Münavi ve eseri "Feyzü'l-Kadir" hakkında bilgi verir misiniz?
Değerli kardeşimiz,
MUHAMMED ABDÜRRAÛF EL-MÜNAVİ
Zeynüddîn Muhammed Abdürraûf b. Tâcil'ârifîn b. Nûriddîn Alî el-Münâvî el-Haddâdî (ö. 1031/1622), hadis âlimi, fakih ve sufî.
952'de (1545) Kahire'de doğdu. Büyük dedesi Şehâbeddin Ahmed, VII. (XIII.) yüzyılda Tunus'taki Haddâde köyünden Mısır'daki Münyetü Benî Hasîb'e gelip yerleştiği için, Haddâdî ve Münâvî (Münevî), ayrıca Kahiri ve Şafiî nisbeleriyle anılmıştır.
Babası, dedesi ve büyük dedeleri de tanınmış âlimlerden olan Münâvî küçük yaşta Kur'ân-ı Kerîm'i ve hadis, fıkıh, nahiv gibi ilimlere dair bazı metinleri ezberledi. Başta Arap diline dair ilimleri okuduğu babası ve en çok faydalandığı hocası Şemseddin er-Remlî olmak üzere Muhammed b. Salim et-Tablâvî, Muhammed b. Ali el-Bekrî ve Nûreddin İbn Gânim gibi âlimlerden tefsir, hadis, fıkıh ve tasavvuf okudu.
Kendisinden oğulları Tâceddin Muhammed ve Zeynelâbidîn ile Süleyman el-Bâbilî, Ahmed b. Muhammed el-Makkarî ve Üchûrî faydalandı. Müctehid hafızların sonuncusu kabul edilen Münâvî hadiste ve "zamanın Şâfiîsi" diye anılacak kadar fıkıhta söz sahibi olduğundan mezhebinin tercihlerine aykırı da olsa daha sahih gördüğü hadisleri belirtmekten geri kalmadı. Tasavvuf terbiyesini Abdülvehhâb b. Ahmed eş-Şa'rânî'den aldı ve Halvetiyye, Bayramiyye, Şâzeliyye, Nakşibendiyye tarikatlarına intisap etti.
Şafiî nâibliğiyle görevlendirilen Münâvî bu görevi bırakarak evine kapandı ve telifle meşgul oldu. Uzun süre kaldığı uzletten çıktıktan sonra Sâlihiyye Medresesi'nde hocalık yapmaya başladı. Münâvî 23 Safer 1031'de (7 Ocak 1622) Kahire'de vefat etti ve bugün Zâviyetü'l-Münâvî diye bilinen yere defnedildi. Babası ve iki oğlu da orada medfundur. Düşmanlarından birinin Münâvî'yi zehirlediği, tedavi maksadıyla aldığı ilâçlar dolayısıyla çok zayıfladığı ve sonunda öldüğü zikredilmektedir. (Muhibbî, 11, 413)
Oğullarından Zeynelâbidîn fıkıh, ferâiz ve hesap alanında iyi yetişmiş bir âlim, Halvetiyye tarikatına mensup bir zâhid olup Münâvî'nin sağlığında vefat etmiştir (ö. 1026/ 1617). Babasının hayatına dair İ'lâmü'l-hâdır ve'l-bâdî bi-tercemeti Abdirraûf el-Münâvî el-Haddâdî adlı bir eser kaleme alan diğer oğlu Tâceddin Muhammed de İbnü'l-Fârız'ın et-Tâ'iyyetü'l-kübrâ adlı kasidesini şerhetmiş, babası hayatının son yıllarında rahatsızlandığında eserlerinin telifine yardım etmiştir.
Eserleri: Münavi hadis ilminde on yedi, Fıkıh ilminde yedi, Kelam ilminde dört, Biyografi-Siyer-Şemail alanında on, Ahlak ve Tasavvufla ilgili dört, Dil ve Edebiyatla ilgili iki, Felsefe iki, Tıp ilminde bir eser kaleme almıştır.
Feyzü'l-Kadir Şerhu'l-Camii's-Sağir:
Süyûtî'ye ait eserin şerhleri arasında en çok kabul görenidir. Münâvî hadisleri genişçe şerhetmiş, bazı yerlerde hadislerin râvileri hakkında bilgi vermiş, ancak çok defa hadisin sıhhatine dair görüş belirtmemiştir. Eser Alkamî'nin el-Kevkebü'l-münîr fî şerhi'l-Câmii's-sağir'i ile (Kahire, 1329) ayrıca sayfaların üst tarafında el-Câmiu's-sağir'in metniyle birlikte altı cilt (Kahire 1356, 1357; Beyrut 1391/1972) ve Hamdî ed-Demirtaş Muhammed tarafından on üç cilt (Mekke-Riyad 1418/1998) halinde yayımlanmıştır. İbnü's-Sıddîk Ebü'l-Feyz, bu kitaba el-Müdâvî li-'ileli'l-Münâvî adıyla dört büyük cilt hacminde bir haşiye yazarak Münâvî'nin hadisleri değerlendirirken yaptığı hataları göstermiştir. (Alî b. Ebî Tâlib, neşredenin girişi, s. 17)
(bk. T.D.V. İslam Ansiklopedisi, MÜNAVİ MUHAMMED ABDÜRRAÛF mad., M. Yaşar Kandemir, İstanbul 2006, XXXI/572-573)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Camiu's-Sağir hadisler nedir?
- Fıkıh usulü nedir, usul kitapları nelerdir?
- "Hiç ölmeyecekmiş gibi dünya için, yarın ölecekmiş gibi ahiret için çalışınız." sözü hadis midir?
- Cennettin ferah kapısı vardır. Bu kapıdan ancak çocukları sevindirenler girer hadisi sahih midir?
- Kadınlara, cuma, cihad ve cenaze hariç erkeklere farz kılınan her şey farz kılınmıştır.
- Peygamberimiz Hz. Muhammed (asm) Arap mıdır; Türk kökenli midir?
- Hadis-i kutsi ile Kur'an-ı Kerim ayetlerinin arasında fark nedir; önem derecesi bakımından hangisi daha önemlidir?
- "Kadınların şerlisi kibirli olan ve açık saçık giyinenlerdir (teberrüc). Onlar münafıktırlar..." Böyle bir hadis var mıdır?
- TARİK
- Rasulullah Efendimiz (sav)’in: “Arapları sevin, çünkü ben Arabım...” buyurduğu doğru mudur?