Başka bir elbise bulunmadığı takdirde, necis olan bir elbiseyle namaz kılmak caiz midir?

Tarih: 29.04.2009 - 00:00 | Güncelleme:

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Necasetin namaza mani olması için bu pisliğin, kuru veya yaş bir madde olup olmamasına göre, namazın sıhhatine mâni olan miktar değişir. Şöyle ki:

Galiz necaset tabir edilen ağır pislik, kuru bir madde ise, bir dirhem, yani, üç gramdan az olmalıdır. Üç gramdan fazlası, namazın sıhhatine mâni olur. Eğer yaş bir madde ise, el ayası dediğimiz avuç içinden daha geniş bir alana yayılmamış olması şarttır.

Dörtte biri temiz olan bir elbiseyle namaz kılmak caizdir. Çünkü bu, çıplak bir vaziyette kılmaya tercih edilmiştir. Ama ya elbisenin tamamı, ya da dörtte birinden az bir kısmının dışındaki bölümü necis olursa, o takdirde adam muhayyerdir: Dilerse çıplak vaziyette oturarak -rükû ve secdeleri baş işaretiyle yerine getirir- namaz kılar; dilerse o elbiseyle normal biçimde namazını eda eder. Ne var ki, bu şekilde, yani çıplak kılmaktansa necis elbiseyle kılması efdaldir. (El-Kâfî / Helvani.)

Dibağat edilmedik ölü hayvan derisinden başka örtünecek bir şey bulamayan kimsenin bununla örtünüp namaz kılması caiz değildir. Bu durumda çıplak kalması gerekir.  (Siracülvehhac - Fetâvâ-yi Hindiyye.)

Her birinde dirhem miktarından fazla necaset bulunan iki elbiseden dilediğini -eğer üzerindeki necaset dörtte birini kapsamıyorsa- giyinip namaz kılabilir. Çünkü dörtte birine ulaşmadığı takdirde ikisi arasında fark yoktur. Ama daha az necaset bulunanı tercih etmek müstehabdır. (Et-Tebyin - El-Hulâsa.)

Bunun aksine iki elbiseden birinin sadece dörtte biri, diğerinin bundan daha az kısmı temiz bulunuyorsa, dörtte biri temiz olanla namaz kılınır.

Bir ucunda necaset bulunan ve hemen giderilmesi mümkün olmayan elbisenin temiz tarafıyla avret yerlerini örtmek mümkünse öyle yapılarak namaz kılınır. Bunun aksi caiz değildir. Yani bu durumda çıplak namaz kılmasına cevaz verilmemiştir. Örtündüğü temiz tarafın hareketiyle necis tarafın hareket edip etmediğine bakılmaz. Çünkü zaruret vardır. (El-Muhit / Radıyüddin Serahsi.)

Namaz kılmak için mevcut iki elbisede bulunan necaset eşit durumda ise, herhangi biriyle namaz kılmak caizdir. Birinde az diğerinde çok ise, az olanı tercih edilir. (Bahr-i Raik / îbn Nüceym.)

(Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/210)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Kategori:
Okunma sayısı : 10.000+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun