"Şayet Rasul (s.a.v) sizi boşarsa, Allah O'na bu sıfatlara haiz kadınlar verir." Ayetinin izahı.
Değerli kardeşimiz,
- Bu sıfatların zikredilmesi, aslında Hz. Peygamber (a.s.m)’in hanımlarında var olduğuna bir işarettir. Yani peygamberlerin hanımları böyledir. Müminlerin anneleri olan Peygamber (a.s.m)’in hanımları elbette bütün kadınlardan daha üstündür. Bu üstünlük de -Peygamber (a.s.m)’in hanımları olmaları dışında- taşıdıkları bu vasıflardan ötürüdür. Çünkü, “sizden daha hayırlı..” ifadesi, onlarda fıtraten hayır vasfının bulunduğuna delalet etmektedir. Fakat onların en üstün kadınlar olması ise, Allah katında en üstün insan Hz. Peygamber (a.s.m)’in eşleri olduğundandır. Onları o fıtrî çekirdek halindeki faziletleri de, peygamber eşi olduktan sonra gelişip neşvunema bulmuştur. O halde -boşamakla- onun hayatından çıktıkları zaman üstünlük vasıflarından da kaybedeceklerdir.
- İşin bir de şu tarafı vardır: Eğer Hz. Peygamber (a.s.m) hanımlarını boşasaydı, bu takdirde onlar Peygamber’e (a.s.m) eziyet verdikleri için bu boşama gerçekleşmiş olurdu. Ona eziyet etmek ise, büyük bir suç olduğundan onların eski vasıflarını kaybettikleri anlamına gelecekti. Bu durumda yeni gelenler -zikredilen vasıflarıyla- onlardan daha hayırlı olacaklardı.
- Allah, Peygamberinin (a.s.m) hanımlarını boşamayacağını elbette biliyordu. Dolayısıyla, onların eski üstün vasıflarında devam edeceklerini de biliyordu. O halde bu vasıfların dikkate sunulması, onların bu konuda daha hassas olmalarına bir tembihtir.
- Burada bir tağlib sanatı vardır. Peygamber eşlerinden bir-iki tanesi -Tahrim olayında- onu üzmüşlerdir. Buna rağmen bütün hanımlarına hitapta bulunulmuş olması, hem işin içinde olanların kimliklerini gizlemeye, hem işin içinde olmayanların da bundan böyle daha dikkatli olmaları için sert bir uyarıyı seslendirmeye yöneliktir. Hz. Peygamber (a.s.m)’in Allah’ın izni olmadan kendilerine hoşlanmadıkları bir muamele yapmayacağına emin oldukları için biraz daha rahat davranabiliyorlardı. Fakat artık, boşama hususunda bile izin çıkmıştır. Bundan sonra herkes ayağını daha denk atacaktır. (krş. Razî, İbn Aşur, ilgili ayetin tefsiri).
Ayrıca tıklayınız: Tahrim Suresi'nin İlk Beş Ayeti Hakkında.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Tahrim Suresi 5. Ayette; "Şayet Rasul sizi boşarsa, Allah ona bu sıfatlara haiz kadınlar verir." şeklinde hitap edilmiş olması, bu sıfatların onlarda olmaması mı demektir?
- Tahrim Suresi 4 ve 5. ayetlere göre, Peygamber'in özel hayatına Allah, Cebrail, hatta melekler bile karışıyor; "Sizi boşarsam daha iyilerini de alırım." diyor. Bu ayetleri Allah'ın indirmesi benim mantığıma ters geliyor?
- Peygamber Efendimize, hicret eden akrabalarının helal olmasını nasıl anlamalıyız?
- Hz. Muhammed'e mucize verilmedi mi?
- Ahzab Suresi 50. ayeti bahane ederek, Hz. Muhammed'e helal kılınan hanımlarla yapılacak evliliklerin, tıbbi sakatlıklar doğuracağı iddiasında olanlara ne cevap verebiliriz?
- "Muhammed, Ahzab 53. ayet ile evine gelen misafirlerin ayağını kesmiştir..." iftirasına ne dersiniz?
- Hangisi üstün kadın: Hz. Meryem mi, Hz. Fatıma mı?
- Peygamber Efendimizin kaç tane teyzesi ve halası vardır?
- "Muhammed hiçbirinizin babası değildir." (Ahzab, 33/40) "Peygamberin eşleri müminlerin anneleridir." (Ahzab, 33/ 6) Bu ayetler arasındaki uyuşmazlığa ne dersiniz?
- Peygamberimizin içinde gizlediği şey neydi?