Hz. Adem'e cennette yasaklanan ağaç ne idi, bunun cinsellik olduğunu duydum, doğru mu?
Değerli kardeşimiz,
Bakara Suresi, Ayet 35:
"Dedik ki: Ey Âdem, sen ve eşin cennette oturun, ikiniz de ondan dilediğiniz yerde bol bol yeyin, fakat şu ağaca yaklaşmayın, yoksa zalimlerden olursunuz."
Ayette geçen ve yaklaşılması yasak olan ağaç ne idi?
Doğrusu bunu Allah Teâlâ Kur'ân'da bize ismiyle bildirmemiştir ve ancak bunun cennette belli ağaç olduğunu, Âdem'in kurtuluş ve saadetinin bozulmasına sebep olma özelliği bulunduğunu anlatmıştır. Demek fazlasını yani ne olduğunu bilmemizde Allah katında bir fayda yoktur, ve şimdilik mümkün değildir. Muhakkik müfessirlerin tercih ettiği düşünce de budur.
Bununla beraber buğday veya üzüm veya incir olduğu hakkında bazı rivayetler de vardır. Tevrat ehli, "bür" yani buğday demişler; Vehb b. Yemâmî'den de: "Fakat öyle bir cennet buğdayı ki, tanesi sığır yüreği gibi, kaymaktan lezzetli, baldan tatlı." diye bir tabir nakledilmiştir. İbn Abbas ve daha bazılarından "sünbüle" (başak) diye rivayet edilmiştir. "Dünyada evladına rızık kılınan başaktır." tabiri dahi naklediliyor.
İbn Mesud'dan asma, üzüm ağacı olduğu yanı sıra incir olabileceği de söyleyenler vardır. Bu meyanda şu tabir de vardır: "Bu öyle bir ağaçtır ki, melekler hulûd (ölümsüzlüğe ermek) için bununla kaşınırlar."
Bunların tamamının birer temsilî mânâ ifade ettikleri açıktır.
Hristiyanlardan rivayet edilen telakkiye göre, bunun kadınla erkek arasındaki cinsî yaklaşmadan kinaye olduğudur. Hristiyanlıktaki ruhbaniyet (yani evlenmemek), evlenmemeyi ibadet ve sevap itikat etmek önermesinin bu telakkî ile ilgilidir. Fakat bu konuların ifade edildiği ilgili ayetlerin anlamları cinsellik olarak anlaşılmasına kapı aralamamaktadır. Kaldıki bu anlam kastedilmiş olunsaydı "birbirinize yaklaşmayınız" demek, hem yeterli ve hem açık olurdu.
Şüphesiz bizce daha uygun olan bu konuda tevakkuf etmektir. Gaybi bir konu olduğu için o ağacın niteliğini tayin edemeyiz. Rivayetlerde denildiği gibi bu buğday ise, delice buğdaydır. Bir üzüm ise, şarap üzümüdür. Bir incir ise, kurtlu incirdir. Ve her halde sarhoş ediciliği vardır. O halde aklı alır ve Allah'ı unutturur. Cennete yenilmek için değil, tahdit (sınırlama) ve kulluk için konulmuştur.
(Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili , Eser Neşriyat ve Dağıtım, I/322)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Kuran?da Hz. İbrahim için "tek başına bir ümmet" deniliyor. Bu ne anlama gelmektedir?
- Peygamberimiz şefaat hakkını ne zaman ve nasıl kullanacaktır? Mesela, kişi cehennemde günahlarından arındıktan sonra mı, cehenneme gitmeden mi?..
- Cennetteki hurileri kıskanmak ve dünyadan giden kadınların durumu hakkında bilgi verir misiniz?
- İnsanlar için "yaratıcı" veya "yaratmak" kelimelerini kullanmak uygun mudur?
- Kur'an'daki surelerin dizilişi neye göre yapılmıştır? Farklı dizilişleri olan Kur'anlardan bahsediliyor, onlar neye göre dizilmişlerdir?
- Saçlardaki akları boyamak caiz mi?
- Biri haksız yere başka birine beddua ederse bu beddua tutar mı?
- Üç ihlas suresi okumak bir hatim sevabı mı kazandırıyor?
- Nur suresinde, hanımların zinetlerini gösterebilecekleri kişiler sayılırken köleleri de sayılıyor, bunu nasıl anlamalıyız?
- İnsanlardaki beyaz saçların ve kılların, kabirde veya ahirette nur olacağı doğru mudur?