Hz. Ömer, Hz. Peygamber Efendimiz’in verdiği hükmü beğenmeyen bir kişiyi öldürmüş müdür?
Bir Yahudi ile bir münafık, Hz. Peygambere gelip bir hüküm sormuşlar, ancak verdiği hükmü beğenmemişler. Hz. Ömer de Resulullahın hükmünü beğenmeyen münafığı hemen öldürmüş.
- Böyle bir şey olmuş mudur; olmuşsa neden yapmıştır?
- Savaş olmadan, öldürmeyi gerektirecek bir şey yokken adam öldürmek caiz midir?
Değerli kardeşimiz,
İlgili olay şöyledir:
“İki adam, münakaşa ettikleri bir konuda Hz. Peygambere (asm) gelip aralarında hükmetmesini istediler. Hz. Peygamber de aralarında hükmetti. Hükmün aleyhinde verildiğini gören kişi, “Bizi Ömer’e gönder, o aramızda hükmetsin.” dedi. Resulullah da “Tamam, haydi ona gidin.” diye buyurdu.
Hz. Ömer’in yanına vardıklarında, hüküm lehinde verilmiş olan adam “Ya Ömer! Resulullah aslında aramızda hükmünü verdi. Fakat bu arkadaşım -hüküm aleyhinde olduğu için- sana gelmemizi istedi ve Resulullah da izin verdi.” deyince, Hz. Ömer, -diğer adama da bunu doğrulattıktan sonra- “Bekleyin, şimdi aranızda hükmü vereceğim.” dedi. Gidip kılıcını alıp geldi ve Resulullah’ın hükmünü kabul etmeyen adamı öldürdü.
Diğer adam “beni de öldürür” korkusuyla kaçıp Resulullah’ın yanına vardı. Ve Ömer’in arkadaşını öldürdüğünü, kendisinin de ancak kaçarak kurtulduğunu söyledi.
Hz. Peygamber (asm): “Ömer’in mümin bir insanı öldürmeye cüret ettiğini tahmin etmiyorum.” dedi. Bunun üzerine şu mealdeki ayet indi:
“Hayır, hayır! Senin Rabbin hakkı için, onlar aralarında ihtilaf ettikleri meselelerde seni hakem kılıp, sonra da verdiğin hükümden ötürü içlerinde hiçbir sıkıntı duymaksızın sana tam bir teslimiyetle bağlanmadıkça iman etmiş olmazlar.” (Nisa, 4/65)
Bu haber aslında zayıf olmakla beraber, tefsirlerde yer almıştır. (bk. İbn Kesir, Suyutî/ed’durru’l-mensur, ilgili ayetin tefsiri)
Diğer rivayete göre, bir Müslüman ile bir münafık Hz. Peygamber (asm)’in hakemliğine başvurmuşlar. Sonra hüküm aleyhinde olunca Münafık, arkadaşına Hz. Ebu Bekir’e gitmeyi önermiştir. Hz. Ebu Bekir, “Resulullah’ın hükmüne karşı başka bir hüküm veremeyeceğini" söylemiş ve onları Hz. Ömer’e yollamıştır. Hz. Ömer de meseleyi öğrenince münafık olan adamın boynunu vurmuştur. (bk. Suyutî/ed’durru’l-mensur, ilgili ayetin tefsiri)
Buradaki mesele, aslında kâfir olan bir münafık adamın, devletin hukukuna karşı gelmesi ve Resulullah’ın hükmünü beğenmemesidir. Bu, husus bir yandan zaten mümin olmayan münafık bir kimse ile ilgilidir, diğer yandan mevcut devlet otoritesine karşı bir başkaldırı niteliğindedir. Devlete baş kaldıranların idama mahkum olduğu bir dünyada yaşıyoruz.
Ancak, bir kişi bu olayı örnek göstererek herhangi bir kimseyi öldüremez. Ceza vermek, yetkili kurumlara aittir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Peygamberimiz Hz. Muhammed'in hasta olan Yahudi bir çocuğu ziyaret ettiği doğru mudur?
- İmam Azam Ebu Hanife'yi öven alimler ve insanlar var mıdır? Varsa kimdir ve ne demiştir?
- Abdullah bin Mesud hakkında bilgi verir misiniz?
- Peygamber Efendimizin kabir azabıyla ilgili gördüğü rüya nasıldır?
- Muta nikâhı Peygamberimiz döneminde serbest miydi?
- Peygamberimizin Ebu Bekir ile tartılması ne demek?
- Sahabe-i Kiram'dan Deliller 1- Hz. Ömer’in Peygamberimizin Amcası Hz. Abbas’a Tevessül Etmesi
- Hz. Muhammed’in cenazesinde on yedi kişinin bulunduğu ve sahabelerin cenazeye lakayt kaldıkları doğru mudur?
- Şiiler, Peygamber Efendimize, Gadir-i Hum denen yerde Hz. Ali'nin hilafetinin bildirildiği yer olduğunu ve Allah'ın emri olduğunu söylüyorlar. Bu meselenin aslı nedir?
- Kuran'ı toplama görevinin Zeyd bin Sabit'e verilmesinin hikmeti nedir?