Medine'de Müslümanların (Kâbe'den önce) Mescid-i Aksa'ya doğru namaz kılmaları Kur'an dışı vahy ile miydi?
Namaz Kabe'den önce Mescid-i Aksa'ya doğru yönelerek kılınıyormuş. Bu sanırım Allah'ın emri. Bu Mescid-i Aksa'ya doğru namaz kılma Kur'an dışı vahy miydi?
Değerli kardeşimiz,
Hz. Muhammed (asm) Efendimizin Kudüs’e dönerak namaz kılması, Allah’ın emri ve vahyi iledir. Nitekim, “Üzerinde bulunduğun kıbleyi...” (Bakara, 2/143) mealindeki ayet bunun açık bir delili olarak gösterilmiştir. (bk. Taberi, Kurtubi Bakara 143. ayetin tefsiri)
Resulullah (sav) Medine'ye hicret ettiğinde, Medine halkının çoğunluğu Yahudilerdi. Allah ona Kudüs'e yönelmesini emretti. Buna Yahudiler çok sevindiler. Resulullah (sav) yaklaşık on ay boyunca Kudüs'e doğru namaz kıldı. Ancak İbrahimin (as) kıblesine yönelmek istiyordu. Allah'a bu konuda dua ediyor ve göğe bakıyordu. Bunun üzerine
"Doğrusu biz senin yüzünün semaya doğru çevrilip duruduğunu görüyoruz. Şimdi seni hoşnud olduğun bir kıblye çevireceğiz. Yüzünü Mescid-i Haram tarafına çevir. Nerde bulunursanız bulunun Yüzlerinizi o tarafa çevirin..." (bakara, 2/144)
ayeti nazil oldu.
Tabresi'nin rivayetine göre Peygamberimiz (sav) Mekke'deyken Kabe'ye dönerek namaz kılıyordu. Medine'ye hicret edince yüzünü Mescid-i Aksa'ya döndürdü. Amaç Müslümanlarla puta tapma esasına dayalı ibadetlerini Kabe'ye dönerek icra eden müşrikleri birbirinden ayırmaktı. Yahudiler bundan memnun kaldılar. Peygamberimizin (sav) ve Müslümanların kendi kıblelerine dönerek namaz kılmalarını, kendilerinin doğru yol üzere olduklarının bir itirafı ve Peygamber (sav)'le müslümanlann hidayetlerinin asıl kaynağının kendi hidayetleri olduğunun göstergesi olarak değerlendirdiler. Zemahşeri, Peygamberiizin (sav) Medine'ye gelirken, Yahudilerin kalbini İslam'a ısındırmak amacı ile Kabe yerine Mescid-i Aksa'ya dönerek namaz kılmaya başladığını rivayet eder.
Peygamberimizin (sav) Mescid-i Aksa'ya yönelmesi, her iki sebebten dolayı da olması muhtemeldir. Yahudiler ona ve Müslümanlara karşı reddedici, çalışmalarını sabote edici ve zihinleri bulandırıcı bir işe girince, sonra ona ve Müslümanlara karşı kibirlenmeye, büyüklük taslamaya kalkışınca, bu durum hem Peygamberimize (sav), hem de Müslümanlara ağır geldi. Bu yüzden Peygaberimizin (sav) kalbinde kıble değişikliğine ilişkin bir arzu uyandı.
Öte yandan Yahudiler de can sıkıcı davranışlarını arttırarak devam ettiriyorlardı. Bu yüzden Peygamberimiz (sav) kıble değişikliğini öngören bir Rabbani vahyin inişinin beklentisi içindeydi. Buna ilaveten şunu da söyleyebiliriz:
"Peygamberimizin (sav) Yahudilerden yana canı sıkılınca, ayrıca iman edeceklerine ilişkin ümidini de yitirince onların kıblelerine yönelerek namaz kılmasının Araplara yönelik davetinin etkisini azaltıcı rol oynadığını gördü. Tekrar ilk kıblesine yönelmesi Arapların kalbini İslam'a ısındıracaktı. O Arapların derinden bağlı bulundukları, saygı besledikleri Allah'ın evi Kabe'nin Araplar arasında birlikteliğin sembolü olduğunu biliyordu. Araplar topluca Kabe'ye hac ziyaretinde bulunuyor ve hac mevsimine özgü ibadetleri ortaklaşa icra ediyorlardı. Bütün bu olgular, Peygamberimizin (sav) yüce Allah'tan yüzünü kıble olarak Kabe'ye döndürmesi temennisinde bulunmasında etkili olmuştur."
"Öyle ki insanların size karşı bir delilleri olmasın." (Bakara, 2/150)
cümlesi ile bu yorum arasında bir bağlantı kurulabilir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- İbadet için kurulan ilk ev Kâbe olduğuna göre, İslam'ın ilk zamanlarında Mescid-i Aksa neden kıble olmuştur?
- İbadet Kâbe'de mi, Arafat'ta mı daha makbul?
- Kâbe'deki Rüknülyemânî köşesi hakkında bilgi verir misiniz?
- Kudüs neden Yahudiler ve Hristiyanlar için de önemlidir?
- Hz. Muhammed neden Mescid-i Aksa'ya yönelerek namaz kıldı?
- Kudüs civarında yaşayın, sözü sahih mi?
- MESCİD-İ HARÂM
- KIBLE`NİN MESCİD-İ HARAM`A ÇEVRİLMESİ
- Kıblenin Mescid-i Aksa'dan Mescid-i Haram'a çevrilmesi nerede ve nasıl olmuştur?
- MESCİD