İbn Miksem Ehl-i sünnet midir?
- Ibn Miksem kıraat konusundaki görüşlerinden dolayı Ehl-i sünnetten çıkmış mıdır?
- Çünkü kıraat konusunda sahih rivayeti şart koymamıştır.
Değerli kardeşimiz,
İbn Miksem, önemli bir kıraat ve dil alimidir.
Ancak, kıraat konusundaki yaklaşımları marjinal ve kıraat geleneğine aykırıdır. Zira o, kıraatlerin Arap diline uymasını okunması için yeterli görmektedir. Bunu da yine yedi harfle ilgili hadislerin bir kısmını oluşturan "Azap ayetini rahmet, rahmet ayetini azapla değiştirmediğin müddetçe sıkıntı yoktur." tarzındaki hadislere dayandırmaktadır.
Bu bireysel bir görüştür, kişiyi bağlar ki, zaten ne kendi döneminde ne de gelenekte bir karşılık bulmamıştır.
İbn Miksem'in bu yaklaşımını itikadi açıdan değerlendirmeye tabi tutmak doğru olmaz. Bu yaklaşım, genel anlayışa göre yanlış olsa da bilimsel anlamda tarihsel referansları olabilir, tartışılabilir. Nitekim kaynaklar İbn Miksem’in bu görüşünden vazgeçtiğini de belirtirler.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Çevremizde, az da olsa, "Görmediğime inanman" diyen kişilerle karşılaşıyoruz. Bunlara bu yanlış düşüncelerinden vazgeçirmek için neler söylemeliyiz?
- Hidayet Allah'tandır, sözü nasıl anlaşılmalıdır?
- Mekke müşriklerinin Peygamber Efendimiz (asv)'e, "Sana öğretilenlerin Yemame'li Rahman tarafından öğretildiğini duyduk. Bu sebeple biz Rahman'a asla inanmayız." dedikleri iddiasına ne dersiniz?
- İslam dinindeki yasaklar, öteki dinler için de geçerli midir? Gayrimüslimler, İslam'ın hükümlerinden mesul müdür?
- Hidayet ve dalalet sadece inanç esaslarında mı olur?
- Mekke'de doğan bir çocukla, dünyanın her hangi bir yerinde doğan İslam'dan habersiz bir çocuk, manevi mesuliyet yönünden bir tutulabilir mi?
- Dünyanın ıssız bir köşesinde yaşayan ve İslâm dininden habersiz olan bir insan, âhirette nasıl sorumlu tutulabilir?
- "Onlar dünya hayatını seve seve âhirete tercih ederler.? (İbrahim Sûresi, 14:3) ayetini nasıl anlamamız gerekiyor?
- Tebliğ etmek adına harama girmek caiz mi?
- Günümüzde şeriat kuralları geçerli mi. Kahrolsun şeriat ifadesi kişiyi dinden çıkarır mı?