Allah kimseye muhtaç değil, hiç yaratmayabilirdi?
- Allah bu dünyayı niye yarattı? Verilen cevaplar beni doyurmuyor.
- İmtihan denen şey, Allah bizi neden yarattı? Mesela burada da beni sorgulamaya iten şeyler var. Allah neden onu tanımamızı istiyor, Her şeye gücü kudreti yeten bir yaratıcı, neden kendine tapılması için bir şeyler yaratır, Her şeye gücü kuvveti yetiyor zaten, Yani ona ibadet etmemiz. Ondan bir şey eksiltmez ya da fazlalaştırmaz. Yani onu tanımamızın onun için de bir önemi olmalı, Cennet cehennem var değil mi, Allah sen imtihan olup sonunda cennet veya cehenneme gideceğin bir dünyaya gönderiyor seni, Yani benim cennete veya cehenneme gitmem, Bunun onun için ne önemi var ki?
- Allah kimseye muhtaç değil neden insanları yaratıp sınava soktu hiç yaratmayabilirdi?
Değerli kardeşimiz,
Şüphesiz bunların Allah için bir önemi yoktur. Ancak bizim için önemlidir.
İnsan varoluşu Allah’ı tanımaksızın gerçek mutluluğa ulaşamayacaktır. Bu nedenle Allah iyilik ve rahmetinin gereği olarak kendisinin tanınmasının imkânına yol açmıştır.
Ancak bu hususu da yine kendi saygınlığının gereği olarak insan iradesinden kaynaklanan özgür seçime bağlı kılmıştır. Cennet bu isteğin cevabıdır. Cehennem ise bunu istemeyişin varoluş sürecindeki karşılığıdır.
Dolayısıyla cennet veya cehennem bizim isteklerimize bağlı belirlenimlerdir.
Allah’ın kendisini tanımak isteyenlerin bu isteklerini ret etmeyişi Onun iyiliğinin gereğidir.
Aynı şekilde onu tanımamak isteyenlerin bu isteklerini ret etmeyişi de yine Onun iyiliğinin gereğidir.
“Hiç böyle bir şeyi yapmasaydı” yaklaşımı ise Allah’ın mutlak iradesine sınır koyması anlamına geleceği gibi, onu tanımak isteyen onunla birlikte sonsuzca var olmak istencine karşı da yapılmış bir haksızlık olacaktır.
Bu durumda aynı şekilde eğer hiçlik olsaydı cennete gitme imkânı olamayacağı için bu iyinin gerçekleştirilmemesi anlamında potansiyel bir kötülüğü kabul etmek gerekecektir.
Üstelik bu imkanın gerçekleşmesi için Allah kendi peygamberlerini gönderdiği gibi, bunun fiziksel yolu için gerekli olan her şeyi de üstesine alarak iyiliğin sonsuz biçimini göstermiştir.
Şurası da unutulmamalıdır ki yokluk varlığa karşı yönelimseldir. Yani Allah’ın varlığı, onun dışındaki her varlık olasılığını var olmaya yönelimsel bir konuma itmektedir.
Dolayısıyla Allah bu yönelimselliği var kılarak özündeki iyiliği ortaya koymaktadır.
Söz konusu varlık yönelimselliği, kendisi asıl var olan olduğu için kendisine doğru olmak durumundadır. Bu durumda bu yönelimselliği ret etmesi onun iyiliği ile bağdaşmayacaktır.
İlahi varlık, irade sahibi olduğu için kendisine olan yönelimsellik de iradi olmalıdır.
Dolayısıyla cennet asıl olan, cehennem ise arızi olandır.
Cehennem bizim görece varlığımızın ve varlık ve yokluğa dayalı olumsal varlık temelimizin kaçınılmaz ancak ikincil sonucudur.
Eğer bu seçenek olmazsa irademizin bir anlamı olmayacağı gibi, gerçek mutluluğun bizim doğamız için gerçekleşmesi de söz konusu değildir.
İlave bilgi için tıklayınız:
- İnsan niçin yaratılmıştır? Allah'ın bizim ibadetimize ne ihtiyacı vardır ...
- Allah her şeyi biliyorsa, hiçbir şeye ihtiyaç duymuyorsa neden insanı ...
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Said Nursi kendi kitaplarını ve kendi itibarını pazarlıyor mu?
- Kim Allah’ın indirdiği ile hükmetmezse ayetleri, kafirler hakkında mıdır?
- Kus bin Saide ve Zeyd bin Amr hakkında bilgi verir misiniz?
- Gençlerle ilgili hadisler var mıdır?
- Hz. Yusuf, babasını görünce mi günah işlemekten vazgeçmiş?
- Çevremizde, az da olsa, "Görmediğime inanman" diyen kişilerle karşılaşıyoruz. Bunlara bu yanlış düşüncelerinden vazgeçirmek için neler söylemeliyiz?
- Hidayet Allah'tandır, sözü nasıl anlaşılmalıdır?
- Mekke müşriklerinin Peygamber Efendimiz (asv)'e, "Sana öğretilenlerin Yemame'li Rahman tarafından öğretildiğini duyduk. Bu sebeple biz Rahman'a asla inanmayız." dedikleri iddiasına ne dersiniz?
- İslam dinindeki yasaklar, öteki dinler için de geçerli midir? Gayrimüslimler, İslam'ın hükümlerinden mesul müdür?
- Hidayet ve dalalet sadece inanç esaslarında mı olur?