Aklını kullanabilme becerisi verilen kimse kurtulur mu?
- Kendisine aklını kullanabilme becerisi verilen kimse kurtuluşa ermiştir, hadisinin kaynağı, sıhhat durumu ve açıklaması nedir?
- Bu hadiste peygamber efendimizin kast ettiği nedir?
Değerli kardeşimiz,
- Bu hadis rivayeti için bk. Beyhaki, Şuabu’l-iman, h. no: 107.
Bu hadisin tercümesi şöyle de olabilir:
“ِAllah kime şuurlu, bilinçli bir kalb / akıl verirse o kurtulmuştur.”
- Diğer bir rivayette:
“Kendisine saf akıl verilen kimse kurtuluşa ermiştir.” (Beyhaki, Şuab, h. no: 4333)
- İslam literatüründe iki çeşit akıldan söz edilir.
Birisi: Akl-ı maaş / dünya işlerini beceren akıl.
Diğeri ise, akl-ı maad / ahiret işlerini becerebilen akıl.
Bu ikinci rivayetin vürut öyküsünü dinlersek, bu hadisin maksadı da anlaşılmış olur. Şöyle ki:
Rivayete göre, Kurre b. Hübeyre al-Amiri, Peygamberimizin yanına gidip Müslüman oldu ve şunları söyledi:
“Daha önce Allah’ın dışında kendilerine ibadet edilen birçok rabbimiz (ilah edindiğimiz putlarımız) vardı. Allah seni Peygamber olarak gönderince, biz de onları çağırdık / yalvarıp yakardık fakat cevap vermediler, onlardan bir şeyler istedik vermediler... Ve sana geldik de Allah bizi hidayete erdirdi.”
Bunu dinleyen peygamberimiz: “Kendisine saf (tertemiz-halis) akıl verilen kimse kurtuluşa ermiştir.” buyurdu. (bk. Beyhaki, a.g.y)
Bundan anlaşılıyor ki, Hz. Peygamber (asm)'in övdüğü ve kurtuluş anahtarı olarak gösterdiği akıl, maad aklıdır. Yani ahiret hayatını kazandırmaya çaba harcayan akıldır.
Şüphesiz, dünya hayatında da akıl gerekir, fakat din penceresi daha çok ahiret hayatına bakar.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Akl-ı mead / maad nedir? Akıl nasıl kullanılmalıdır?
- Sünnetle Yaşamak- 159. GÜN
- Kainatta olan her şey insana hizmet ediyorsa, niçin aklının yüzde onunu değil de tamamını kullanamıyor?
- AKIL
- "Ben Allah’a inanıyorum, fakat bütün dinlere eşit mesafedeyim." demenin bir sakıncası var mıdır?
- Bir inkarcı eğer düşünürse, körlük ve dilsiz sağırlık kalkar mı?
- Akıllılıkla zekilik aynı şey midir? Aralarındaki fark nedir?
- Sekr halindeki evliya sorumlu olur mu?
- Muta nikâhı Peygamberimiz döneminde serbest miydi?
- Peygamber Efendimiz “nefsi iki kaş ortasında” olarak ifade buyurmuş. Nefis hisden ibaret olduğuna göre, nasıl iki kaş ortasında olur?