Münafıkların öldürülmesi neden yasaklanmıştır?

Tarih: 16.03.2013 - 13:18 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Allah Resulü (sav)'nın yanına gelip münafıklardan birini öldürmek için izin isteyen adama Efendimiz şöyle buyurmuş:

''O, Allah'tan başka ilâh olmadığına, Muhammed'in de Allah Resulü olduğuna şehâdet etmiyor mu?'' Adam ''Evet; (ama kalbiyle tasdik etmediği için) onun şehâdeti yoktur!'' demiş. Efendimiz bunun üzerinde şöyle buyurmuş: ''Peki namaz kılmıyor mu?'' Adam ''Evet; (ama inanmadığı için) namazı da makbul değildir.'' demiş. Efendimiz şöyle buyurmuş: ''İşte onlar, Allah Teâlâ'nın beni öldürmekten menettiği kişilerdir.''

- Niçin Allah Teâlâ bu gibi kişileri öldürmekten bizleri menetmiştir?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

İlgili hadis rivayeti şöyledir:

Ubeydullah b. Adiy’den naklediliyor ki, Resulullah Efendimiz (asm) bir grup cemaatin arasında oturuyordu. Bir adam gelerek kendisine gizlice bir şeyler söyledi, fakat Resulullah (asm) bu söylenenleri bize söyleyinceye kadar adamın ne dediğini işitmemiştik. Bir de öğrendik ki adam münafıklardan birinin öldürülmesine müsaade istiyormuş. Bunun üzerine Resulullah (asm), açıktan açığa adama:

“O, öldürmek istediğin adam, Allah'tan başka ilah olmadığına ve Muhammed'in onun kulu ve Resulü olduğuna şehadet ediyor mu?” diye sordu. Adam:

“Evet ediyor, fakat o bunu samimiyetle söylemiyor.” dedi. Resulullah (asm) tekrar:

“Namaz kılıyor mu?” diye sordu. Adam: “Evet, fakat samimi değil..” cevabını verdi. Bunun üzerine Hz. Peygamber:

“Böyle kimselerin öldürülmesini Allah Tealâ yasakladı.” buyurdu. (Muvatta, Kasru’s-Salât 84, 1, 171)

Böylelerin öldürülmesinin yasaklanma nedeni, görünürde de olsa Müslüman olmalarıdır ve Müslüman olduklarını söylemeleridir. İmanın alameti olan kelime-i şahadeti getiriyorlar; Müslümanlığın alameti olan namazı da kılıyorlar. Bunlar bir kimsenin mümin olduğunun kabul edilmesi için yeterlidir. 

Bu gibi kimseleri öldürmenin yanlışlığını bir kaç madde halinde açıklamaya çalışacağız.

a. Şayet Hz. Muhammed (asm) gerçek olarak münafık olduğunu bildiği kimseleri öldürseydi, İslam toplumunda birçok kimse tedirgin olacaktı. 

b. Şayet Hz. Muhammed (asm) kesin olarak bildiği münafıkları öldürseydi, daha sonra gelenler de onun bu icraatını esas alarak bazı kimseleri öldürebilirlerdi. Halbuki başkaları peygamberler gibi kimin münafık olduğunu kimin olmadığını kesin olarak bilemedikleri için, bir yığın masumun kanına girmek gibi bir yanlış tedbir söz konusu olurdu. 

c. Münafık olanların kesin bilgisi, ancak vahiy ile tespit edilebilir. Hz. Peygamber (asm)'den sonra vahiy olmadığına göre, böyle bir mekanizmanın bizler için kesin olarak söz konusu olamaz.

d. Bazı kimselerin, kin beslediği bazı kimseleri bu garazla münafıkla yaftalamaları her zaman mümkündür. Bu sebeple, rastgele kimselere böyle bir damganın vurulmasının kapısını tamamen kaldırmak hikmetinin gereğidir. 

Bu sebeple şu düstur İslam’da çok önemli bir kural olmuştur:

“Biz insanlarla zahirlerine göre muamele ederiz, onların gizli taraflarını Allah’a havale ederiz.”

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun