BİR ÇÖLDE VEYA KIRDA BULUNAN KİMSE ELİNDE PUSULA OLMAZSA KIBLEYİ NASIL BULACAKTIR?
Mekke dışında oturanların kıblesi, fukahaya göre Kabe cihetidir. Sahih olanda budur. Ancak Kabe ciheti ne ile belirlenir:
a) Kasaba ve şehirlerde camilerdeki mihraplar ve minarelerin şerefeye açılan kapısıdır.
b) Camilerden uzak bir semtte ise yerli halktan sormak gerekir.
c) Yanında pusula taşıyor ve manyetik sapmaları da hesaba katmasını biliyorsa, onunla kıbleyi tayin eder.
Deniz yada Çölde bulunanlara gelince:
Kutup yıldızı, görünüşte sabit olup daima güney istikametine bakmakta olduğundan onunla kıbleyi bulmak mümkündür. Şöyleki: al-Cezire, Bitlis, Siirt, Muş, Urfa, Diyarbakır, Mardın... ve Rakka gibi yerlerde bulunan kimse tam sırtını, Medine`i Münevvere, Kudüs, Gazza, Ba`labak, Adana, Mersin, Antakya ve çervesinde bulunan kimse sol kulağını, Irak, Maveraünnehir ve çervesinde bulunan kimse sağ kulağını kutup yıldızına doğru çevirirse kıbleye yönelmiş olur.
a) Yanlarında pusula varsa onunla tespit ederler.
b) Pusula yoksa güneşli bir havada bulunuyorlarsa, bulundukları yerin kuzey yada güney yarım kürenin nerede olduğunu hesaplayarak güneşe göre kıbleyi tayin ederler. Geceleyin ise yıldızlarla tespite çalışırlar.
c) Bunların hiç biri mümkün değilse ictihad edip kanaatlerine göre bir tespit yaparak namaz kılarlar.
Binek üzerinde veya vasıtada olan kimse:
Bir özründen dolayı binekten veya vasıtadan yere inip namaz kılamayan kimse kıbleye yönelerek namaz kılması şart değildir. Mümkün olduğu şekilde hangi cihet olursa olsun niyet edip namaz kılar.
Kıbleyi belirlemede soracak kimse bulamadığında ictihad edip bulmaya çalışır. Namaz kıldıktan sonra başka cihete yöneldiğini anlarsa, artık namazı iade etmez. Ama namazda iken bunu fark ederse, namazı bozmadan yön değiştirir.
Yanında bulunduğu bölge halkından ve aynı zamanda kıbleyi bilenlerden bir kimse bulunduğu halde, sormayıp kendi ictihadına göre namaz kılar, sonra kıbleye yönelmediğini anlar veya kendisine bu hususta bilgi verilirse, namazı iade etmesi gerekir. Böyle hallerde kıbleyi sormadan namaza durulmaması gerekir.
Boş arazide kıbleyi belirlemekte şüpheye düşmeden namazını kılar, sonra şüpheye düşerse, yanlış cihete yöneldiğini kesin olarak bilinceye kadar kıldığı namaz caizdir. Namazda iken hata ettiğini anlarsa, fukahadan bir kısmına göre yeniden namazı kılar. Kıbleyi isabet ettiğini anlarsa namazını tamamlar.
Kıble konusunda şüpheli olur, fakat araştırmadan rast gele bir cihete yönelerek namaz kılar ve namazda hata ettiğini anlarsa o namazı bozup yeniden kılması gerekir. Namazı bitirdikten sonra hata yaptığını anlarsa, yine iade etmesi vacibdir. İsabet ettiğini anlarsa artık namazı iade etmesin egerek kalmaz.
BENZER SORULAR
- Kıblesini bilmediği bir yerde bulunan bir insan, kıbleyi nasıl tayin eder, namazını nasıl kılar? Kıbleyi namazı kıldıktan sonra öğrenen bir insan, namazını tekrar mı kılmalıdır?
- Kıblede hata ettiğini fark eden kimse namazda iken yönünü değiştirebilir mi?
- Arabada namaz kılabilir miyiz, kıble tayini nasıl yapılır?
- Kıble Yönünü Bilmeyen Kimse, Namazını Nasıl Kılmalıdır?
- Kıble nasıl tayin edilir? Takvimlerde bulunan kıble saatiyle kıble nasıl bulunur? Kıble tayin hatası ile yanlış yöne doğru kılınan önceki namazları tekrar etmek gerekir mi?
- Cemaatle namaza duranlar kıble yönünde hata etmişlerse, sonradan gelen kişi kıblenin yanlış olduğunu bildiği halde onlara uyabilir mi?
- Baş işaretiyle (ima ile) namaz nasıl kılınır açıklar mısınız? Kıbleye nasıl dönüceğiz ya da dönmek gerekiyor mu?
- Seferiye kıble şartı aranmaz, diye bir hüküm var mıdır?
- Kadın uykudan uyanınca hayızın bittiğini anlarsa kılmadığı namazı kaza etmesi gerekir mi?
- KIBLE