"Allah ve Elçisini başkalarından daha çok sevmeyen, sevdiği kimseyi yalnız Allah için sevmeyen ve küfre dönmeyi ateşe atılmak kadar kötü görmeyen kişi, imanın tadını bulamaz." Bu hadisi açıklar mısınız?
- Bu hadisi açıklayabilir misiniz?
“Kendisinde (şu) üç özellik bulunan kimse imanın lezzetini tadar:
1. Allah Teâlâ Hazretleri ve Resûlullah (sav)’ın kendisine (Hakk’tan gayrı) başkalarından daha sevgili olması.
2. Sevdiği kimseyi yalnız Allah için sevmesi.
3. Allah’ın lütfuyla küfürden kurtulduktan sonra, tekrar küfre dönmeyi ateşe atılmak kadar kötü görmesidir.”
Değerli kardeşimiz,
Enes İbni Mâlik (ra)'den rivayet edildiğine göre Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Üç özellik vardır; bunlar kimde bulunursa o, imanın tadını tadar:
- Allah ve Resûlünü, (bu ikisinden başka) herkesden fazla sevmek.
- Sevdiğini Allah için sevmek.
- Allah kendisini küfür bataklığından kurtardıktan sonra tekrar küfre dönmeyi, ateşe atılmak gibi çirkin ve tehlikeli görmek." (Buhârî, Îmân 9, 14, İkrah 1, Edeb 42; Müslim, Îmân 67. Ayrıca bk. Tirmizî, Îmân 10)
Hadîs-i şerîflerde imanın tadı, tatlı bir deyimle "halâvetü'l-îmân" veya "ta'mü'l-îmân" olarak dile getirilmiştir. Muhaddis Nesâî'nin bir rivâyetinde "halâvetü'l-îmân" yerine "halâvetü'l-İslâm" denilmiş, âdeta, iman ve İslâm'ın tadının birbirinden ayrılmazlığına dikkat çekilmiştir.
Peygamber Efendimiz (asm)'in amcası Hz. Abbas'dan rivayet edildiğine göre, imanın tadı ile ilgili olarak, Resûlullah aleyhissalatü vesselam şöyle buyurmuştur:
"Allah'ı rab, İslâm'ı din, Muhammed'i peygamber olarak benimseyip onlardan râzı olan kimse imanın tadını tatmıştır." (Müslim, İmân 56)
Enes İbni Mâlik radıyallahu anh'den rivâyet edilen bir hadiste de Efendimiz şöyle buyurmuştur:
"Üç özellik vardır; kimde bunlar bulunursa, cehennem ona, o da cehenneme haram olur: Allah'a inanmak, Allah'ı sevmek ve ateşe atılıp yanmayı, küfre dönmeye tercih etmek." (Ahmed İbni Hanbel, Müsned, III/114).
Naklettiğimiz bu rivâyetlerden çıkarılabilecek ilk ve genel sonuç, imanın tadına erebilmenin temel şartının sevgi ve hoşnutluk olduğudur.
Şimdi müminleri imanın tadına eriştirecek üç özelliği kısaca inceleyelim:
1. Allah ve Resûlünü, herkesten (ve her şeyden) fazla sevmek
Âlimlerimiz tat anlamına gelen halâveti, itaattan zevk almak, Allah ve Resûlü'nün hoşnutluğu uğrunda zorluklara göğüs germek ve bunları dünyevî çıkarlara tercih etmek olarak yorumlamışlardır. Bu gerçeğin hadisteki ifâdesi,
"Rab olarak Allah'tan, din olarak İslâm'dan, Peygamber olarak da Muhammed aleyhissalatü vesselamdan râzı olmak."tır.
Rızâ, "bir şeyle yetinip başka bir şey aramamak" demektir. Sevilen ve benimsenen şey, seven ve benimseyene kolay gelir. Kolay gelen şey ise, rahatlıkla yapılır. Zevkle yerine getirilir. O hâlde Allah ve Resûlü'nü her şeyden fazla seven mü'mine, bütün dini görevler kolay ve zevkli gelir. Tenbellik ve tereddüt göstermeden her emri gücü ölçüsünde yerine getirir. Bu da mü'mini "inanç adamı" seviyesine ulaştırır. Çünkü rızâ, gönlünü ve özünü sevgiliye adamaktır. Başka bir ifâde ile rızâ, mü'minin, gönlünü mü'min olmayana kaptırmaması demektir.
"İnandım" deyip inandıklarına karşı güvensizlik anlamına gelecek davranışlarda bulunmak zevksizliğin asıl sebebidir. Ağzının tadı bozulmuş olan insana, en usta aşçılar bile yemek beğendiremezler. Zira bozukluk içtedir. İnanç esaslarına karşı rızâ seviyesinde bir güven duygusuna sahip olmayan kişi de imanından ve ibadetlerinden zevk alamaz. Bu zevksizliğinin sebebini dışta arar ve hayalî bir takım suçlular icâd eder. Oysa asıl sebep içindeki rızâsızlık, güvensizlik, bir başka deyimle kalitesizliktir. Efendimiz'in şu beyânları bu konuda ne kadar dikkat çekicidir:
"Hiçbiriniz, duyguları benim getirdiklerime tâbi olmadıkca, imanın zevkine varan kâmil mü'min olamaz." (Beğavi, Şerhu's-sünne, I/160).
2. Sevdiğini Allah için sevmek
Sevgi, yaratılıştan sahip olduğumuz bir duygudur. Herkes bir şeyleri sever. Bir anlamda insanın gerçek kölelik zinciri sevgisidir. Zira insana kafa, kalb ve karnından nüfûz edilebilir. Kalbi kazanılmış ya da kalbini kaptırmış insan, sevdiğinin mecnûnudur.
"Allah için sevmek" bir anlamda sevgiye, sevgiden başka karşılık tanımamaktır. İşte bu anlamdaki sevgi, imana derinlik ve zevk katmaktadır. İnsan da imanın tadını böylece tatmaktadır.
Sevgide ölçüyü kaçırmak, insan için aklını yitirmek kadar kötü neticeler doğurabilir. Gönlünü ağyâra kaptırmış bir kişi, düşman istilâsına uğramış ülke gibidir. Hiçbir yerinde, hiç bir köşesinde huzur yoktur. İman izzetine ters düşen bir sevgi, mümini kendi kendisini inkara götürür. Bu da imanı ortadan kaldırır. İman olmayınca onun tadından bahsetmek zaten mümkün değildir.
Hadisimizin konu ile ilgili asıl noktası da burasıdır.
3. Küfre dönmeyi, ateşe atılmak gibi çirkin ve tehlikeli görmek
Bu, en kısa ifâdesiyle imansızlığı düşünmemek, böyle bir şeyi aklından geçirmemek demektir. Bir şeyin tadını çıkarabilmek için ondan ayrılmayı düşünmemek gerekir. İmanın tadı da ona sürekli sahip olma isteğine bağlıdır.
Hadisimizde "imandan dönmek" ile "ateşe atılmak" arasında bir bağ kurulduğu dikkatinizi çekmiş olmalıdır. Bu, imanın cennette, küfrün cehennemde olduğu temel inancının bir yansımasıdır. Yani açık şekilde, imansızın yerinin cehennem olduğu bildirilmektedir.
Ateşte yanmayı, aklı başında olan hiç kimse istemez. Onun ne dayanılmaz bir acı ve elem kaynağı olduğunu bilir. İmansızlığı da böyle bilmek ve imana ne pahasına olursa olsun sahip çıkmaya çalışmak, onun zevkine ermek demektir.
Netice olarak, imanın tadını çıkarabilmek için duygusal değil, aklî bir sevgi ve tercihe sahip olmak gerekmektedir. Nitekim Peygamber Efendimiz'in konuya ait bir duası şöyledir:
"Allah'ım, imanı bize sevdir. Kalblerimizi imanla süsle. Küfrü, fıskı ve isyânı bize çirkin göster. Bizi doğruyu bulanlardan kıl!.." (Ahmed İbni Hanbel, Müsned, III/424).
Buna göre;
1. İmanın tadını çıkarabilmek için Allah ve Resûlünü her şeyden fazla sevmek, sevdiklerini Allah için sevmek, imandan sonra küfre dönmeyi ateşe atılmak gibi kötü görmek ve böylesi bir bilinç içinde olmak gerekmektedir.
2. Bir kimseyi Allah için sevmek demek, sevdiğine karşı iyilikle artmayan, kötülükle eksilmeyen bir sevgi duymak demektir.
3. Küfre dönmesi için karşılaştığı baskılara ölüm pahasına da olsa sabreden kimse, böyle davranmayandan daha üstündür.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- 11. Hadis: İmanın tadını hissetmek isteyenler için üç haslet
- İnsana imanın lezzetini hissettiren 3 haslet!
- Peygamber Efendimizi sevmekle alakalı birkaç hadisi, Arapça ve mealiyle birlikte yazar mısınız?
- Allah ve Elçisi eşit mi sevilir?
- RIZA
- İslamiyette 3 sayısının önemi nedir?
- Yahudi hahamları ile Hristiyan rahiplerinin birçoğu insanların mallarını haksız yere yerler ve Allah yolundan saptırırlar, ifadesinin geçtiği Tevbe suresinin 34. ayetini açıklar mısınız?
- "İman yetmiş küsur bölümdür; en üstte 'Allah'tan başka ilâh yoktur.' sözünü kabul etmek ve …" hadisini açıklar mısınız?
- Hz. İsa aleyhisselamın inmesine inanmak gerekli midir?
- Hz. Abdullah, yaptıklarımdan bir fayda göremem demiş mi?