ZARURET AÇISINDAN KIRAATA ÜCRET
Ibadetler karşılığında ücret alma konusunda Hanefi mezhebinin dayandığı esas şudur :"Müslümanın yapmakla mükellef olduğu bir ibadet karşılığında ücret alması câiz değildir."Ya da Serahsî`nin ifadesiyle :"Müslümana has her tâat karşılığında ücret almak batıldır." (Serahsî, age. IX/37.)Ama Hanefilerin "sonraki" âlimleri, sonraları ortaya çıkan zaruret haline bakarak, bazı ibadetler karşılığında ücret almanın câiz olduğuna fetvâ verdiler. Kur`ân öğretme, ilim öğretimi, ezan, imamet ve va`z bu türdendir. Aslında önceleri, bunlar karşılığında bile ücret almanın câiz olmadığında ümmet ittifâk halinde idi. Ilmin ve Kur`ân okumanın zayı olması korkusu, "sonraki" âlimlerin zaruret sayıp câiz görmesine mesnet teşkil etmiştir. Zira: "Zaruretler haram olan şeyleri mubah kılar." (Bk. Mecelle, md. 2l.)Ancak Kur`ân okumak özellikle de mezarlıklarda, cemiyetlerde ve vefatının filân ya da falan gecelerinde okumak karşılığında ücret almaya zorlayan bir zaruret yoktur." (Cezirî, age. NI/l27-128; Ibn Âbidîn, Şifâ`ul-?alîl, s.169.)Buna karşilik Şâfiîlerdeki genel kaide ise şudur :"Yapilmasi, ecîr (ücretle çalişan) üzerine bizzat gerekli olmayan her şey karşiliginda onun ücret almasi câizdir." (Serahsî, age. IX/37)Fakat bunun yaninda Imâm Şâfiî ve Mâlik`ten (r.a.) yapilan bir nakil, kiraat ve benzeri ibadetlerde sevabin başkasina, ücret alinmasa bile ulaşmayacagi yolundadir. Binaenaleyh, alinmasi halinde nasil ulaşacaktir? (Ibn Âbidin, Şifâ`ul-?alîl, s.167.)Diğer yönden Kemâlüddîn Ibn Hümâm, eğitim, ezan ve imamette, zarurete binaen ücreti câiz görenlerin söylediklerinde bile düşünülmesi gerektiği görüşündedir. (Kemalüddîn Ibn Hümâm, Fethu`I-Kadîr. Mısır,1389 (1970) IX/99.)Ama: "Açık olan gerçek şu ki, Kur`ân ve fıkıh öğretimi, ezan ve imamet karşılığında ücret almayı câiz kılan illet, zaruret ve insanların buna olan ihtiyacıdır ve sadece bunlara hastır. Binaenaleyh, bunlar dışındaki tâata ücret almak için bir zaruret yoktur." (Ibn Âbidin, Raddü`l-muhtâr, VI/56; Şifâ`ul-?alîl, s.161.)"Zira, sevabını ücret verene hediyye etmek için Kur`ân okumaya ücreti men etmekte, Kur`ân`ın kaybolması söz konusu değildir. Binâenaleyh, okumayı öğretmeye kıyaslamak da sahih değildir." (Ibn Âbidîn, el`Ukudü`d-dürriyye, N/ll6.)"Asırlar boyu birisi diğerine bunun için ücret vermese, bir zarar doğmuş olmaz. Aksine, Kur`ân`ın bir kazanç kaynağı ve para kazanılan bir meslek edinilerek, ondan ücret almakta zarar vardır." (Ibn Abidîn, ?Ukud ü Resmi`I-müftî, s.14)
Imâm Birgivî derki :"Açlıktan helâk olma tehlikesi ile karşı karşıya olan okuyucunun aldığıda haram olur mu? derseniz, biz de deriz ki :Aslında bu durumda birisini bulamazsınız. Bulunur derseniz ona sözümüz yok. Çünkü bu durumda ona leş, domuz eti ve izinsiz olarak başkasının malını yeme helâl olmuştur. Ancak zaruretlerde sınır aşılamaz. " (Birgiv,î, Serh`u-hadis-i erba`în s. 75.)
BENZER SORULAR
- İBADET OLARAK KIRAAT
- İBADET OLARAK KIRAAT
- KIRAATA ÜCRETİ HARAM KILAN DELİLLER
- SILA VE ÜCRET "SILA" NEDIR?
- NİYYET YÖNÜNDEN KIRAAT
- KUR`ÂN OKUMAK, KUR`ÂN`I "TEGANNÎ" İLE OKUMAK
- KIRAATA, KURAN OKUMAYA ÜCRETİ CAİZ GÖSTEREN DELİLLER VE TARTIŞMASI
- İHLAS SURESİ İLE HATİM
- PARA İLE MUKABELE OKUMAK
- İHLAS SURESİ İLE HATİM