Alın, yüz, bacak, karın, boyun germe; jinekomasti, meme küçültme; lazer epilasyon, leke tedavisi gibi estetik ameliyatlar caiz midir?

Tarih: 11.08.2014 - 14:50 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Birbirinden farklı bir çok estetik cerrahi operasyonları ve uygulamları yapmaktayiz. Günümüzde bu sahada ticaret.yapmanin fikhi yönünü degerlendirmenizi istirham ediyorum. Konuyla ilgili bazı estetik cerrahiler ve uygulamalar şunlar:

- Saç, kaş, sakal ve bıyık ekimi. Alın germe, kaş kaldırma. Alloplastik yüz şekillendirme. Bacak germe. Boyun germe Dudak estetiği Göz kapağı estetiği Jinekomasti, erkek göğüslerinin normalden fazla büyümesi problemine jinekomasti denir. Meme küçültme ameliyatı ile bu sorun giderilebilir. Karın germe Kol germe Kulak estetiği Lıposuctıon (yağ aldırma) Meme asimetrisi düzeltme Meme dikleştirme Meme küçültme Göğüs büyütme, Orta yüz germe Popo kaldırma Vaser lıposuctıon, vücutta diyet ve sporla atılamayan yağların yakılmasına yardımcı olan bir uygulamadır.

- Burun estetiği Yüz ve diğer yerlerin cildini germe Medikal cilt bakımı Dövme silme Lazer epilasyon Leke tedavisi Zayıflama tedaviler Selülit tedavisi Diş estetiği…

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Normal insanı rahatsız eden değişim ve oluşumları düzeltme, normalleştirme mahiyetindeki operasyonlara izin veriliyor.

İnsanın yaşına göre normal olan değişimleri ortadan kaldırmak ve insanları yanıltmak manasında değişimde bulunmak caiz olmaz.

Zorunlu olmayan durumlarda ve operasyonlarda erkeği erkek, kadını kadın opere etmelidir.

Bir kimsenin bedeninde bir kist varsa, koparma gibi bir işlem yapmadan kendiliğinden yok olup gidecek ve iyileşecekse dokunmasın, yok olup gitmiyorsa onu koparmasında bir sakınca yoktur. (el-Fetava'l-Hindiyye, 5/360)

Çirkinliği gidermek için dişi inceltmek günah değildir. Çünkü bu durumda görünümü düzeltme söz konusu olduğundan haram olmaz. (Esne'l-Metalib, Vaslu şari'l-Ademi)

Nevevi, hadiste “Güzellik için diş aralarını açan kadınlar" ifadesinde geçen yasağın anlamını şöyle açıklar:

Buradaki yasak, kadınların bunu sadece güzelleşmek için yapmalarıdır. Burada, haram olanın güzellik amacı ile yapılan eylem olduğuna işaret vardır. Yoksa tedavi ve dişte var olan kusuru gidermek amacı ile yapılmasında bir sakınca yoktur. (Nevevi, Şerhu Müslim, 14/107)

Kocanın izni olması halinde kadının tüylerini alması, makyaj yapması, süslenmesi ve kına yakması zinet kapsamında olduğundan caizdir. Nitekim “Kadın kocası için alnındaki tüyleri alabilir mi?” diye soran bir kadına Hz. Aişe (r.a.) validemiz, "Gücünün yettiği kadar rahatsız edici şeyleri gider." cevabını vermiştir. (Fethu'l-Bari, 10/462)

İbn Abidin, "Tüyleri alan ve aldıran kadınlara lanet etsin." anlamındaki hadiste geçen yasağı şöyle açıklar: Hadiste geçen "nems" tüy yolmaktır. Bu hüküm, kadının kendine nikah düşen erkeklere karşı süslenmesi durumuna yorumlanır.  Yoksa kocanın hanımından hoşlanmamasına sebebiyet verecek yüzdeki tüyleri alması haram olmaz. Zira kadınların kocaları için süslenmesi, güzel olmaları için istenen bir durumdur. (Reddu'l-Muhtar, 6/373)

Diğer taraftan, başın arka bölümündeki saç köklerinin başka bir yere aktarılmasından ibaret olan saç ektirme; haram olan saç ekleme kapsamına girmez. Nitekim İbn Hacer, el kemiğinin ayak kemiğine birleştirilmesinde olduğu gibi kendi kemiğinin nakledilip eklenmesini caiz görmüştür. Şu halde gerektiği durumda bunun cevazı ile hükmedilmesi mümkündür.

Hanbeli mezhebine göre de, haram olan şey, aldatma ihtiva ettiğinden saçı saça eklemektir. Bu illet bulunmadığında ve zarar söz konusu olmadığında kadının kocası için süslenme maslahatı bulunduğu için bunun dışındakiler haram değildir. (el-Muğni, 1/94)

Yine sünnet olmak, tırnak kesmek, tıraş olmak, kına yakmak gibi güzellik için bazı şeyleri değiştirmek de dinen uygundur. (ez-Zahire, 13/315)

Fakihlerimizin ifadelerinden anladığımıza göre:

1. Öncelikle estetik ameliyatlarının amacı, rahatsız edici durumun ortadan kaldırılması ve vücuda yarar sağlanması olmalıdır.

2. Makyaj ve istenmeyen tüyleri almak süslenmeye yönelik işlemleri yapmak isteyen kadın evli ise kocasının izni ile ve sadece kocası için yapmalıdır, süslerini de kendine nikah düşen erkeklere göstermemelidir.

3. Başın arka bölümündeki saç köklerinin başka bir yere aktarılmasından ibaret olan saç ektirme, aldatma ihtiva ettiği için haram kılınan vasl (saç ekleme) kapsamına girmez. Ancak kadınlar saçlarını kendine nikah düşen erkeklere gösteremezler.

4. Görüntü bozukluğu ve rahatsız edici durumu gidermek ya da bedene fayda sağlama amacı taşıması gibi bir durum yoksa her türlü ameliyat kesinlikle caiz değildir.

5. Şeytanın yoldan çıkarıcı türlü hileleri ile dolu, İslam dininin hükümlerine aykırı işlemleri yapmak ve yaptırmak caiz olmadığı gibi, bu tür işlemlerin yapıldığı yerlerde çalışmak da -Allah'a ve ahiret gününe iman edenlerin açıkça bildikleri- gibi caiz değildir.

İlave bilgi için tıklayınız:

Estetik yaptırmanın caiz olduğu yerler var mıdır?

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
Okunma sayısı : 5.000+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun