Bir felaket nedeniyle, cenazelerin toplu olarak ve yıkanmadan gömülmesi uygun mudur?
Değerli kardeşimiz,
Zaruret bulunmadıkça, iki ve daha fazla cenaze bir kabre gömülmez. Zaruret olursa, aralarına toprak gibi bir engel konularak toplu mezar kullanımı caiz olur. Nitekim Uhud şehitleri için uygulama böyle olmuştur.
İslam’da asıl olan -şehitler dışında- her ölenin yıkanması, üzerinde cenaze namazının kılınması ve her bir kabre bir tek kişinin defedilmesidir. Ancak “Zaruret / zorunlu hâller haramı helal kılar” düsturu gereğince, bu prensipler yerlerine göre gerçekleşmeyebilir.
Buna göre, zorunlu hâllerde bir yere birkaç kişinin defnedilmesi caiz olduğu gibi (bk. Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî, 2/531), cesedin çürümesi veya suyun bulunmaması gibi hâllerde, ölünün yıkanmaması da caiz olur. Bunlar istisnaî durumlardır.
İslam’da teklif-i ma-layutak / gücün üstünde bir sorumluluk yoktur.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Nakli kubur, yani kabrin yerini değiştirmek için kemiklerin toplanarak başka bir mezarlığa defnedilmesi caiz midir?
- Salgın hastalık durumunda cenaze namazı ve defin işlemleri nasıl yapılmalı?
- Ahirete iman rüknünün, diğer iman rükünlerinden farkı nedir?
- Cenazelerin Kabirlerine Konulması ve Ölülere Telkin verilmesi?
- Mezarın açılıp ölünün dna testi yapılması caiz mi?
- Bir felaket nedeniyle cenazelerin toplu olarak ve yıkanmadan gömülmesi uygun mudur?
- Cenazelerin kabirlerine konulması ve ölülere telkin verilmesi?
- Cenaze törenlerinde ölen kişinin alkışlanması yanlış bir davranış mıdır?
- Aile mezarlığında bir kabre birden fazla kişi konur mu, karı koca aynı kabre konur mu?
- Kaybolan ya da denizde boğulup cesedi bulunamayan kimsenin gıyabi cenaze namazı kılabilir mi?