Nefsin mertebelerini açıklar mısınız?
Değerli kardeşimiz,
وَمَٓا اُبَرِّئُ نَفْس۪ىۚ اِنَّ النَّفْسَ َلاَمَّارَةٌ بِالسُّٓوءِ اِلاَّ مَارَحِمَ رَبّ۪ى
“Ben nefsimi temize çıkarmıyorum. Çünkü nefis şiddetle kötülüğü emreder.” (Yusuf, 12/53)
Cüneyd-i Bağdadi “Tasavvuf, sulhu olmayan savaştır.” der. (Özköse, Tasavvuf, s. 28) Bundan maksat, tasavvufî manada bir savaş, yani nefisle daimi bir mücadeledir. Ceriri de şöyle der: “Tasavvuf, barış değil, savaştır.” (Özköse, s. 360) Tasavvuf ehli en barışçı insanlardır. Burada kastedilen nefisle ve şeytanla yapılan savaştır. Bunlarla yapılan savaş daimidir, hayat boyu devam edecektir.
İnsan, nefsinin arzularına düşkün bir tabiatta yaratılmıştır. Şehvet, cimrilik, menfaatperestlik, makam hırsı gibi pek çok haller, insan nefsinin zaaflarındandır. Fakat bütün bu zaaflar, aşılamayacak zaaflar değildir. Zira insan nefsi terbiye edilmeye müsaittir. Ehl-i tasavvuf, Kur'ana dayanarak emmâre, levvâme, mutmainne, râdıye, mardiyye, mülheme, zekiyye olmak üzere nefsin yedi mertebesinden bahseder: (Yazır, Hak Dini Kur’ân Dili, VIII, s. 5817)
Nefs-i emmâre, nefsin terbiyeden geçmemiş fıtri hâlidir. Bu haldeki nefis, ısrarla kötülüğü emreder. (bk. Yusuf Sûresi, 53) Günahlara dalmak ister. Ulvi şeylerden gafil, süfli şeylere ise müştaktır.
Nefs-i levvâme, yaptığı günahlardan pişmanlık duyan nefistir. (Kıyame, 75/2) Bu mertebede, işlediği günahlardan rahatsızdır. Kendine çeki-düzen vermeye çalışır.
Nefs-i mutmainne, itminana kavuşmuş, sükûnete ermiş nefistir.
Nefs-i râdıye, Allah’tan gelen her şeye rıza gösteren nefistir.
Nefs-i mardiyye, Allah’ın kendisinden râzı olduğu nefistir. Bu üçü, aynı ayette ardarda geçmektedir. (Fecr, 89/27-28)
Nefs-i mülheme, ilhama mazhar nefistir.
Nefs-i zekiyye, pisliklerden, kötü duygulardan arıtılmış nefis anlamındadır. Bu ikisine, Şems suresi 8 ve 9. ayetlerde işaret vardır.
Nefsin ilk hâli, dikenli bir tarlaya benzer. Son mertebesi ise, aynı tarlanın dikenlerden ayıklanıp, bir gülistana çevrilmesi gibidir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Allah, neden kendini kınayan nefse yemin etmektedir?
- NEFS-İ MUTMAİNNE
- NEFSİN MERTEBELERİ
- NEFS-İ RÂDİYE
- NEFS-İ RADİYE, NEFS-İ RAZİYE
- NEFS-İ LEVVAME, Kendisini kınayan, işlediklerinden dolayı pişmanlık duyan ve kendini hesaba çeken nefis
- HALVETİYYE
- NEFS-İ LEVVÂME
- Nefsin ölümü mümkün müdür?
- Nefis terbiyesi ne demektir?