Hz. Muhammed'in, Hz. Hasan'ın dilini ve dudağını emmesi nasıl açıklanır?
Değerli kardeşimiz,
Küçük çocukların herhangi bir organını öpmek caizdir... Âlimlerin büyük çoğunluğuna göre, avret yerlerinin dışında büyük çocukların da organlarını öpmek caizdir. (bk. İbn Hacer, Fethu’l-Bari, 10/427)
Çocukları öpmek bir şefkat ve merhametin tezahürüdür. Nitekim bir gün “çocuklarını hiç öpmediğini” söyleyen bir adama Hz. Peygamber (asm) Efendimiz “Merhamet etmeyene merhamet edilmez.” demiştir. (bk. Müslim, Fedâil, 65; Tirmizi, Birr ve Sıla, 12)
Diğer bir olayda, çocuklarını hiç öpmediğini söyleyen bir adama: “Şayet Allah kalbinden merhameti çekip almışsa, ben ne yapabilirim ki!” diye buyurmuştur. (bk. Buhari, Edeb 18; Müslim, Fezâil 15)
Bazı toplumlarda, çevrelerde ve ailelerde çocuklara açıkça sevgi ve merhametin gösterilmesinden çekinilir. Duyguları anlatmak kadınlara ait bir özellik olarak görülür. Erkek ise ne sevgisini ne de özlemini anlatır.
Hz. Peygamber (asm) bu anlayışları ortadan kaldırmak amacıyla “Merhamet etmeyene merhamet edilmez.” ve “Allah kalbinden merhameti çekip almışsa, ben ne yapabilirim.” diye sert bir ifade kullanmıştır.
Böyle görüşlere dayanan âdetlerin değiştirilmesiyle sertlik ve kabalık yerine merhamet, savaş yerine barış getirmiştir.
Ancak çocukları öpmenin caiz olması için, onun -şehevi değil- bir şefkat ve merhamet eseri olması gerekir. (bk. İbn Hacer, 10/430)
Bu konuda birçok hadis rivayetinde yer aldığı gibi, İslam âlimlerinin görüşlerine göre de küçük çocukların organlarını öpmek caizdir. Bunun hikmetlerine gelince bunları birkaç maddede açıklamaya çalışacağız:
a) Hadislerin rivayetlerinden de anlaşıldığı üzere, çocukların bu şekilde organlarını öpmek, öpenin şefkat ve merhametini göstermektedir.
Demek ki, Peygamber Efendimiz (asm) güzel ahlakın bütün çeşitlerinde olduğu gibi, şefkat ve merhamette de zirvede idi. Nitekim “Şüphesiz sen en büyük bir ahlak üzeresin.” (Kalem, 68/4) mealindeki ayette bu husus açıkça seslendirilmiştir.
b) Çocukları sevmek, annelerini sevindirir.
Bu sevgi büyük zatlardan gelirse, annelerin sevinci o nispette büyük olur. Bu da onların çocuklar sebebiyle çekmekte oldukları sıkıntıları hafifletmeye vesile olur.
Özellikle bu işi yapan Hz. Peygamber (asm) ise, bu davranış annelerin sevgi coşkusuna ve mutluluklarına bir sınır tanımaz.
c) Efendimizin (asm) özellikle torunlarını öpmesi, onların başlarına gelecek dünyevi felaketlerden ötürü bir nevi taziye ve teselli hükmünde olduğu gibi, uhrevi makam ve mükafatlar cihetiyle de bir çeşit tebrik mesabesindedir.
d) Ayrıca, Peygamber Efendimizin cennet gençlerinin efendileri olan Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin’in değişik uzuvlarını öpmesi, onların manevi değerlerine bir işaret de olabilir. Örneğin, nesillerinden milyonlarca kutup, evliya, müçtehit ve asfiya olmuştur... Ağızlarıyla milyonlarca insanın hidayetine vesile olan hakikatleri seslendirmişlerdir.
Efendimiz (asm) bu gelecek parlak hizmetlerine mukabil, peşin bir mükâfat olarak onların değişik ilgili uzuvlarını öpmüş olabilir.
En iyisini Allah bilir.
İlave bilgi için tıklayınız:
- Peygamber Efendimizin torunları Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin'i öpmesi ...
- Başkasının erkek ve kız çocuklarını öpmek caiz mi?
- Küçük çocukların -kız erkek fark etmez- dudaklarını öpmek uygun ...
- Peygamber Efendimizin çocuk sevgisi hakkında bilgi verir misiniz ...
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Peygamber Efendimizin torunları Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin'i öpmesi ile ilgili hadisleri nasıl anlamak gerekir, yorumlar mısınız?
- Allah ve Hz. Muhammed çocuklara nasıl değer verir?
- "İlk çocuğunun kız olması kadının bereketindendir." (İbn. Asakir) hadisini açıklar mısınız?
- TÂİF KUŞATMASI DÖNÜŞÜ SIRASINDA OLAN OLAYLAR VE MÜELLEFE-İ KULUB UYGULAMASI
- Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed’in beden dili ve üslubu nasıldı?
- PEYGAMBERİMİZİN OĞLU HZ. İBRAHİM`İN DÜNYAYA GELİŞİ
- MEKKE'NİN FETHİ-II
- PEYGAMBERİMİZİN SÜTANNEYE VERİLMESİ VE HARİKALAR
- HENDEK SAVAŞI
- Bayramlaşmanın farz olduğu Kuran’da yazıyor mu?