Cin musallat olan kişiye yapılan rukye hadisi sahih mi?

Soru Detayı

- Rasulullahın mecnuna yaptığı rukye hadisin sıhhat ve tam tahrici nedir?
- Varsa Arabça metnini verebilir misiniz?
- Ümmü Eban, binti Elvazia'dan, o da babasından rivayet ediyor; "Babam, mecnun olan oğlunu veya kız kardeşinin oğlunu Rasulüllah'ın yanına götürdü ve "Ey Allah'ın Rasulü, yanımda oğlum veya kız kardeşimin oğlu var, size dua buyurmanız için getirdim" dedi. Bir şeyin üzerine binili olarak (deve veya at) elleri de bağlı olduğu halde getirdiler. Rasulüllah, "Onu bana iyice yaklaştırın, arkası benden tarafa olsun." buyurdu, dediğini yaptım. Rasulüllah elbisesinin arkasını yukarı kaldırdı ve onu vurmağa başladı. Elini o kadar kaldırıyordu ki, koltuğunun altı gözüküyordu. Bu esnada "çık ey Allah'ın düşmanı" diyordu. Baktım çocuğun bakışları değişti, düzgün bir şekilde bakıyordu. Sonra Rasulüllah onu önüne oturttu, biraz su ile yüzünü mesh etti ve ona dua etti. Sonra ben ondan daha iyisini görmedim."

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Bu bilgi için bk. Ahmed b. Hanbel, 39/490.

Bu hadis rivayetinde iki konu zikredilmiştir.

Bunlardan biri: Hz. Peygamber tarafından, Eşec el-Munzir’de hilim ve teenni gibi iki güzel hasletin bulunduğu ifade edilmiştir.

İkincisi ise, sorudaki konudur. (bk. İbn Hanbel, a.y)

- Ümmü Eban tarikiyle yapılan hadis rivayetlerinin bazılarında, ilk kısımdaki bilgi olmakla beraber, ikinci kısımda yer alan sorudaki bilgi yer almamıştır. Örneğin bk. Ebu Davud, h.no: 5225; Beyhaki, es-Sünenu’l-kübra, hno: 13587.

- Yalnız sorudaki konuyu olduğu gibi rivayet edenler de vardır. (bk. Taberani, el-Kebir, hno:5314)

- Hafız Heysemi, Ahmed b. Hanbel’in rivayeti için: “Hind bintu’l-Vazi (Ümmü Eban)’ı tanımıyorum, diğer raviler sikadır (sağlam, güvenilir).” demiştir. (bk. Mecmau’z-Zevaid, hno:14148).

Heysemi, Taberani rivayetiyle ilgili de şöyle demiştir: “Ümmü Eban’da Mutayr/Matar’dan başkası hadis rivayet etmemiştir. (Mecmau’z-Zevaid, hno:14150) Bu değerlendirme hadisin zayıf olduğuna işarettir.

Nitekim, Şeyh Ali el-Haşiş, bu rivayetin vahi / oldukça zayıf olduğunu açıkça ifade etmiştir. (bk.Silsiletu’l-Ahadisi’l-Vahiye, 55. halka)

Sorudaki şekliyle bu kıssanın Taberani’deki Arapça metni şöyledir:

- حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْفَضْلِ الْأَسْفَاطِيُّ، ثنا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، ثنا مَطَرُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَعْنَقُ، حَدَّثَتْنِي أُمُّ أَبَانَ بِنْتُ الْوَازِعٍ، عَنْ أَبِيهَا، أَنَّ جَدَّهَا الزَّارِعَ، انْطَلَقَ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَانْطَلَقَ مَعَهُ بِابْنٍ لَهُ مَجْنُونٍ أَوِ ابْنِ أُخْتٍ لَهُ، قَالَ جَدِّي: فَلَمَّا قَدِمْنَا عَلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّ مَعِي ابْنًا لِي أَوِ ابْنَ أُخْتٍ لِي مَجْنُونٌ أَتَيْتُكَ بِهِ تَدْعُو اللهَ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ، فَقَالَ: «ائْتِنِي بِهِ» فَانْطَلَقْتُ بِهِ إِلَيْهِ، وَهُوَ فِي الرِّكَابِ، فَأَطْلَقْتُ عَنْهُ وَأَلْقَيْتُ عَنْهُ ثِيَابَ السَّفَرِ وَأَلْبَسَتْهُ ثَوْبَيْنِ حَسَنَيْنِ، وَأَخَذْتُ بِيَدِهِ حَتَّى انْتَهَيْتُ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: «ادْنُهُ مِنِّي اجْعَلْ ظَهْرَهُ مِمَّا يَلِينِي» قَالَ: فَأَخَذَ بِمَجَامِعِ ثَوْبِهِ مِنْ أَعْلَاهُ وَأَسْفَلِهِ، فَجَعَلَ يَضْرِبُ ظَهْرَهُ حَتَّى رَأَيْتُ بَيَاضَ إِبْطَيْهِ وَهُوَ يَقُولُ: «اخْرُجْ عَدُوَّ اللهِ اخْرُجْ عَدُوَّ اللهِ» فَأَقْبَلَ يَنْظُرُ نَظَرَ الصَّحِيحِ لَيْسَ بِنَظَرِهِ الْأَوَّلِ، ثُمَّ أَقْعَدَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ يَدَيْهِ، فَدَعَا لَهُ بِمَاءٍ، فَمَسَحَ وَجْهَهُ وَدَعَا لَهُ، فَلَمْ يَكُنْ فِي الْوَفْدِ أَحَدٌ بَعْدَ دَعْوَةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْضُلُ عَلَيْهِ

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
2.720 kez okundu
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun