Sahabeler müteşabih ayetleri ve huruf-u mukattaa harflerinin anlamlarını Peygamber Efendimize sormamışlar mı? Sormamışlarsa bizim açıklamamız bid'at olmaz mı?
Değerli kardeşimiz,
Sahabenin bütün söz ve davranışlarının bize kadar gelmediği bilinen bir gerçektir. Bu tür soruları da sormuş ve bu bilgi bize ulaşmamış olabilir.
Şunu da unutmamak gerekir ki, sahabe asrı teslimiyet asrıydı. Sahabe Hz. Peygamber (asm)'den aldığı temel İslamî bilgileri hayatlarında uygulamakla meşgul oluyor ve bu işi çok önemsiyorlardı. Bu yüzden, Kur’an’da geçen bazı müteşabih ifadelerin bilgisini Allah’a ve Resulüne havale ediyorlardı.
Müteşabih ayetlerin bulunmasının pek çok hikmetleri vardır. Bu hikmetlerin başında insanların derin ilmi çalışamaları, aklını kullanmaları, muhkemat kabilinden olan ayetlere aykırı olmayacak şekilde tevillerini araştırmaları ve bu çabalarının sonucu olarak, insanî donanımlarının tekemmülüne vesile olmaları ve karşılığında da sevap kazanmaları gelir.
Bu açıdan bakıldığında sahabelerin de bu tür müteşabih ayetleri doğrudan Hz. Peygamber (asm)'den öğrenmeleri bu hikmete aykırıdır. Çünkü onların da kapasitelerine göre farklı teviller yapma melekesi kazanmaları için çok ciddi çaba sarf etmeleri gerekir. Eğer ayetlerin anlamları aynı seviyede anlaşılır olsaydı, herkes bir İmam-ı Azam, bir İmam-ı Şafiî, bir İmam-ı Gazalî, bir Zemahşerî, bir Razî olurdu. Bu ise, farklı zekaların, akılların, anlayışların, kapasitelerin, ilmî meleke-i rasihaların ortaya çıkmasına yönelik olan imtihan sırrına aykırıdır.
Bu açıklamalardan da anlaşılıyor ki, ayetleri tevil etmek bid'at değil, bunların varlık hikmetinin bir gereğidir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Kalplerinde bir eğrilik olanlar, fitne çıkarmak ve onun tefsirini yapmak için müteşabih âyetlerinin ardına düşerler. Oysa onun gerçek manasını ancak Allah bilir(Ali imran, 7) ayetinden, tefsir yapmak caiz olmaz gibi bir anlam çıkmıyor mu?
- Hz. İsa'nın ve Peygamberimizin (s.a.v.) mucizesi olarak Allahın izniyle dirilttiği ölüler uzun süre yaşamışlar mıdır?
- Peygamber Efendimiz (sav): "Kur?an ilim ile fayda verir. Manası anlaşılmadan bir fayda sağlamaz" buyurmuşlar. Bu durumda Kur?an meali okumak, Kur?an'ı orijinalinden okumaktan daha mı evla oluyor?
- "Peygamberler ümitsizliğe düşüp" (Yusuf, 110) ayetinde geçen "ümitsizliğe düşmek? ile?sapıklardan başka kim ümit keser?? (Hicr, 56) ayetinde geçen?ümit kesmek? farklı şeyler midir?
- İsra Suresi, 70. ayetindeki;- İnsanı yarattığımız varlıkların çoğuna üstün kıldık- ayetini nasıl anlamamız gerekir?
- Eski Ehl-i Sünnet alimleri günümüz alimlerinden daha mı çok bilgiliydi?
- Hz. Meryem'in “Keşke bu iş başıma gelmeden öleydim, adı sanı unutulup gitmiş biri olaydım.” (Meryem, 19/23) demesi, kaderi tenkit değil midir?
- "50.000 yıllık hesap günü bekleyişi" ile "Allah hesabı çabuk görendir" ayetindeki çelişkiyi nasıl anlamalıyız?
- İmam-ı rabbani, bidat sahipleriyle sohbet etmek, kafirlerle arkadaşlık etmekten daha zararlıdır, demiş midir? Bidat ehli olmak kafir olmaktan daha mı kötüdür?
- Sünnetten önce salavat getirerek cemaati namaza kaldırmak bidat midir? Abdullah İbnu Ömer, müezzinin tesvib yapmasını yasaklamış mıdır?