Allah bildiği halde neden direk söylemiyor?
1) Sitenizde eski milletlerde Namazın 50 vakit olduğuyla ilgili bir bilgi yok demişsiniz. Müslim’in rivayetinde Hz. Musa (as)’ın; “Namazın vakitlerini azaltması için Rabbine müracaat et, ümmetin buna takat getiremez.” manasındaki sözünden sonra “Çünkü, ben bu konuda İsrail oğullarını denedim, tecrübe ettim.” Buradan apaçık Yahudilerde 50 vakit olduğu çıkmıyor mu?
https://sorularlaislamiyet.com/gecmis-ummetlerde-namaz-50-elli-vakit-imis-bir-gunde-24-saat-var-her-saat-basi-bir-vakit-namaz
2) “O zaman Allah ümmetime elli vakit namaz farz kıldı. Bu farziyeti yüklenerek döndüm. Derken Musa aleyhisselama rast geldim. “Musa (a.s.) bana, ‘Rabbin ümmetine neleri farz kıldı?’ diye sordu. “Onlara, ‘Elli vakit namaz farz kıldı’ dedim. “Musa (a.s.) bana, ‘Rabbine dön de şefaat et, zira ümmetin buna takat getiremez.’ dedi. Allah 50 vakit namaza takat getirmeyeceğini biliyor o zaman neden başta 50 vakit farz koyuyor, hikmeti nedir?
- Lütfen her iki sorumu da cevaplar mısınız inanılmaz vesvese geliyor.
Değerli kardeşimiz,
Hz. Peygamber (asm) Efendimizin Allah katındaki değerini anlatmak, 5 vakit namaz kılmakla 50 vakit namaz sevabını alacağmızı fiilen göstermek ve Ümmet-i Muhammed'e olan rahmetini bildirmek gibi hikmetleri olabilir.
Elbette başka hikmetleri de vardır.
Bu kısa bilgiden sonra detaya gelince:
Cevap 1:
Özet olarak: Miraçta ilk defa farz namazların elli vakit olduğuna, daha sonra Hz. Musa’nın “İsrâiloğullarının, kendilerine farz kılınan 50 vakit namazı eda etmekte zorlandıklarına, senin ümmetinin de buna güç yetiremeyeceklerine...” dair bilgiler sahihtir. (bk. Müslim, h. no: 263)
Konuyla ilgili sitemizdeki bilginin bir kısmı şöyledir:
Namaz beş vakte indirildikten sonra şöyle hitap edildi:
“Ya Muhammed! Benim nezdimde (hükmü kesinleşmiş olan) bu söz asla değiştirilmez. Bu beş vakit (Rabbinin bir lütfu olarak on misliyle kabul edilerek) senin için elli vakit sayılacaktır." (Buharî, Salat, 1; Müslim, İman, 259, Tirmizî, Salat, 159).
Daha önceki ümmetlerde namazın elli vakit olduğuna elimizde kesin bilgiler yoktur. Buhari’nin rivayetinde Hz. Musa (as)’ın kendi ümmeti için elli vakit namaz olduğuna dair bir bilgi yoktur. Onun söylediği sadece şudur:
“Rabbine müracaat et, çünkü senin ümmetin buna takat getiremez.” (bk. Buharî, a.g.e)
Müslim’in rivayetinde Hz. Musa (as)’ın; “Namazın vakitlerini azaltması için Rabbine müracaat et, ümmetin buna takat getiremez.” manasındaki sözünden sonra “Çünkü ben bu konuda İsrailoğullarını denedim, tecrübe ettim.” sözlerine de yer verilmiştir. (bk. Müslim, a.g.e)
Tirmizî’de de şu ifadeler yer almıştır:
“İsra gecesi namaz elli vakit olarak farz kılındı, sonra azaltılarak beş vakte indirildi ve şöyle seslenildi: Ey Muhammed, benim katımda söz değişmez, senin için bu beş vakit namaz sebebiyle elli vakit sevabı vardır.” (bk. Tirmizî, a.g.e)
Ve sitede “Görüldüğü üzere, bu kaynakların hiçbirinde İsrailoğullarına 50 vakit namazın farz kılındığına dair bir bilgi yoktur.” notu düşülmüştür.
Bu not doğrudur. Çünkü Müslim’in dışındaki kaynaklarda bu “fazlalık” yoktur. Müslimde de açıkça: “İsrailoğullarına 50 vakit farz kılındı.” denilmemiş, yalnız “Çünkü ben bu konuda İsrailoğullarını denedim, tecrübe ettim” denilmiştir.
Özetle: Yaptığımız araştırmalarda, Yahudilerin kıldığı namaz vakitlerinin 4-5-7 olduğuna dair bilgiler olmakla beraber, 50 vakit olduğuna dair hiç bir bilgiye rastlayamadık. Müslim’de de böyle bir tabir kullanılmamaktadır.
Cevap 2:
Allah’ın böyle bir metodu uygulamasının hikmetleri şunlar olabilir:
a) Her şeyden önce Allah, Kerîm ve Rahîm'dir. Rahmet ve keremini bu yolla göstermek istemiş olabilir.
b) Hz. Muhammed’in (asm) Allah katındaki değerini ümmetine bu yolla bildirmek istemiş olabilir.
c) Pahalı bir şeyi ucuza satmak her zaman bir iyilik olarak değerlendirilir. Günlük 50 vaktin 5’e indirilmesi önemli bir ikramdır. Bu metot ile bu ikram insanlara bildirilmiş olabilir.
d) Ayetlerde de geçtiği üzere, “bir haseneye karşılık asgari on sevabın verilmesi” müşterileri, memurları çok minnettar edecektir. Bu yolla, yapılan ikramların hedefinde insanlara şükrettirmek olabilir.
e) Günlük namaz vakitlerini beşe indirmekle beraber, mükâfatını yükseltmek insanları Allah’a kul köle yapar. “Bana ihsan edenin kulu kölesi olurum.” vecizesi bu gerçeğe işaret eder. Bu yolla, biraz ağır olan beş vakit namazın yükümlülüğü hafifletilmiş olabilir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Geçmiş ümmetlerde namaz 50 (elli) vakit imiş; bir günde 24 saat var, her saat başı bir vakit namaz kılsalar yirmi dört vakit ediyor; onlar elli vakti neye göre nasıl kılmışlar acaba?
- Miraç gecesi namaz elli vakitten beş vakite mi indirilmiştir? Peygamber Efendimiz ile Hz. Musa arasında geçen konuşma doğru mudur? Bu konuşmanın Hz. Musa ile olmasının hikmeti nedir?
- Namazların birleştirilerek kılınması caiz midir?
- Miraç'tan önce namaz nasıl kılınırdı veya nasıl ibadet edilirdi?
- Peygamberimizin en büyük mucizelerinden olan İsra ve Mirac mucizesi ne zaman ve nasıl vuku bulmuştur?
- Namaz ne zaman farz kılınmıştır?
- İsra ve Miraç Mucizesi
- Peygamberimiz dışında diğer peygamberlerimizin de namaz kıldıkları ifade edilmektedir. Diğer dinlerde de namaz ibadeti var mıydı?
- "Musa’ya salavat getirin. Çünkü, ümmetime en yakın olan peygamberdir." anlamındaki hadisi nasıl anlamalıyız? Salavat getirmemizin hikmeti nedir?
- Namaz cennetin anahtarı mı?