İsa’nın babası (Ebu İsa), künyesi neden uygun değil?

Soru Detayı

- Muğire bin Şu'be (ra) Ebu İsa künyesini kullanıyordu. Ömer bin Hattab (ra) ona “Ebu Abdullah künyesini kullanman sana yetmez mi dedi. Bunun üzerine Muğire bin Şu'be “Bu künyeyi bana Resulullah (sav) koydu dedi. Ömer bin Hattab (ra) da “Resulullahın (sav) geçmiş ve gelecek hataları bağışlanmıştır, biz ise bundan böyle sıkıntıdayız.” dedi ve ölünceye kadar Muğire ibni Şu'be'yi Ebu Abdullah olarak künyeledi. (Ebu Davud, Edeb 72)
- Bu hadiseyi nasıl değerlendirmemiz gerekiyor, Hz. Ömer (ra) hâşâ burada Resulullahın hata ettiğini düşündüğü için mi künyeyi değiştiriyor?
- Ve bu yüzden mi onun geçmiş ve gelecek günahları bağışlanmıştır diyor?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

"Bezlü’l-Mechud" yazarı Hz. Ömer'in metinde geçen: “Resulullahın (sav) geçmiş ve gelecek hataları bağışlanmıştır, biz ise bundan böyle sıkıntıdayız.” mealindeki sözlerini açıklarken şu görüşlere yer veriyor:

Allah daha iyisini bilir ya, bazı işler haddizatında kerahetten hali olmadığından, bu gibi işleri yapmak aslında hoş değildir. Fakat haram değildir. İnsanlar bu tür işlerdeki çirkinliği anlayınca, bu işleri yapmanın haram olduğunu zannederler. Halbuki bu fiili yapmak haram değil mekruhtur.

Hz. Peygamber (asm) bu gibi mekruh işleri yapmanın haram olmadığını göstermek için onları işleyebilir. Bu fiilinden dolayı da günahkâr olmaz. Bilakis bir gerçeği açıkladığı için sevap kazanmış olur.

Bu durum, Hz. Peygamber(asm)'in şahsına ait özel bir durumdur. Bu nedenle başkaları aynı fiili işleyecek olurlarsa günahkâr olurlar.

Öyleyse bir insan birisine Ebu İsa (İsa'nın babası) ismini verecek olursa, zihinlerde sanki Hz. İsa'nın bir babası varmış gibi gerçeğe aykırı bir fikir uyandırmış olacağından çirkin bir fiil işlemiş olur. (bk. Seharenfuri, Bezlü'l-Mechud, ilgili hadisin şerhi)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun
EN ÇOK SORULANLARDAN
UYGULAMALAR