İnsanların özelliklerini söyleyerek tanıtmak gıybete girer mi?
Değerli kardeşimiz,
Gıybet, mahsus birkaç maddede caiz olabilir: Birisi: Şekva suretinde bir vazifedar adama der, tâ yardım edip o münkeri, o kabahati ondan izale etsin ve hakkını ondan alsın.
Birisi de: Bir adam onunla teşrik-i mesaî etmek ister. Senin ile meşveret eder. Sen de sırf maslahat için garazsız olarak, meşveretin hakkını eda etmek için desen: "Onun ile teşrik-i mesaî etme. Çünki zarar göreceksin."
Birisi de: Maksadı, tahkir ve teşhir değil; belki maksadı, tarif ve tanıttırmak için dese: "O topal ve serseri adam filan yere gitti."
Birisi de: O gıybet edilen adam fâsık-ı mütecahirdir. Yani fenalıktan sıkılmıyor, belki işlediği seyyiatla iftihar ediyor; zulmü ile telezzüz ediyor, sıkılmayarak aşikâre bir surette işliyor.
İşte bu mahsus maddelerde garazsız ve sırf hak ve maslahat için gıybet caiz olabilir. Yoksa gıybet, nasıl ateş odunu yer bitirir; gıybet dahi a'mal-i sâlihayı yer bitirir.
Yukarıdaki ölçülerden de anlaşılacağı gibi, garazsız olmak şartıyla tarif için "şişman adam" gibi laflar söykemek gıybet sayılmaz. Çünkü bunda o kişiyi tahkir etmek için değil, tarif etmek için söylenmiştir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- İstişare ortamında, insanların menfaati için onların arkasından konuşmak gıybete girer mi?
- Personelin performansını konuşmak gıybete midir?
- Nisa Suresi 148. ayet bağlamında, zulme uğrayan kimsenin bu durumu anlatması gıybete girer mi?
- Amirlerimizi tenkit kul hakkı mı?
- Günahı açıktan işleyenin gıybetini yapmak caiz mi?
- "Hayâ örtüsünü yüzünden...gıybet değildir" hadisini açılar mısınız?
- Gayri müslimlerin gıybeti caiz olur mu, onlarla helalleşmek gerekir mi?
- Peygamber efendimiz teşrik-i mesai yapmış mıdır?
- Peygamber Efendimiz teşrik-i mesai yapmış mıdır?
- GIYBET