Çarşafla mı yoksa manto (pardösü) ile mi tesettür sağlanmış olur?

Soru Detayı
Sitenizde cilbabın bir karşılığının da çarşaf olduğu ve Allah'ın tesettür emrine uymak için giyilen dış örtünün Kur'an-ı Kerîm'deki adı olduğunu okudum. "Ey Peygamber! Hanımlarına, kızlarına ve müminlerin hanımlarına söyle, dışarı çıkarken üstlerine cilbablarını alsınlar. Bu, onların tanınmasını ve bundan dolayı incitilmemelerini sağlar." Bu âyet-i kerimeye göre mümin hanımların dış kıyafeti çarşaf mı olmalıdır? Aksi takdirde diğer kıyafetlerle (pardösü, tunik, vs.) tanınmaktadır...
Cevap

Değerli kardeşimiz,

Bizim anlayabildiğimiz kadarıyla, İslâm’da elbisenin ismi ve resmi mühim değildir. Mühim olan vasfıdır. Yâni, el yüz dışındaki bütün bedeni örtüyor mu, vücut hatlarını belli etmeyecek genişlik ve uzunlukta bedeni kaplıyor mu? Aranan vasıf budur.

Bir elbise böyle ise, yâni eşarp saçın telini dahi göstermiyor, manto vücudun hatlarını dahi gizliyor, kalın çoraplar diz üstlerine kadar çıkıp teni kapatıyorsa, farz olan giyim hâsıl olmuştur. Siz bunun adına ne derseniz deyin.

İşte bu giyim bir (fetva) gereğidir. Yâni mecburi olan kısımdır. Ayrıca bu giyimin üzerine bir de çarşaf ilâve eden olursa, elbette bu da bir (takvâ) gereğidir, tebrike şayân bir titizliktir. Kendini bütünüyle gizlemektir.

Ne var ki (fetva) mecburi, (takvâ) ihtiyarî olduğundan, çarşafa herkesi zorlamamız mümkün değildir. İlgi duyanlar, gönülden alâka hissedenler tercih eder, istemeyenlere ısrar olunmaz. Zira takvâsını zorlamak, bazan fetvasını da kayba sebeb oluyor, başka mahzurlar da tevlid edebiliyor.

Hem fetva gereği olan giyime herkes alâka duyabilir. Ama, henüz fetvayı göze alamayanlara takvâyı gösterecek olursak büsbütün zorlanır, iyice alâkasızlığa sebeb olabilir.

Demek ki, geniş bir eşarp, vücud hatlarını belli etmeyecek bolluk ve uzunlukta bir manto, yahut pardesü, kalınca çorap, topukları kapalı ayakkabı, (fetva) gereği olan bir tesettürü temin etmektedir. Bunu hemen herkes benimseyip tatbik edebilir. Bunun yanında ayrıca çarşafa da alâka duyup ilâve etmek, bir takvâ gereği olduğundan itirazı mümkün olmayan yüce bir fazilettir. Ancak ısrarla değil, sevdirmekle, içinden ilgi duymakla hâsıl olacak bir tercihtir bu.

En iyi, iyinin de icrasına mani oluyor bazan. O takdirde pişmanlık zuhur ediyor, keşke sadece iyiyi yapsaydık da, en iyiyi sonraya bıraksaydık denebiliyor.

Ayrıca bugün muhafazakâr giyimi sevdirmek zorunda olduğumuz da bir vakıadır. Çarşaf gibi nihaî noktaya herkes talip olamaz. Ancak güzel bir manto, yahut zarif bir pardösü, geniş ve zarif baş örtüsü, kalın ve sağlam bir çorap, hemen her hanımefendinin dikkatini çekip alâka duymasına sebeb olabilir. Giyenler bunun içinde çevrenin baskısına mâruz kalmayacakları gibi, görenlerin de imrenme ve gıbtalarına sebeb olabilir. Böylece muhafazakâr giyimin lehte bir örneği verilmiş olunur, aleyhte bir manzara bahismevzu olmaz. Nasibi olanların da böyle bir giyim içinde olmanın huzur ve saadet getireceğine aklı keser. Tercih ettiği bu fetva gereğinde huzur bulduktan sonra, takvâ gereği düşünülebilir, içinden duyacağı alâkayla tekamül bahismevzu olabilir.

Şurası bir gerçektir ki, bugün kim gibi giyinip, kim gibi yaşayacağını bilemez hale gelmiş mütereddid ve mütehayyirler pek çoktur. Onlara güzel örnek olmak, beğenecekleri bir giyim içinde görünmek, İslâm’ın emrini tatbik edebilecekleri hissini vermek çok mühim bir hizmet ve irşadî bir fazilettir. Yâni muhafazakâr giyimli bir hanımefendi böyle mütereddid ve mütehayyirlere birer vaiz ve mürşiddirler. Sevimli giyimleriyle onlara örnek oluyor, ikaz ve tembihte bulunmuş oluyorlar. Nasibi olanlar bu makul ve mantıkî giyimden nasiblerini alır, duymaları gereken alâkayı hissedebilirler. Yeter ki muhafazakâr giyimli hanımefendilerimiz örnekliklerini güzelce yapsınlar, giyimi çirkin ve kötü göstermekten uzak bir temizlik ve zarafette bulunsunlar.

Peygamberimiz Efendimiz (asm)'in hadisinden aldığımız şu ölçü, tesettürlü hanımlarımıza pek güzel ikaz ve irşadda bulunmaktadır:

— İyi giyimin örneğini verip yayılmasına sebeb olan hanımlar, sebeb olduklarının sevabına lâyık olmaktalar. Kötü giyimin örneğini verip yayılmasına sebeb olan hanımlar da kötü giyimin vebaline mâruz kalmaktalar.

Demek ki, asıl mes’ele, iyi giyim örneği verip, sevaba lâyık olmak; kötü giyimin örneğine bürünüp de günaha sebeb olmaktan uzak kalmaktır.

İlave bilgi için tıklayınız:

- Müslüman kadının giyim şekli nasıl olmalıdır? Diz altına kadar gelen etek ile tesettür sağlanmış olur mu? Başörtüsünü omuzlardan aşağı indirmek şart mı?..

- Tesettür ve Türban Özel Dosyası...

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorumlar

byrm

kendi isteğiyle çarşaf giymeyi düşünen normal tesettürlü bir bayan, çevreye örnek olacağı için (her nekadar çarşafı tercih etmek istesede) fetvanın gerektirdiği tesettürdemi kalmalıdır? yoksa kendi isteği yönündemi hareket etmelidir?

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editör
(ahmet)

Bu konuda tercih kişinin kendisine aittir. Mutlaka şöyle veya böyle giymesi gerekir demek doğru olmaz. Önemli olan maddi ve manevi tesettürün gerçekleşmesidir. Yani sadece görülmesi haram olan yerleri örtmek yeterli değildir. Ayrıca kadın erkekler arasındayken konuşmasına, tavırlarına dikkat etmeli; koku ve süs gibi erkeklerin dikkatini çekecek şeylerden de sakınmalıdır.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Anonim

Çarşaf bence bazı zamanlarda ve bazı yerlerde tesettürü tam sağlamayabilir. Nedeni ise, bir rüzgar estiği zaman, çarşaflı hanımların tüm hatlarını görülebilmektedir. İncecik kumaşlardan yapılan çarşaflar güneydeki iklimlere göre belki tesettürü saglayabilir ama bazı yerlerde olmuyor .. Bol bir pardesü ve geniş bir eşarp ve dikkat çekmeyen renklerin seçimi ile tesettur daha iyi sağlanabilir.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
y_yilmaz19

Geçen günü çarşaf giyen ve adeta bunu kendini çirkin olarak göstermek için bir aracı olarak kullanan pejmurde bir kadın gördüm ve düşündüm. Herşeyin güzelini, sevimlisini isteyen dinimiz kanaatimce böyle bir görüntüyü uygun görmezdi.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
azbeka

ALLAH RAZI OLSUN KONUYU FETVA VE TAKVA KONUSUNDA ELE ALMANIZ DAHA YADINLATICI OLDU

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
gülşen84

Allah razı olsun... Örtünmek ne güzel yeterki amacına, Allah rızasına hizmet etsin...yeterki mümine Rabbisinin rızasından gayrısına önem vermesin... dikkat çekmemek için elimizden geleni yapmalıyız... çarşaf nitelik olarak en ideal örtü,ama bol bir pardüsü de aynı amaca hizmet eder... siyah bence en ideal renk.. vücut hatlarını belli etmiyor... basörtüsü mutlaka omuzları ve göğsü örtmeli... örtünmek ne güzel nimet...

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Anonim

evet örtünmek ne güzel nimettir. RABBİMİZin mümin kullarına verdiği mükemmel nimetlerden bri tanesi. sadece ALLAH için hep örtünelim. iffetimizi koruyalım. tam tesettürlü müslüman olalım. Tabiki çarşafı tercih edebilirsiniz. çarşafın altına da bol olarak pantolon giyilebilir.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
asudenur

şimdiki bazı pardesülerin pek tesettürü sağladığı söylenemez artık onuda moda illetine bulaştırdılar; ...

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
leener

ifrat ve tefrite varmadan ve cümleleri seçerek aydınlattınız bizi.. Bu kadar sağduyulu bir siteye rastlamadım.. Allah sizlerden ebeden razı olsun.. Her türlü suale bıkmadan usanmadan cevap vermeye gayret gösteriyorsunuz.. Rabbim yar ve yardımcınız olsun..

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
ummetci

selamun aleykum şimdi meramımı mazur gorun kardeşler ama birşey soracağım şimdi sokağa çıkıyorum ve goruyorumkı tesettür dıye gıyınenler acaba gerçekten tesetturmu yanı o takılan başortumu o gıyılen tunık tesetturu yapıyormu o renkli renkli giyilen adı tesettür giyim olan bu acaip şeyler tesettürü sevdirmek adına komıkleşmiş ve basıtleşmiş bu acaip insanların yaptığı şey yanı ben buradayım der gıbı gıyınen bu zavallıların gıydığı bu ucube şeylerın gerçekten islamda olduğunu soyleyecek bırılerımı var ve ALLAH için düşünün ALLAH bundan razımı bunu bilmek ve buna gore yaşamak lazım tesettür kişileri anlayışına gore olmaz hükmü ALLAH koymuştur kadının dışarı nasıl çıkması gerektığını ve nasıl gıyınmesı gerektığını rahman olan hükmetmiştir ...selam ve dua ile.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
xxrukiyexx

bende arkadaşlara katılıyorum tesettür bu değill,yani daracık rengarenk giysiler giyip ben kapalıyım demek,bu ne ya Allah aşkına bukadar kolaymı dinide modernleştirdikk.nediyim kelimelere dökemiyorum Rabbim herkesi hidayete erdirsinn

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Anonim

Önemli olan işimize geldiği gibi değil de YÜCE ALLAHın emrettiği gibi örtünmek.Ve bazı bayanların da burdaki yorum bölümlerindeki yazılarına dikkat etmeleri lazım.Etkilenenler var.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun