Süt emme hadisi, Kur'an'ın değiştirildiği anlamına mı gelir?
- Müslim'deki Hz Aişe'nin sözlerini nasıl anlamalıyız?
- Peygamberimiz vefat ettikten sonra Kuran değiştirildi manasına gelmez mi bu hadise inanırsak?
“Bilinen on emzirmeyle evlenmenin haram olacağı (konusundaki ayet), Kuran kapsamında inzal olunanlar arasındaydı. Sonra bu, bilinen beş emzirme ile (evlenmenin haram olacağını bildiren) ayetle neshedildi. Onlar Kuran içinde okunmaktayken Rasûlullah (asm), vefat etti.”
- Bu hadis Peygamberimizden sonra Kuran'ın değiştirildiği anlamına gelmiyor mu?
Değerli kardeşimiz,
Hayır, bu rivayette, asla böyle bir anlam söz konusu olamaz.
İlgili rivayet, hadis kaynaklarında geçmektedir. (bk. Müslim, Rada, 25; Ebu Davud, Nikah, 11; Tirmizi, Rada, 3
Bu rivayetin zahir manasından anlaşıldığına göre bu ayetin neshi, Hz. Peygamber (asm)'in vefatına yakın zamanlarda olmuştu. Bu sebeple, Hz. Peygamber vefat ettiğinde onun neshedilmiş olduğu haberi henüz her tarafa ulaşmamış olduğundan, bazı kimseler hala onu Kur'an ayeti olarak okumaktaydılar. Hz. Aişe validemiz, son sözüyle bu durumu anlatmak istemiştir.
Ancak, Hz. Aişe'den bu konu ile ilgili aktarılan rivayetlerin ona aidiyeti doğru olsa bile, sadece ona dayanan ve üstelik haber-i vahid olarak aktarılan bir metnin, Kur'an sayılması mümkün değildir. Çünkü alimler Kur'an'dan olduğu söylenen bir şeyin sübutu için mütevatir olarak aktarılması gerektiğini söylemişlerdir.
Ayrıca Hz. Aişe validemizin de bu kanaatinde yanılması mümkündür. Nitekim onun yetişkin bir erkeğin emmesiyle de süt akrabalığı oluşacağı şeklindeki kanaatine, Peygamberimiz(asm)'in diğer hanımları karşı çıkmışlardır.
Gerçekten sözünü ve tenkidini esirgemeyip bunu açıkça beyan eden ve Hz. Peygamber (asm)'in ilmî alanda en faal eşi olan Hz. Aişe gibi bir kimsenin, Kur'an'da olan bir ayetin toplanan Mushafa yazılmadığını bilerek susması, aklın alacağı bir durum değildir. Üstelik ilk cem' esnasında, babası da Hz. Peygamber (asm)'in yerine geçip hilafet gibi en üst seviyede yetkiliyken, onun sessiz kalmasını gerektiren bir engel söz konusu değildir.
Özetle, hadisi şerh eden bazı alimlerin de dile getirdiği gibi, bu rivayet bir ayet olarak değil, ancak sahih bir haberi vahid olarak değerlendirilebilir.
İlave bilgi için tıklayınız:
-
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Hz. Muhammed’in cenazesinde on yedi kişinin bulunduğu ve sahabelerin cenazeye lakayt kaldıkları doğru mudur?
- Abdullah İbn-i Mesud, Felak-Nas surelerini, Mushaftan saymıyor muydu?
- İmam-ı Şafii, kelam ilmine karşı mıdır?
- Sizden birinizin başına iğne ile dürtülmesi, kendisi için helâl olmayan bir kadına dokunmaktan daha hayırlıdır, hadisi sahih mi?
- Peygamberimizin peygamberlik anında endişe etmesi nasıl anlaşılabilir?
- Muhammed Hamidullah hakkında bilgi verir misiniz?
- İbn Rüşd, İmam-ı Gazali/Gazzali hakkında ne düşünüyor?
- Dört şehir cehennem şehridir: İstanbul, Antakya, Taberriye ve Sana şeklinde bir hadis var mıdır?
- Hz. Talha'nın Efendimize hakaret ettiği için babasını öldürdüğü doğru mu?
- Kadı İyâz'ın İmam Gazzali'nin kitaplarını yaktırdığı doğru mu?