Bankaya, gayrimenkul değerleme uzmanlığı yapmak günah mı?
Bankanın teminat altına alacağı gayrimenkulün hem değer hem de teknik acıdan inceleyip rapor hazırlıyorum... Piyasada halk bizi eksper olarak tanır. Ben raporda taşınmazın değerini, herhangi bir sorunu var mı yok mu onları araştırıp yazıyorum. Onun dışında bankanın yazdığım rapora istinaden ne kadar para verdiğini ne kadar faizli para kullandırdığını hiçbir şeyini bilmeyiz biz. Benim çalıştığım firma gayrimenkul değerleme firması. Bankadan maaş almıyorum ama şirketim bankalara iş yaptığı için bankadan işlerin karşılığında ücretimizi alıyoruz.
Değerli kardeşimiz,
Bankanın teminat altına alacağı bir gayrimenkulü hem değer hem de teknik açıdan inceleyip rapor hazırlıyorsunuz. Piyasada bu iş “ekspertiz / gayrimenkul değerleme uzmanlığı” olarak bilinir. Bankadan maaş almıyor, bir değerleme firmasında çalışıyor ve firmanız bankalara hizmet vererek ücretini alıyor.
Bu durumda temel ölçü şudur:
Eğer yapılan iş; haksız bir işleme doğrudan katkı sağlamıyorsa, yanlış bilgi üretme veya aldatma içermiyorsa, sizin göreviniz sadece teknik ve objektif değer tespiti ise, böyle bir gayrimenkul değerleme işinde çalışmak caiz kabul edilir.
Bankanın bu raporu nasıl kullandığı, ne kadar kredi verdiği veya faizli işlem yapıp yapmadığı sizin doğrudan işiniz ve sorumluluğunuz değildir. Siz, tarafsız şekilde taşınmazın değerini ve durumunu tespit etmekle görevlisiniz.
Ayrıca işveren firmanızın bankayla yaptığı anlaşma çerçevesinde ücretin bankadan tahsil edilmesi veya dolaylı olarak ödenmesi de işverenin hizmet karşılığı alacağını tahsil etme yöntemi olarak değerlendirilir ve bunda da bir sakınca görülmez.
Özetle:
Bu şartlar altında gayrimenkul değerleme uzmanlığı yapmakta dinen bir sakınca bulunmamaktadır.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Faiz bankasına eksperlik caiz midir?
- Şafi mezhebine göre kredi kartı ile alışveriş yapmak ile ilgili hükümler nelerdir?
- POS cihazından komisyonlu taksitli satış yapmak caiz mi?
- Varlık yönetim şirketinde tahsilat personeli olarak çalışmak caiz mi?
- Katılım bankaları faize kılıf mı uyduruyor?
- Özel finans kurumlarına para yatırmak ve buralardan kredi kullanmak caiz midir? Finans kurumları (faizsiz banka) ile bankalar arasındaki fark nedir?
- Faiz dinimize göre haramdır. Şu anki mevcut sistemde kâr-zarar ortaklığı sistemi faize girer mi?
- TOKİ garantörlüğünde başlatılan Gayrimenkul Sertifikası modeli helal mi?
- Ortağımın çektiği kredinin bana da günahı olur mu, kazancıma haram karışır mı?
- Finans Kuruluşları ve Faiz