Bir kimseye deli denmedikçe imanı tam olmaz; anlamına gelen bir hadis var mıdır?
- Bu hadisi nasıl anlamamız gerek?
- Deli denilirse bir insana o insan İslam’a insanları yakınlaştırmaz ki uzaklaştırır!
Değerli kardeşimiz,
Soruda yer alan ifadeye uygun bir hadis rivayetine rastlayamadık. Bununla beraber, aşağıdaki hadis-i şerifte bu manayı çağrıştıran bir üslup söz konusudur:
Ebu Said el-Hudrî anlatıyor, Peygamberimiz (a.s.m) şöyle buyurdu:
“Allah’ı öyle çok zikredin ki, ta -insanlar- size mecnun / deli desinler.” (Ahmed b. Hanbel, 3/68; Hâkim, 1/499; Mecmau’z-Zevaid, 10/16)
İnsanlar dünyevileştikçe dünya menfaati ve maddi hazza dalar Allah’ı unuturlar. Allah’ı, tesbih çekerek sözde zikredenlerin bile aklı fikri dünyadadır. Allah rızası ve dinin talimatı ile dünya menfaati karşı karşıya geldiğinde dünya menfaatini tercih ederler.
İşte böyle zamanlarda Allah’ı anarak (kulluk bilinci içinde) dünyayı ahirete değişenlere, dünyayı verip ahireti (Allah rızasını) alanlara “akılsız” derler.
Akılsız “mecnun” demektir. Allaha kulluk bilinci içinde olup onun rızasını her şeyin önünde tutan akılsızlardan olmak cümlemize nasib olsun.
Hz. Veysel Karanî gibi hayatında züht ve takvayı ileri derecede gösteren bazı kimseler hakkında, çevresindekilerden mecnun olduğunu düşünenler olurdu. (bk. Gazalî, İhya, 3/217)
Yine Gazalî’nin İhya’da yer verdiği bir hadiste “Cennete gidenlerin büyük çoğunluğu saf olanlar teşkil eder.” denilmiştir. Gazalî’ye göre bunun anlamı şudur: O kimseler ahiret işleriyle o kadar meşgul olurlar ki, dünya işlerine pek önem vermezler ve bu yüzden saf/biraz başkalarının nazarında mecnun gibi görünürler. Ancak bu hadisin sahih olmadığı bildirilmiştir. (bk. Irakî, Tahricu ahadisi’l-İhya, a.g.y)
Bu konuyu aydınlatacak bir bilgiyi de Hasan-ı Basrî Hazretlerinin bazı vaazları esnasında tekrar ettiği şu sözlerinde bulabiliriz:
“Biz öyle insanları gördük ki (gördüğü sahabe ve büyük tabiini kastediyor), eğer siz onları görseydiniz, ‘bunlar mecnundu’ diyecektiniz. Şayet onlar sizi görseydi, ‘bunlar şeytandır’ diyeceklerdi." (bk. İhya, 3/217)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Namazdan önce Nas suresinin okunması sünnet midir?
- Cennette gece-gündüz, kış-yaz gibi doğa olayları var mı?
- Allah'ın, akıldan daha degerli bir alet yaratmadığı ile ilgili hadis var mı?
- Kur’an’ın Edebi Yönü
- Allah bu kâinatı veya insanı daha mükemmel yaratabilir miydi?
- Peygamberimiz Hz. Muhammede onun döneminde, şimdiki Darwinistlerin ve ateistlerin tartıştığı konularla ilgili sorular sorulmuş mudur?
- Aşk nedir?
- Cennette olanlar, Allah'ın cemalini her zaman görebilecekler mi?
- Allah'ın varlığının kanıtlanması ilmi olarak mümkün müdür?
- Allah, dünyaya yaratıldığı günden beri bakmamıştır rivayeti sahih midir?
Yorumlar
bence bir kimseye deli demek günahtır ve o insanın gururuyla oynanmış olunur diye düşünüyorum ben bence
mü'min mü'min kardeşine alay eder şekilde deli demez zaten . Hadiste geçen maksat Allah'ı çok zikretmekten ileri gelen bir meczupluk halidir. Allah'ı çok zikredene deli diyen zaten kâmil iman sahibi değildir ve onlara örnek olun Allah'ı çok zikrederek ki onlarada feyz verin ümit edilir ki zisin halinizden ders alırlar ... Hadisler çok yönlüdür çok manâlıdır. Bu hadiste bir maksatta (Allah-u alem)Allah'ın zikrine çok devam etmeye teşviktir. Sadece lugat olarak mana murad değildir. Yoksa sırf bana deli desinler diye zikir yapmak bir nev'i riyadır. Gaye rıza-ı ilahidir.