Dinimiz hoş görü dini ise, neden adam öldürenlere kısas uygulanıyor, zina edenlere recm cezası veriliyor? Kişi bu dünyada tövbe edip günahını affettirebilir?

Soru Detayı

- Yani biri kasten adam öldürse bile, her insan o günaha meyilli olabilir, bu kul hakkına giriyor onu anladık, ama neden kısas var ki o gene pişman olur iyilik yapar, öbür taraftada cezasını çektikten sonra çıkar. Ama Kur'an'da "Kasten öldüren cehennemde sonsuz azap görücek." deniyor.

- Ayrıca dinimize göre livata veya zina işleyen kişiler için değnek cezası gibi, hatta öldürmeye kadar giden Orta Çağ cezaları vardır. Orda bu suçu işleyen kişi kul hakkı bile yemiyor, ne yapıyorsa kendine yapıyor, onunda tövbe etme hakkı vardır. Bizler kimiz ki Allah ile kul arasına giriyoruz?

- Eğer biri adam öldürmüşse, tamam o kişinin cezalandırılması en uygunu yaptığı basit bir günah değil, ama kişinin kul hakkına girmeden yaptıkalrında biz ne karışabiliriz ki?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

- Hoş görü suçların cezasız bırakılması değil, aksine cezanın da verilmesi ile sağlanabilir. Suçluyu cezasız bırakmak, suçluya karşı hoşgörü olarak görülse de suçsuza zulümdür.

- Günahların bir kısmı şahsidir ki bunlar kişi ile Allah arasındadır. Buna kimse herhangi bir müeyyide getiremez. Ancak bazı suçlar vardır ki kul ve toplum hakkını da ilgilendirmektedir. Dolayısıyla burada kula da bazı haklar verilmiştir. Nitekim kul hakkına giren günahlar ancak kulun rızası ile bağışlanacağı İslam'ın genel prensibidir. Aksi takdirde mazlumun hakkı çiğnenmiş olur ki, adalet dini olan İslam'ın böyle bir şeye izin vermeyeceği unutulmamalıdır.

- Kısas ile ilgili mealini aşağıda vereceğimiz ayette de görüleceği üzere, kısasta hak sahibine yetki verilmiş ve dilerse kişi hakkından vazgeçebileceği de belirtilmiştir. Katilin yakınları katilin öldürülmesine rıza göstermeleri halinde dinimiz de o kişinin öldürülmeyeceğini belitmiştir. 

“Ey iman edenler! Öldürülen kimseler hakkında size kısas farz kılındı. Hür hür ile, köle köle ile, dişi dişi ile kısas olunur. Ama kim, maktûlün velisi tarafından affedilirse kısas düşer. Bundan sonra gereken diyeti ona güzel ve makul bir şekilde ve tam olarak ödemek gerekir. Bu esneklik Rabbiniz tarafından bir kolaylık ve lütuftur. Artık kim bundan sonra karşıdakinin hakkına tecavüz ederse, ona son derece acı bir azap vardır.  Ey akıl sahipleri! Kısasta sizin için hayat vardır. Böylece korunmayı umabilirsiniz." (Bakara, 2/178-179) 

Kısas, hayat hakkının ve canı korumanın gereğidir. Gerçi kısasın kendisi cezayı hakketmiş bir hayatı yok etmedir, ama aynı zamanda haksız yere hayatı yok etmeye karşı hayatın en büyük müeyyidesidir. Kısas gibi caydırıcı bir hüküm, toplum ve kişi hayatının garantisidir. Böylece dünya hayatınızı olduğu gibi ahiret hayatınızı da korursunuz. 
İlave bilgi almak için tıklayınız.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun
UYGULAMALAR