Allah kendini görür mü?
Değerli kardeşimiz,
Allah, zat-ı akdesini elbette görüyor.
Cenab-ı Hak ezelde, kendi zatını, uluhiyyetine mahsus izzet ve azametini, cemal ve kemalini bizzat müşahede ediyordu. Kudsî zatını, uluhiyetinin şanına uygun bir surette hamd, tenzih ve takdis ediyordu.
Allah’ın zatını kemali ile bilmek ancak ona mahsus olduğu gibi, kendisini kemaliyle müşahede, takdis ve tahmid etmek de yine ona mahsustur.
“Kenz-i mahfi idim” şeklindeki hadis-i kutside yer alan ifadeyi yorumlayan İbn Arabi ve Bediüzzaman Hazretlerinin şu ifadeleri ise ayrıdır:
“Muhyiddin-i Arabî, كُنْتُ كَنْزًا مَخْفِيًّا فَخَلَقْتُ الْخَلْقَ لِيَعْرِفُونِى hadîs-i şerifinin beyanında: 'Mahlukatı yarattım ki, bana bir ayine olsun ve o ayinede cemalimi göreyim.' demiştir.” (bk. İşarat-ül İ'caz, s. 17)
Burada ifade edilen şey, “Zât-ı akdesini görmek” konusu değil, yüzlerce isim ve sıfatlarının varlık aynasına yansıyan tecellilerinin cemalini görmek manasına gelir. Yani, “Kadîr, Alîm, Hakîm, Halık, Musavvir, Müzeyyin” gibi isim ve sıfatlarının dış aynalar hükmünde olan varlıklardaki tezahürlerinin görülmesidir.
Demek ki, Allah Teala Hazretleri, Zat-ı akdesini gördüğü gibi isim ve sıfatlarının tecellilerini de görmek irade etmiş ve mahlukatı yaratmıştır.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Allah, kendi kendini hamd, tenzih ve tesbih eder mi?
- “Allah’ın zatı alem-i şahadette değildir, bu alemde esmaları tecelli eder.” şeklindeki yorum doğru mudur? Allah’ın Zatî sıfatlarının diğer sıfatlarından mana olarak farkı nedir?
- Allah asla tarif edilemez mi?
- Mevlana'nın "Divan-ı Kebir"de Allah için kullandığı "Can" kelimesi ne anlama gelir? İlgili beyti açıklar mısınız?
- Allah Teala zatı ile mi görür basir sıfatıyla mı görür?
- Allah’ın nasıl bir varlık olduğunu anlayamayacağımızı bildiren ayet ve hadisler var mıdır?
- Allah'ın yarattıkları hakkında düşünün, Allah'ın zatını düşünmeyin, anlamındaki hadisi nasıl anlamalıyız?
- Allah’ın zatının sonsuz olduğu hangi ayet ve hadiste geçiyor?
- Cenab-ı Hak isim ve sıfatlarının manevi güzelliklerini tecelli ettirmek için kainatı yarattı. Peki neden Allah (c.c) isim ve sıfatlarının manevi güzelliklerini tecelli ettirdi?
- Rabbimizin birçok sıfatı vardır, bu sıfatlar arasında bir zıtlık var mıdır?