Kur'an hakkında münakaşa küfürdür, hadisi ne demektir?
- "Kuran hakkında münakaşa etek küfürdür" hadisinde münakaşa denir kasıt nedir ?
Değerli kardeşimiz,
İlgili hadis şöyledir:
"Kur'an-ı Kerim hakkında (şahsi kanaate dayanarak) münakaşa etmek küfürdür." (bk. (Müsned, II, 258; Ebu Davud, Sünnet, 5)
İslam alimleri bu hadisin açıklanmasında farklı görüşler ileri sürmüşlerdir.
Bazılarına göre metinde geçen "el-Mirâü" kelimesi "... Bu (Kur'an)dan hiç kuşkun olmasın..." (Hûd, 11/17) ayet-i kerimesinde olduğu gibi, şüphe, kuşku manasında kullanılmıştır. Bu ihtimale göre hadisin manası şöyle otur:
"Kur'an-ı Kerim'den şüphe etmek küfürdür."
Bu "el-Mirâü" kelimesi münakaşa, tartışma anlamına da gelir. Bu ihtimale göre hadisin manası şöyle olur:
"Kur'an-ı Kerim hakkında münakaşaya girmek küfürdür."
Söz konusu kelimenin münakaşa anlamıyla kullanıldığı kabul edilirse, burada yasaklanan münakaşanın nasıl olduğu hususu da ihtilaf konusu olmuştur.
Bazılarına göre hadis-i şerifte yasaklanan münakaşadan maksat Kur'an-ı Kerim'in kıraat şekilleri üzerinde keyfi olarak bilgisizce girişilip de Hz. Peygamber (asm)'den gelen rivayet şekillerini inkâra varan münakaşalardır. Oysa, Hz. Peygamberin haber verdiğine göre Kurarı-ı Kerim yedi kıraat şekli üzerine inmiştir. Hepsi de haktır. Safi ve kâfidir. Bunlardan birini inkar etmek küfürdür.
Bazılarına göre de hadis-i şerifte yasaklanan münakaşadan maksat, kelam ulemasının üzerinde durduğu kaza ve kader gibi mahiyeti bir sır olmaktan çıkmayan konuları ihtiva eden ayetler üzerinde yapılan münakaşalardır. Helal, haram, emir, nehy gibi hususları ihtiva eden ayetler üzerinde yapılan münakaşalar değildir. Çünkü sahabe-i kiram bu gibi mevzulara dalmışlar ve bu araştırmaları neticesinde aralarında çıkan 'fikir ayrılıklarını da Kuran-ı Kerim ve sünnetin ışığında çözmeye çalışmışlardır.
Nitekim Allahü Teâlâ Hazretleri de: "... Eğer herhangi bîr şeyde anlaşmazlığa düşerseniz onu Allah'a ve rasülüne götürünüz..." (Nisa, 4/59) buyurarak, bu mevzuda çıkan ihtilafları Kur'an-ı Kerim ve sünnetin rehberliğinde çözmeyi emir buyurmuştur. (bk. Hattâbî, Meâlimü's-Sünen, ilgili hadisin şerhi)
Fakat Kur'an-ı Kerim'in ve sünnetin rehberliğine ihtiyaç duyulmaksızın yapılan Kuran-ı Kerim hakkındaki münakaşalar, her zaman İslamın bir rüknünü küfre götürebileceği için yasaklanmıştır.
Nitekim diğer bir hadis-i şerifte de "Kur'ân-ı Kerim hakkında kendi şahsi görüşü ile konuşan kimse bu cehennemden yerini hazırlasın.” (Müsned, 1/269) buyurulmuştur.
Bir gün Hz. Ebu Bekir'e Abese suresinin 31. ayetinin manası sorulduğunda "Allah'ın Kitabına dair bir şeyi kendi fikrime göre tefsir edersem veya bilmediğim halde konuşursam hangi yer beni üzerinde taşır ve hangi sema beni gölgelendirir." demiştir. (Taberi, İbn Kesir, ilgili ayetin tefsiri)
Rasûlullah (asm) Efendimizin bu konudaki bir uyarısı da şöyledir:
"Kalpleriniz, Kur'an-ı Kerim'le kaynaştığı sürece onu okuyunuz. Fakat onun hakkında ihtilafa düştüğünüz zaman kalkıp dağılınız." (Buhari, Fedâil-ül-Kıır'an 37; Müslim, İlim 3, 4)
Başka bir hadisinde ise, "Hiçbir kavim, hidayete erdikten sonra (batılı hak ve hakkı batıl göstermek üzere) münakaşaya girerek sapıklığa düşmemiştir." buyurmuş, sonra da (Zuhruf suresinin) "Bunu sadece tartışma için ortaya attılar. Doğrusu onlar kavgacı bir toplumdur." (mealindeki 58.) ayeti okumuştur. (Tirmîzi, Tefsir Sure 43; İbn Mâce, Mukaddime 7)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Namazda "Sübhaneke" duasından önce neden besmele söylemiyoruz?..
- Kur'an hafızlığı yapıp da sonra tamamını veya bir kısmını unutmanın mesuliyeti nedir; bu konuda hadisler var mıdır?
- 17. Hadis: "Kur'an'ı okuyun, onu yemeyin." hadisi
- Hafızlığın şartları nelerdir?
- MÜRTED / İRTİDAD
- Edille-i şer'îyye / şer'i deliller, yani dinin temel unsurları nelerdir, izah eder misiniz?
- Kur'an-ı Kerim mealleri okunmamalı mı?
- Sakal keserken besmele çekmek haram mıdır?
- KAYIN PEDERE VE KAYIN VALİDEYE HİTAP TARZI
- NAZİAT