüz olur. Ama evinden bu niyetle çıkıp henüz camiye gelmeden imam cuma namazını kıldırıp bitirmişse, o takdirde kıldığı öğle namazı sahihtir. Bunda icmâ' vardır.(2)
Evinden çıktığında imam henüz cuma namazını tamamlamamışsa, ama o camiye gelinceye kadar namaz kılınmışsa, İmam Azam'a göre kıldığı öğle namazı hükümsüz olmuştur. İmameyn'e göre, öğle namazı tamamdır. Ama evinden cuma maksadiyle değil, başka bir husus için çıkarsa, ittifakla öğle namazı hükümsüz olmaz.(3)
Bunun gibi evinden cuma için çıkmayı niyet edip tam o hazırlık içinde gayret gösterirken cuma kılınmış olsa, bu takdirde kıldığı öğle namazı sahihtir.(4)
Öğle namazını kılıp cuma için niyet edip çıktığında, imamın bir özürden veya özür olmaksızın cumayı kılmadığı anlaşılırsa, bu hususta farklı görüşler olmakla beraber en sahih olanı, kıldığı öğle namazının hükümsüz kalmadığıdır.
Yine öğleyi kılıp cuma niyetiyle evinden çıktığında, bir felâket veya benzeri sebepten dolayı cemaatin cuma namazı kılmadığı anlaşılırsa, sahih kavle göre, öğle namazı hükümsüz olmuştur.(5)
O halde öğleyi kıldıktan sonra cuma kılmak için harekete geçer fakat henüz evden dışarı çıkmadan cumanın kılındığını veya kılınmakta olduğunu haber alsa bile, yine de kıldığı öğle namazı sahihtir. Genel kaaide budur.
Öğle namazını kılıp camide oturduğu takdirde, imam cuma namazına başlarken o da başlayıncaya kadar, namazı hükümsüz sayılmaz. Bunda fukahanın ittifakı vardır.(6)
Hasta kimse öğle namazını evinde kıldıktan sonra kendinde bir hafifleme hisseder de cumaya çıkar ve imama yetişip bu namazı kılarsa, öğle namazı kendiliğinden bozulmuş olur, nafileye dönüşür.(7)
Kaynaklar:
(1) Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/499-500.
(2) El-Kenz Şerhi / Herevi.
(3) El-Kâfi / Hâkim-i Şehîd El-Mervezi.
(4) Et-Tebyin / Zeylaî.
(5) Fetâvâ-yı Hindiyye - El-Kifâye.
(6) Bahrirâik / İbn Nüceym.
(7) Fetâvâ-yi Hindiyye.
(bk. Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/498-501)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Ezan okunmadan (yani vakit girmeden az önce) kılınan namaz kabul olur mu?
- Selam taşıyıp iletmemek günah mı? Gönderilen selamı ulaştırmanın hükmü nedir?
- Mezarlıklarda ücret / para karşılığı Kur'an veya Yasin okumak caiz midir? Bir de Kur'an öğreten hocaya, hatim bittikten sonra altın, yiyecek veya hediye veriliyor, günah değil mi?
- Düğünde halaya kalkmak haram mı? Sünnete uygun düğün nasıl olmalıdır?
- Heykel ve resim bulundurmak caiz mi? Heykel ve resim bulunan evde namaz caiz olur mu?
- Konsere ve benzeri yerlere gitmek caiz mi?
- Peygamber Efendimizin ruhuna Yasin okumayı adamak caiz midir? Peygamber Efendimizin okunan Yasinlere, salavatlara ihtiyacı var mıdır?
- Ekmeği çöpe atmak ve israf hakkında değerlendirme: Ekmeği çöpe atmak günah değil mi?..
- Üzerinde içki markası olan bardaklarla su içmek, bu bardakları evde bulundurmak haram mıdır?
- Bir yaşına gelmemiş çocuğun saçlarını kesmek caiz mi?