Allah her şeyi ezelden bildiği halde, bazı ayetlerde geçen "li ya'leme = bilsin diye" ifadesinin hikmeti nedir?
Değerli kardeşimiz,
Kur’an’da defalarca tekrar edilen “Allah her şeyi hakkıyla bilendir / bilmektedir.” (bk. Bakara, 2/29, 282, Al-i İmran, 3/92; Nisa, 4/176) mealindeki ayet ve benzerlerinde, başka bir ihtimale meydana vermeyecek açıklıkta, Allah’ın -geçmiş, gelecek- her şeyi bildiği ifade edilmektedir. O halde, Kur’an’ın konuyla ilgili başka ifadeleri bu gerçeğe aykırı yorumlanamaz. Bize düşen, farklı anlaşılabilen ifadeleri, bu çok açık olan ayetlerin manasına uygun olarak anlamaya çalışmaktır. İslam alimleri de böyle yapmış ve “li ya'leme = taki bilsin/bilmesi için” ifadesini bu çerçevede açıklamışlardır. Bazı örnekleri şöyledir:
“İşte biz, Allah’ın gerçek müminleri bilmesi (görmesi / ortaya çıkarması), sizden şahitler edinmesi, müminleri tertemiz yapıp kâfirleri imha etmesi için, zafer günlerini insanlar arasında nöbetleşe döndürür dururuz. Allah zalimleri sevmez.”(Al-i İmran, 3/140).
Burada geçen “Allah’ın gerçek müminleri bilmesi için” ifadesi, “müminleri -ilminde var olan mahiyetlerini- ortaya çıkarması için...” anlamına gelir.
“Ey iman edenler! Allah, kendisini görmeksizin, gıyabında kendisini tazim edip haramlardan sakınanları bilmek (görmek / meydana çıkarmak) için sizi av nevinden bir şeyle deneyecek. Bir av bolluğu ki elleriniz de yetişebilecek, mızraklarınız da... Kim bundan sonra konulan hududu aşarsa, işte ona gayet acı bir azap vardır.” (Maide, 5/94).
Burada da -meal olarak- geçen “haramlardan sakınanları bilmek” ifadesi, “onları uygulamada görmek, meydana çıkarmak” anlamına gelir.
“Şu kesindir ki biz resullerimizi açık delillerle gönderdik ve insanların adaleti gerçekleştirmeleri için, resullerle beraber kitap ve adalet terazisi indirdik. Mahiyetinde büyük bir kuvvet ve insanlara birçok fayda bulunan demiri de kullanmaları ve Allah’ı görmedikleri halde onun dinini ve peygamberlerini, kimlerin bu kuvvet ile destekleyeceğini bilmek (görmek / ortaya çıkarmak) için, büyük bir nimet olarak indirdik. Unutmayın ki Allah çok kuvvetlidir, mutlak galiptir (kimsenin desteğine ihtiyacı yoktur).” (Hadid, 57/25).
Burada da aynı şey söz konusudur. Bundan anlaşılıyor ki, “ilim” kavramı, bilmeyi ifade ettiği gibi, görmeyi de -yani, ilmin dışa yansıyan uygulamadaki tezahürlerini de- ifade eder.
Bu açıdan bakıldığında, “Allah bilmek ister” anlamına gelen “li ya’leme” ifadesini “Allah, ilminin dış dünyaya akseden yansımalarını görmek ister.” şeklinde anlamak gerekir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Kuran'dan kolayınıza geldiği kadar okuyun, ifadesi neden iki defa geçmektedir?
- Allah her şeyi ezelden bildiği halde, bazı ayetlerde geçen?li ya'leme = bilsin diye? ifadesinin hikmeti nedir?
- Allah eserini yaratmadan kendi güzelliğini göremez miydi?
- Ayetlerdeki cümlelerin değişmesi nasıl açıklanabilir?
- Allah'ın bizi imtihan etmesi bizi bilmek için mi?
- İçtihadın dinimizdeki yeri nedir?
- yaratmak kelimesini kullanmak...
- Maide Suresi'nin 48. ayetinde geçen,?... O halde durmayın, hayırlı işlerde birbirinizle yarışın...? mealindeki ifadenin muhatabı kimlerdir?
- Mezhepler Dosyası
- Rabbimiz, yarın meydana gelecek bir olayı oldu olarak mı yoksa olacak olarak mı bilmekte?