Öğrenci olarak kaldığım yerden (Eskişehir) İstanbul'a uğrayıp, oradan memelketime (Nevşehir) gitmek üzere çıkmışken, tekrar iki günlüğüne öğrenci olarak kaldığım yere (Eskişehir'e) uğrasam, burada seferilik devam eder mi?
Değerli kardeşimiz,
Hanefi mezhebine göre ne zaman seferi olunacağı konusunda iki ayrı görüş vardır:
1. Mesafeyi esas alanlar. Bu anlayışa göre 90 km kadar bir yolculuğa çıkılırsa seferi sayılacağından namazlarını kısaltır.
2. Zamanı esas alanlar. Bunlara göre üç gün yolculuk yapmak kişiyi seferi yapar. Bu durumda namazlarını kısaltabilir, yoksa kısaltamazlar.
Hanefilere göre seferi olan birisinin dört rakatlı namazları ik kılması gerekir. Ancak dört olarak da kılsa namazı geçerlidir. Şafilerde ise yolcu bile olsa tam kılmak daha faydalıdır.
İkâmet vatanı: Bir kimsenin doğup büyüdüğü, evlenip içinde sürekli yerleşmeye karar verdiği bir yer niteliğinde olmaksızın, yalnız içinde on beş günden fazla kalmak üzere yerleştiği yere de "ikâmet vatanı (vatan-ı ikâmet)" denir. Askerlik, öğrencilik, işçilik veya memurluk gibi hizmetler sebebiyle sürekli bir şekilde yerleşilmeyen beldeler, on beş günden fazla kalmaya niyet edilmesi yüzünden "ikâmet vatanı" niteliğindedir.
Vatan-ı ikâmet ise, başka bir vatan-ı ikâmete gitmek veya oradan ayrılıp yolculuğa çıkmak yahut aslî vatana dönmekle bozulur. Yani vatan-ı ikâmetten ayrılan kimse, yeniden buraya döndüğünde on beş günden az kalacaksa seferî sayılır.
Ancak on beş günden fazla kalınacaksa vatan-ı ikamete ulaştığı andan itibaren seferilik sona erer.
Vatan-ı İkâmet, başka bir vatan-ı ikâmetle veya bir vatan-ı aslî ile bozulur. Dolayısıyla; bir memlekette on beş günden fazla kalan bir kimse, kendi memleketine veya yine on beş günden daha fazla kalacağı bir yere gitse ya da kısa da olsa bir yolculuğa çıksa onun eski vatan-ı ikâmeti değişmiş olur. Bu durumda olan kişi o eski vatan-ı ikâmetine tekrar döner de orada on beş günden daha az kalırsa misafirdir. Dinin misafire tanıdığı kolaylıklardan yararlanır. (İbn Abidin, Reddü'l-Muhtar, II,132; Ö. Nasûhi Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, s.231, 232; ayrıca bk. Mukîm mad.).
Bu durumda 90 km esas alan görüşü benimsiyorsanız, memleketinize ulaşana kadar iki gün Eskişehir'deki ikametiniz de dahil olmak üzere seferi sayılırsınız.
İlave bilgi için tıklayınız:
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Bir kişi kendi memleketine izne gitse, orada da on beş gün kadar kalsa, namazlarını seferiler gibi mi kılması gerekir?
- İki ayrı şehirde hem ikameti hem de işi olan kişinin seferilik durumu nasıldır?
- Seferiliğin hükümleri nelerdir? Yolculuğa çıkarken seferi olmaya niyet etmek gerekir mi? Seferi olan kişi kaza namazlarını nasıl kılar?
- Asli vatanı Bursa, ikamet vatanı Konya, sükna vatanı İstanbul olan kişinin seferilik durumunu açıklar mısınız?
- VATAN-İ ASLİ NE DEMEKTİR VE HÜKMÜ NEDİR?
- SEFERİLİK
- Anne babamın yaşadığı evde seferi sayılır mıyım?
- Seferilikte vatan-ı ikamet ve vatan-ı asli konusunu izah eder misiniz? Ailemiz yanımızda olmadan uzak bir şehirde üniversite okurken arkadaşlarla bir evde kalsak, burası bizim için vatan-ı asli mi yoksa vatan-ı ikamet mi olur?..
- VATAN ÜÇE AYRILIR
- Seferi namaz hakkında bilgi verir misiniz?
Yorumlar
Anlayamadığım bir nokta var. Ben İstanbul'da 3 gün kalacaksam orası benin için Vatan-ı Sükna olması lazım. Vatan-ı Sükna olan İstanbul, Vatan-ı İkame olan Eskişehir'in hükmünü kaldırmayacağına göre, ben Eskişehir'e tekrar döndüğümde orada seferi olmamam lazım gelmez mi?
Vatan-ı ikamet sefer müddeti (90 km.) yolculukla bozulur, 15 gün veya daha fazla ikamete niyet etmedikçe kişi misafir olur.
Vatanı aslisine dönen kişi ise, süre söz konusu olmaksızın namazlarını tam kılar.
Bu durumda, siz hem İstanbul’da hem de Eskişehir’de on beş günden az kaldığınızda seferi sayılırsınız.