Etki edici olan şey ufalabiliyor mu?
a) Tanrıda bir oluş yani etki edici bir sebebidir etki edici tanrı etki edici bir sebep olacak kadar ufalabiliyorsa onun da bir etki edicisi gerektir.
b) Ama tanrı tanımı gereği oluşturulamamış yaratılamamış bir varlık olmak zorundaysa, bu tanrıyı zorunlu varlık yapar bu zorunluluk da onu imkansiz hale getirir haşa.
- Bu düşünceyi agnostik birisi diyor a ve b olarak ele alıp cevaplar mısınız?
- Etki edici olan şeyler ufalabiliyor mu ve zorunlu olarak olması Allah'ın haşa olmasını imkansız hale mi getirir?
Değerli kardeşimiz,
a) Etki eden bir varlığın ufalabilmesini imkân dahilinde görmek en hafif tabiriyle "saçmalıktır."
Her bir varlık hem fail hem de münfail olur. Yani etki eder ve etki altında kalır. Tanrı ise sadece faildir, münfail olamaz.
Etki altında kalan bir varlık zaten Tanrı sıfatını alamaz. Parçalanan bir varlığın da Tanrı olması mümkün değildir.
b) Tanrının "zorunlu varlık" olması onun varlığını neden, imkânsız kılsın? Bu a mantıkta safsataya örnek olarak verilebilir.
Buradaki zorunluluk hem mantıksal hem de ontolojik zorunluluktur. Yani sebepler zincirinin başlangıcı olarak varlık, zorunlu varlıktır.
İlave bilgi için tıklayınız:
- Allah'ın varlığının kendi zatından olması ne demektir?
- "Allah'ın varlığı, zatının icabıdır." sözü ne demektir?
- Allah'ın kudret ve kelam sıfatı parçalanmaz mı?
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- BİLGİNİN DEĞİL, BİLİMİN İSLÂMİLEŞMESİ – İSLÂMÎ B / İLİM
- Deizmi neden yanlışlayamıyorum?
- Allah'tan başka ezeli bir varlığın olmamasının nedeni nedir?
- Tanrı'nın varlığına neden inanmalıyım?
- KIYÂM Bİ-NEFSİHİ
- Panenteizm ve diğer tanrı tasavvurları hakkında genel bilgiler verebilir misiniz?
- ALLAH (C.C)
- ALLAH (C.C.)
- ŞERİK
- BEKÂ