Öldür Türk’ü baban bile olsa, şiiri kimin?
- Hafız Hamdi Çelebi’nin şiiri diye iddia edilen şiir gerçekten Hafız Hamdi Çelebi’ye mi ait?
- Bazı haber sitelerinde Osmanlı’dan Hafız Hamdi Çelebi’nin şöyle bir şiiri olduğu iddia ediliyor:
“Devr-i ezelden beri şahım eflak. (Padişahım kâinatın yaratılışından bu yana). Zemmolur âlem içinde Etrak. (Türkler bu dünyada hep kötülenmiştir). Vermemiş Türk’e Hüda hiç idrak. (Allah Türk’e hiç anlayış/akıl vermemiştir). Akl-ı evvel de olursa bibâk. (Türk çok akıllı olsa bile pervasızdır). Uktul-üt Türk’e velevkâne ebâk. (Baban bile olsa Türkü öldür). Dedi ol kân-ı kerem, Şah-ı celâl. (O iyilik kaynağı yüce Peygamber dedi ki:). Türk’ü katleyleyiniz kanı helal. (Türk’ü öldürünüz, kanı helaldir). Daim oldu bunların işi dalâl. (Bunların işi sürekli sapıklık olmuştur). Cümlesinden bunu ahzeyle misal. (Cümlesinden bunu örnek olarak al). Uktul-üt Türk’e velevkâne ebâk. (Öldür Türk’ü baban bile olsa da).”
- Böyle bir şiirin varlığından bahsediliyor ve bu şiir dolayısıyla bazı kişiler Osmanlı’nın kuruluş devrinden sonra Türklüğünü kaybettiğini, Türk düşmanı olduğunu söylüyorlar. Bu şiir gerçekten Hafız Hamdi Çelebiye mi ait?
- Bu iddianın tarihi bir gerçekliği var mı? Gerçek değil, uydurma ise bu iddia nereden ve nasıl çıktı?
Değerli kardeşimiz,
Hamdi Çelebi adında bir şair var. Yusuf u Züleyha yazarı. 15. yy. şairi. Onun divanı da var. Divanında böyle bir şiir yok. Dergi parkta "Türkçe ile Türk Düşmanlığı" başlıklı bir makale var. Orada da bu şiir var. Aynizade diye birinin Milliyetçilik adlı 1943 baskılı kitabı kaynak gösterilmiş. İtibar edilmez bir kaynak.
Bazı şiirlerde kötülenen "Türk" ile kastedilen şehirli olmayan, eğitim almamış taşralı, köylü kesimlerdir. Yoksa millet olarak Türk değil. Osmanlının kendisi Türk’tü. Türk asıllı birçok sadrazam, vezir, paşa, devlet adamı sayılabilir. Osmanlının Türk düşmanlığı olsa devlet adamı, âlim vb. yetişmezdi. Aslında Arnavut, Gürcü, Çerkez vb. milletlerden çok daha fazla devlet adamı, âlim, şair, sanatkâr yetişmiştir Osmanlı döneminde. Kaynaklara bakılabilir.
Dolayısıyla soruda geçen bilgilerin bulunduğu makalenin kaynakları güvenilmezdir.
Peygamberimiz (asm) Arab'ın Acem'den Acem'in Arap'tan üstün olamayacağını beyan etmektedir. Osmanlı'da Türkler millet-i hâkime olduğu için milliyetlerini durmadan vurgulamazlar, zira yetmiş iki milletten insanı başka türlü etrafınızda toplamak mümkün değildir. Osmanlı çok uluslu, çok kültürlü bir toplumdur.
Daha sonra milli devletlerin ortaya çıkmasıyla geriye doğru bu tarz okumalar artmıştır. Bu ulusçuluk fikrinin bir sonucudur.
Osmanlı siteminde paradigma bambaşkadır. Bu tarz söz ya da şiirler olsa bile bunlar bir millete teşmil edilemez. Zira millet olarak Türk, Arap tarzı isimlendirmeler modern dönemlerin mahsulüdür.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- İslâm birliği niçin oluşmuyor?
- Osmanlı şeriatla mı yönetiliyordu?
- Demokratik açılımla ilgili bir Müslümana düşen görevler var mıdır, varsa nelerdir?
- Âdemin Torunları İslâmî Açıdan Irkçılık ve Milliyetçilik Konularına Genel Bir Bakış
- Laiklik nedir?
- Bir Müslüman laik olabilir mi?
- Vatan toprakları neye göre bölünmeli?
- Türk-İslam birliğini savunmak ayrımcılığa girer mi?
- Türk bayrağını çöpe atmak caiz midir?
- Türk bayrağındaki ay ve yıldız neyi simgelemektedir?