Allah'ın her şeyi bilmesi, insan özgürlüğünü engellemez mi?
Bu konu, felsefeciler ve teistler arasında hep tartışma mevzu olmuştur. Bu özgürlüğü sağlamak için, ya Allah’ın önceden bilmesi kısıtlanmış, ya da insan özgürlüğüne karışmayan bir Allah modeli çizilmiştir.
İslâmiyet ortaya koyduğu kader anlayışı ile, hem Allah’ın sıfatlarına sınırlama getirmemiş ve hem de insan özgürlünü kısıtlamamıştır. İslâmiyet bunu, insandaki “Cüz-i ihtiyari”ile, yani küçük bir irade’nin varlığı ile açıklamaktadır. Bu sınırlı irade, meyil, ya da arzu şeklinde ifade edilmekte ve bir emr-i itibarî, olarak vasıflandırılmaktadır. Yani, soyuttur. “Yazmak”, “Gelmek” ve “Gitmek” gibi, mastardan yapılan bütün manalar bu tipten bir emr-i itibaridir. Bunların hariçte vücudu yoktur ve dolayısıyla varlık olarak kabul edilmezler. Dolayısıyla abde, yani kula verilebilir. Ferdin meyil ve arzusuna göre Allah o fiili yaratmakta, fert de, o istek ve talepte bulunduğu için fiilinden mesul tutulmaktadır.
İslâm literatüründe, bu cüz-i ihtiyari dışında kalan olaylardan fert zaten sorumlu değildir. Yani, niçin bu asırda dünyaya geldiğinden, niçin erkek, ya da kadın olduğundan, niçin şu anne ve babadan dünyaya geldiğinden, niçin şu ırktan olduğundan v.s. gibi hususlardan asorgulanmayacağı belirtilir.
Prof. Dr. Adem Tatlı
BENZER SORULAR
- Varlıkların Yaratılış Gayesi
- İnsanın Geçmişi
- Akıl ve zekâ arasındaki fark nedir? Hayvanlarda akıl ve zekâ var mıdır?
- Allah neden ilk önce bakteriler sonra biraz daha kompleks canlılar sonra bitkiler ve bu şekilde basitten komplekse doğru gidecek şekilde canlıları yaratmıştır?
- Allah’ın kudretine göre yaratmada az-çok, küçük-büyük fark ediyor mu?
- Genetik kopyalama nedir?
- John Nash'ın oyun kuramı çatışmayı mı yoksa dayanışmayı mı esas alıyor?Biyolojiye uygulanması evrimi destekler mi?
- Gayeli ve Plânlı Yaratılış
- Maddenin Ezeli Olduğunu Kabul, İnanca Zarar Verir mi?
- Akıllı Tasarım mı Evrimsel Tasarım mı?