Ahzab suresi 50. ayete göre Peygamberimizin istediği bir kadın, bu isteği kabul etmeyebilir mi?
- Ahzab 50'ye göre Peygamberimize (asm) helal kadınlar sıralanmış. Peygamberimiz helal kadınlardan birini seçmek isteseydi, onların istememe hakları yok muydu?
Değerli kardeşimiz,
- Prensip olarak şunu diyebiliriz ki;
Sünnetin hükmü, Kur’an’ın hükmü gibi bağlayıcıdır.
- İslam alimleri, birçok ayet ve hadislere dayanarak Hz. Peygamber (asm)'in de hüküm koyma yetkisinin olduğunu belirtmişlerdir. Aşağıda mealleri verilen ayetler, bu konuda misal olarak zikredilebilir:
“Peygamber size her ne getirirse onu alın, sizi neden menederse ondan da sakının.” (Haşir, 59/7)
“Kim Resûlullah’a itaat ederse Allah'a itaat etmiş olur.” (Nisâ, 4/80)
“Ey iman edenler! Allah'a ve Resûlü'ne itaat edin. Kur’ân’ı ve Resûlullah’ın öğütlerini işitip durduğunuz halde ondan yüz çevirmeyin!” (Enfâl, 8/20)
“Kim Allah'a ve Peygambere itaat ederse işte onlar, Allah'ın kendilerine nimet verdiği peygamberlerle, sıddıklarla, şehidlerle ve salihlerle birliktedir. İşte bunlar ne güzel arkadaştır!” (Nisâ, 4/69)
- Bu hükümler evlilik konusu için de geçerlidir. Buna göre, Hz. Peygamber (asm) bir kadına evlilik teklif ettiği takdirde, onu geri çevirmesi caiz değildir.
Nitekim, Hz. Peygamber (asm) (halasının kızı ve daha sonra müminlerin anası olacak olan) Hz. Zeyneb’i kölesi Zeyd için istemiş, ancak kendisi tarafından bu evlilik uygun görülmemiştir. Bunun üzerine şu mealdeki ayet-i celile nazil olmuştur:
“Allah ve Resûlü, herhangi bir meselede hüküm bildirdikten sonra, artık inanmış bir erkek ve kadının, o işi kendi isteklerine göre seçme hakkı yoktur. Kim Allah'a ve Resûlüne karşı gelirse, apaçık bir sapıklığa düşmüş olur.” (Ahzab, 33/36)
Bu ilahî ikazdan sonra Hz. Zeyneb bu evliliğe razı olmuştur. (bk. Taberi, Maverdi, Razî, ilgili ayetin tefsiri)
- Bununla beraber, Hz. Peygamber (asm)’in karşı tarafın isteği dışında herhangi bir kadınla evlendiği vaki değildir.
Zaten onun (asm) o nazik, güzellerin güzeli eşsiz ahlakı buna izin vermez.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Ahzab suresi 36. ayetinden peygamberimizin de hüküm verebileceğini anlıyorsak, aynı mantıkla Tevbe suresi 1. ayeti nasıl açıklayabiliriz?
- Kur'an yeterliyse, neden namazın nasıl kılınacağı yok?
- Duanızın başında bana salavat getirmedikçe o dua Allah’a ulaşmaz, hadisi sahih midir?
- Kur'an’da cezası belli olan bir şey, hadiste farklı şekilde geçiyorsa, Kur'an esas alınmaz mı?
- Hadislerin yazılmasının yasaklanması nasıl olmuştur? Peygamberimiz, Kur'an inerken neden kendi hadislerinin yazılmasına izin vermemiştir?
- Allah'ın kitabında olmayan şartlar ileri sürüyorlar, sözüne göre hadislere gerek yok mu?
- Ahzab suresi 36. ayette, Allah ile Peygamber kararları ortak alıyorlar anlamı çıkıyor; hükmü veren Allah ise, Peygamber'in adı neden geçiyor?
- Hz. Zeyd, Peygamberimizin, "Eşini boşama.", emrine neden uymamıştır?
- Hz Aişe annemiz, Hz. Hatice annemizi kıskanmış mıdır?
- Peygamberimizin nikahını kim kıymıştır?