Aşık olmak konusunda dinimizin ölçüleri nelerdir? Aşkını gizlemek şehit sevabı verir mi?

Bu soruyu sesli dinle
Soru Detayı

- Özellikle gençlerde olan; bir erkeğin bir kıza duyduğu hoşlanma ya da genellikle "aşk" olarak tabir edilen duygularla ilgili bir ayet ya da Peygamber Efendimiz (asm)'in söylediği herhangi bir hadis var mı?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

"Aşkını gizleyip, iffetini muhafaza ederek ölen şehiddir." (bk. Kenzu’l-Ummal, h. No: 6999-7000; Hakim, Hatib)

"Aşkını gizleyip, iffetini muhafaza ederek, sabredenin günahlarını, Allahü teâlâ affedip Cennetine koyar." (İbni Asakir)

Demek ki, dinimizde iffeti muhafaza etmek ve sevgisi sebebiyle günah işlememeye sabretmek, çok sevaptır. Çünkü genel olarak sevgi insanı kör ettiği için, insanın kendisini günah işlemekten alıkoyması zordur. Zor olan işleri başarmanın sevabı da büyük olur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

"Ümmetimin üstün olan kimseleri, aşk belasına maruz kalınca iffetini muhafaza edenlerdir." (Deylemi)

"Aşkını gizleyip iffetini muhafaza ederek ölen şehittir" mealindeki hadis, Hz. Aişe (ra) ve İbn Abbas’tan gelen rivayetlere dayanmaktadır. Bu konudaki rivayetleri zayıf gören alimlerin yanında sahih kabul eden alimler de vardır(bk. El-Makasıdu’l-hasene, 1/658).

Bilindiği üzere, aşk denilen aşırı sevgi duygusu, duygusal şehevî arzulardan çok farklı bir gerçektir. Genellikle aşk, kişinin iradesi dışında, insanın kalbine-davetsiz misafir olarak- gelip yerleşen bir olgudur. Bu işte, muhatabın gerçek güzelliğinden ziyade, gönlün kabulüne göre izafî bir güzellik söz konusudur. Gözü kör olan aşkın cazibesine kapılan kişinin gözünde, sırf sevgilisinin güzelliği vardır. Bazen cinnete varan bir durum söz konusu olabilir ve akıl tamamen bloke edilebilir.

İnsanın iradesi dışında gelip kalbini kemiren aşk olgusu aynı zamanda –imtihanın bir versiyonu olarak- bir nevi kalbî/ruhî bir hastalık olarak da kabul edilebilir.

Bir hadis-i şerifte

“İç hastalıklarından ötürü ölen kimse şehittir.”(Kenzu’l-Ummal, h.no: 11191)

buyurulmuştur. Deyim yerinde ise, bu hadisteki iç hastalıklar organiktir. Aşktan dolayı oluşan iç hastalık ise ruhî/kalbîdır. Aşka, kalbî/manevî olmakla beraber bazen insanın kemiklerini eritecek kadar organik hastalıklara da sebep olabilir.

Bazı rivayetlerde “gizleme” kaydı yoktur. Fakat bütün rivayetlerde “iffeti koruma” kaydı vardır. Bu da gösteriyor ki, aşkın en belirgin özelliği, nefsânî değil, kalbî olmasıdır.

 Maddî ve manevî “iç hastalıklar” ortak paydasında birleşen bu iki hastalığın da aynı sonuç doğurması en makul olanıdır. Aşkın bu meziyetinin önemli bir sebebi de, iffetle devam ettiği takdirde, zamanla sahibini gerçek vuslata kavuşturan bir araç olmasıdır.

Pek çok âşık, maşukunun üzerindeki fanilik damgasını gördükten sonra, Hz. İbrahim (as) gibi “Ben biraz görünüp, arkasından kaybolan fani maşukları sevmem.” demiş, mecazî sevgililer yerine hakîkî sevgili olan Allah’a yönelmiştir. İnsanın gönlünü fanî sevdalardan alıp, bakî bir yâre sevdalı yapan aşk gibi nuranî bir iksir, içinde şahadet şerbetini barındırmaya sezadır.

Ayrıca aşk, genellikle, muhatabın güzelliğine bakmaksızın ve insanın iradesi dışında gönülde meydana gelen coşkun bir sevgi potansiyelidir ki, bir açıdan –imtihan için verilen- bir musibettir. Böyle bir sevgi potansiyelini hazmederek, onu nefsin kötü emellerine alet etmeden sabreden bir kimsenin bu tavrı Allah’a olan saygısının bir yansımasıdır.

Allah’ın rızasını kazanma adına, belki de en zor bir musibete katlanmış, en zor bir imtihana tabi tutulmuş, en meşakkatli bir hayata talim etmiş bir kimsenin bu fedakârlığına karşı, Rahman ve Rahim olan Allah’ın kendisini bir nevi şahadet rütbesiyle taltif etmesinde garipsenecek bir şeyin olmadığını düşünüyoruz.

Suda boğulan, yıkım altında ölen, iç organların hastalığından ölen kimseler de birer şehit kabul edilmiştir. Şüphesiz, bu gibi kimselerin şehitlik mertebesi, Allah yolunda cihat ederken öldürülen kimsenin kazandığı şehitlik mertebesiyle aynı değildir. Velayetler arasında mertebeler olduğu gibi, şehitlikler arasında da dereceler vardır.

İlave bilgi için tıklayınız:

- Aşık olmak günah mıdır? Sadece o duyguyu içinde yaşamak günah mıdır?

- Allah'dan başkasını sevmek caiz midir? Leyla ile Mecnun'un yaşadıkları aşkı gören Allah, buna karşı nasıl bir tutum içinde olur?.. İnsanların kalbine bu derin aşkları koyan Allah değil mi?

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorumlar

Ahmet Taha

"Çok güzel birşey .İnsan böyle şeyleri okuyunca dinine dahada bağlanıyor..
Tam destek... KATILIYORUM. NUMBER ONE
bencede

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
keremvari

Kur'an ve hadisler çerçevesinde böyle tatmin edici cevapları mü'minlere hazırladığınız için Allah ebeden razı olsun. Varlığınızın devamını Cenab-ı Haktan dua ile niyaz ediyoruz.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
I_love_you

çok teşekkürler iyi ki bu site var sağolun Allah razı olsun hepinizden

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
berk_can626

Hocam guzel dıyorsunuz ama sabretmekde oyle zor kı.. hissiyatlar oylesine bastiriyorki .. ben bakmamam gerekirken ayni ortamda oldugum birini defalarca gorerek simdi bu hissiyata dusmus durumdayim demek su ıhtıyarımın sonucu yaptıgım hatanin cezasini cekiyorum...

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
bireyy

gerçekten çok yararlı bir site Allah hepinizden razı olsun

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
hamzaaa

ALLAH SİZDEN RAZI OSUN

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Gulcamal

talibi ilim kardeshimiz yaziyi tekrar tekrar okudugunu soylemesinin yanisira, yazidaki ashka ilgili "bela" musibet sozcuklerinden, ashkin ovulmedigini, sadece realite duzeyinde soz edildigini chikartabilirdi. hem eger ashk sheksiz -shuphesiz kotuyse, zaten yasaklanirdi. oysa yukaridaki hadis, ashk belasina iffetiyle sabredenin sevap kazanacagindan bahsediyor, takva dairesinde kalmanin oneminden de. hem hich bir shey yoktur ki, ifrat ve tefrite kachinca, dengeli halindeki gibi guzel kalabilsin. hatta anne shefkatinin denge dishina chikishi da chocugunun cehennemliklerden olmasina sebebiyet verebilir. oysa Ustad Hazretleri hem denge diyor, hem duygu ve dushunceleri iyiye, guzele, Sonsuza kanalize etmekten bahsediyor. madem Allah insana bir takim ozelliler, duygular bahshettiyse, bir de ashk olma zaafiyeti ki, zaten insan zayif oldugu ichin zaafiyet gosterir ve Allaha muhtachtir.sonsuz Allaha karshi zafli olmak ise hepimizin olmazsa olmaz shiddetli arzusudur ki, Kemal-i Mutlak Allahla kemale erelim. saygiyla

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
U.Burak

"Aşkını gizleyip, iffetini muhafaza ederek ölen şehiddir." (Hakim, Hatib)

Çok güzel birşey .İnsan böyle şeyleri okuyunca dinine dahada bağlanıyor..

Selam ve dua ile..

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
YESHAPPY

"Çok güzel birşey .İnsan böyle şeyleri okuyunca dinine dahada bağlanıyor..
"
katılıyorum

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
hangisidoğru

"Ümmetimin üstün olan kimseleri, aşk belasına maruz kalınca iffetini muhafaza edenlerdir." (Deylemi)
Allah razı olsun, ilk defa okudum bu hadisi hiç rastlamamıştım.. Aşk gerçekten zor bir imtihan, hatta "bela" diye tasvir edilmesi çok manidar olmuş. Allah kimsenin gözünü doğruları görmekten alıkoymasın.. dua ile

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Anonim

"Çok güzel birşey .İnsan böyle şeyleri okuyunca dinine dahada bağlanıyor..
Tam destek... KATILIYORUM. NUMBER ONE

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
mervan demircan

GERÇEKTEN ZOR BİR İMTİHAN ALLAH KİMSEYİ NEFSİNE YENİK DÜŞÜRMESİN..CEVABLARINIZ LA ÇOK AYDINLANDIK SAĞOLUN...

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
fatmasenyavuz

Allah kimseyi doğru yoldan ayırmasın.Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
TALİBİ İLİM

Muhterem Hocam,
Cevabınızı bir kaç kez okudum.Yazıdan sanki insan aşka mecburmuş gibi, aşk pençesinden kurtulunamıyan bir zorakilik gibi algılanıyor.İlmen sabittir ki, aşk bir ruh hastalığıdır.Tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır.Tedaviside mümkündür.İnsanın aklı berraklaştıkça ve netleştikçe akıl aşk duygusunu kontrol eder ve onun etkisinden sıyrılır.Asrımızın büyük kelam alimi Bediüzzaman hazretleri, bir mahbubun faniliğini ve asıl sevgiye layık olanın asıl mahbup olduğunu göstermekle aşkın yüzü gerçek mahbuba dönebilir diyor.Ayrıca aynalardan yola çıkarak Allahı bulmak fikri de nakıstır.Bazen kuvvetli bir gölgeye takılır ve boğulur diyor Bediüzzaman Hazretleri.O yüzden Allah'ın kudretini gösteren tek delil yüzdeki güzellikler değil ki.Aşıklar bu açıdan tedavi edilmelidir.Bir çoğu cinnet geçiriyor, alamadığı evlenemediği kimse için cinayet işliyor.Günlük hayatta sağılıksız tutarsız davranıyor.Böyle bir duygu tamamen bir virüs bir hastalık olarak tanımlanması gerekirken burada sanki övülmüş gibi.Referans olan hadise mana açısından zayıf diyen alimler çoktur.Dileyen dilediği şekilde amel edebilir.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
çatal karam çingenem

Rabbim sizden katkat razı olsun keşke tüm insanlık islam için birşeyler yapabilse iyiki varsınız..

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
SELMA01

Gerçekten ilk defa duydum gerçekten diminizi iyi bilmiyoruz Allah razı olsun sizlerden bilgilendiriyorsunuz aşk gerçekten çok zor,sabretmek daha kötü peki vuslata ulaşılabilirmi yoksa bu sevgi insanı bitirir hele insanda ALLAH inancı olmazsa neler yaptırır.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
şehadet isteriz

ALLAHIM NE KADAR BÜYÜKSÜN İSLAM DİNİ NE KADAR GÜZEL BİR DİN ALLAHIM YOLUNDAN AYIRMASIN BİZLERİ

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
rabiya_osman

En büyük aşk rabbimize duyduğumuz ve beygamberimize duyduğumuz aşktır Allah tüm müslümanların günahlarını affetsin ve bizlere kabir azabı ve cehennem azabı yaşatmasın inşallah rabimizin sevdiği kullardan olmak nasip olsun inşallah hayırlı uzun ömür ve hayırlı ölümümüz olsun inşallah aminn

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
diyar33

Aşk hayattaki en ağır duygu,helede karşılıksızsa.Ben şu an öyle bir acı çekiyorum ki.sevdiğim insanın başkası ile birlikte olduğunu bilmek canımı öyle acıtıyor kii.evet bu acıya katlanmak gerçekten çokk zor ve inanıyorumki böyle bir zorluğun Allah katında muhakkak mükafatı vardır...Allah yardımcımız molsun.Bütün aşk acısı çekenleri kurtarsın ve dengeli olmayı nasip etsin.....

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
alevjudgement

ben müslümanım ama ateist bir erkege aşık oldum we kendimi engellemek için elimden geleni yapıorm.çok acı cekıorm ama bu olmak zorunda...Allah aşkı herzaman daha üstün gelmeli ve insan kendini ,kotulugun ,şeytanın tuzaklarına karşı korumalı dünyada..ztn dünya nın amacı bu iyilikle kötülüğün savaşı bizlerde birer savunucuyuz..

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
köşk anaokulu

Gerçekten çok zor ve çok ağır bir imtihan.Zor geçen bir süreç.Ama zaman içerisinde insan ,kendi içinde bir takım evreler geçiriyor ve olgunlaşıyor.Üzüntüsü geçmiyor ama galiba insan bu üzüntüye alışıyor.İlk zaman ki kadar yüreğini yakmıyor.Bizim DUA gibi bir silahımız var çok şükür.Allaha da sığınınca yanan yüreğinize serin sular serpiliyor.Rabbim çizgiden ayrılmayınca yardım ediyor mutlaka.O BİZİ ÜZMEK İSTER Mİ HİÇ.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
bilimdinigerektirir

allah cümlenizden razı olsun bizi fetvasız bırakmasın

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
merve03

Allah sizden razi olsun ..

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun