Kadının, erkeğin kaburga kemiğinden yaratılmasını nasıl anlamalıyız?
Kadının erkeğin kaburga kemiğinden yaratılmasına ilişkin "hadis" bazı kitaplarda İsrailiyat olarak görülüyor. Bu durum, kadınları, eğri ve terbiye edilmesi gereken varlıklar, erkekleri de düzgün ve onları terbiye etmeye vazifeli görme durumuna itmez mi? Allah karşısında her kul imtihanda değil midir?
Değerli kardeşimiz,
Bu husustaki ayet-i kerimelerde ifade edilen gerçeklerden birisi de şudur: İnsanlık âlemi, aile dediğimiz karşılıklı sevgi ve hürmet esasına dayanan bir müesseseye muhtaçtır. Bunun sağlanması, insanlığın kurtulması anlamına gelir. İşte Hz. Âdem ( a.s )'dan hanımının yaratılması, kudret-i İlahiyenin ayrı bir delilidir. Fakat önemli olan Allah’ın Hz. Âdem (as)'in noksanlığını tamamlayacak ve sıkıntısını giderecek hanımının yaratılmasını haber vermektir.
Fahreddin er-Razî der ki:
"Bu konunun altında bir çok sırlar vardır...” (1)
Rabbinizin terbiye ile ilgili emri ve koruması altına giriniz, emrine karşı çıkmaktan sakınıp genellikle asayişe uyunuz, O'nun şiddetli cezasından korununuz. O Rabbiniz ki sizi tek bir candan, bir şahıstan yarattı. Bundan dolayı, aslında hepiniz bir babadan gelme kardeşlersiniz ve hepiniz insansınız ve bir yaratıcının yaratıklarısınız. Bu prensipler üzerinde, hukukla ilgili esasları insanlık gerçeğine ve terbiye esasına dayandırarak kardeşlik haklarına riayet etmeli ve Rabbinizin emrine aykırı hareket etmekten sakınmalısınız. Evet Rabbiniz bir can yarattı ve
"O bir candan eşini de yarattı." (Nisa, 4/1).
Böyle bir nimet ihsan etti. Biri diğerinin canından kopmuş bir çift meydana getirdi.
"... çiftleri yaratan Allah, noksan sıfatlardan münezzehtir." (Yasin, 36/36)
Ondan dolayı bu nimet ve gücün değerini ve büyüklüğünü takdir etmeli ve yaratılışın, eşyanın tabiatının eseri değil, eşyanın yaratıcısı olan Allah'ın kuvvetinin eseri olduğunu bilmeli, ona itaat etmeli ve azabından korkmalıdır.
Gözlem ve deneyle biliniyor ki, bir babadan erkek çocuk olabildiği gibi dişi de olabilir. Halbuki yaratıcı kuvvet, eşyanın tabiatında olsaydı; ne topraktan insan meydana çıkabilirdi, ne de bir erkekten bir kız çocuk olabilirdi. Çünkü tabiat, düzenli ve uyumlu demek değil ise hiçbir şey değildir. Halbuki ne erkek dişinin bir uyumu, ne de dişi erkeğin bir uyumudur.
Hz. Âdem,
"Şüphesiz Allah Âdem'i seçerek üstün kıldı." (Âli İmran, 3/33). Ve
“Allah Âdemi topraktan yarattı. Sonra ona 'ol' dedi ve o da oluverdi." (Âli imran, 3/59)
ayetlerinden anlaşıldığı üzere, topraktan seçilerek yaratılmıştır.
Bir sahih hadiste şöyle buyurulmuştur:
"Kadın bir kaburga kemiği gibidir. Kadın bir kaburga kemiğinden, bir eğri kaburga kemiğinden yaratıldı, onu doğrultmaya kalkarsan kırarsın, kırılması da boşanmasıdır." (2)
Burada eğri kaburga kemiği, bu yarılmaya işaret etmekle beraber erkekle kadın arasındaki tabiat uyumsuzluğuna ve kadınların erkekleştirilmeye kalkışılması, onları kırıp atmak demek olduğuna dair uyarıyı içeren bir misaldir. Bundan başka bu kısımlara ayrılmanın, cennetteki yaratılış başlangıcında meydana geldiği de hadislerde yer almıştır.
Dipnotlar:
1. Fahru'r-Razi, IX/167.
2. Müslim, Reda 64; Nesai, Nikah 15; Ahmed b. Hanbel, II/168.
(Elmalı M. Hamdi YAZIR, Hak Dini Kur'an Dili)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Hz. Âdem ve Hz. Havva'nın yaratılışından bahseden Nisa suresi 1. ayeti açıklar mısınız?
- Hz. Meryem'in babası Kur'an'da İmran olarak geçiyor. Batılılar ise Joachim diyor. Bu iki isim arasında bir bağlantı var mıdır?
- Esmâ-i hüsnâ, Allah'ın bütün isimleri güzeldir. Allah'ın isimleri neye dayanır?
- Kadının (yaratılış olarak) eksik midir; bu manadaki hadislerin anlatmak istediği mana nedir, nasıl anlamalıyız?
- “Her bir insanda üç yüz altmış eklem / kemik / mafsal bulunur." diye bir hadis var mıdır, nasıl anlamlıdır?
- Cinlerde ırk var mıdır? Arap, Türk, Ermeni, vs,..
- Kadının erkekten üstün olduğu durumlar var mıdır? Bazı ailelerde kadın daha baskın olabiliyor!..
- Peygamberimiz'in, Hz. Zeynep ile Hz. Zeyd'in evlenmesi konusunda ve Hz. Ali'nin Hz. Fatıma'dan sonra ikinci bir evlilik yapmaması konusundaki tutumunu değerlendirir misiniz? Burada bir otoriter tutum mu sergilenmiştir?
- Kadın-erkek eşitliği söz konusu mudur? Mirasta ve şahitlikte kadına haksızlık mı yapılmaktadır?
- "Biz onlara, 'Aşağılık maymunlar olun.' demiştik. Biz bunu, hem onu görenlere hem de sonra geleceklere bir ibret kıldık.”(Bakara, 2/65-66) ayetinde geçen ibret olma ne olabilir?..