Namazda ziynetinizi takının (Araf, 7/31) ayetini nasıl anlamalıyız?
- Namazda ziynetinizi takının ayetini nasıl anlamalıyız?
- Evden dışarıya çıkarken giydiğimiz kıyafetleri Allah'ın huzuruna çıktığımız için namazda da mı giymeliyiz?
Değerli kardeşimiz,
Namaz kılacak olan kişinin vücudunun, dinen örtülmesi gereken yerlerini örtmesi şarttır. Kimsenin göremeyeceği karanlık bir odada olunsa dahi, namaz kılan kişinin avret yerlerini örtmesi gerekir. Setr-i avretle ilgili olarak Kur'ân-ı Kerîm'de şöyle buyrulmaktadır:
"Ey Ademoğulları, namaz için her mescide gelişinizde ziynetinizi takının (güzel ve temiz giyinin)."(A'râf 7/31.)
Kureyş ve diğer birkaç soylu kabile dışındaki müşrikler, başlıca kutsal mekânlarını çıplak ziyaret eder; ziyaret dönemlerinde et, yağ, süt gibi değerli gıda maddelerini yemezler; diğerlerini ise çok az yerler ve bunun dinî bir vecîbe olduğuna inanırlardı (bk. Taberî, VIII, 159-163).
Âyet bu bâtıl uygulamayı ilga etmekte, ibadet sırasında örtünme zorunluluğu getirmektedir; ayrıca haram olduğuna dair özel hüküm bulunmayan maddelerin yenilip içilmesine de -israfa kaçmamak şartıyla- izin vermektedir.
Âyetin özel maksadı, kutsal mekânları çıplak vaziyette ziyaret veya tavaf etmeyi yasaklamaktır. Ancak bu durum, hükmün genel olduğu anlamını çıkarmaya mâni değildir. Nitekim bütün ilgili kaynaklarda âyetin, gerek ibadet sırasında gerekse sair zamanlarda edep kurallarına uygun şekilde giyinmeyi farz kıldığı belirtilir.(bk. Diyanet Tefsiri, Kur'an Yolu, İlgili ayetin tefsiri)
İbn Abbas hazretleri bu âyette geçen ziynet kelimesiyle, namazda giyinik olmanın kastedildiğini söylemiştir. Konuyla ilgili hadis-i şeriflerse şunlardır:
"Allah, başörtüsü takmadığı takdirde kadının namazını kabul buyurmaz.’’ (Ebû Davud, Salât, 85.)
Sevgili Peygamberimiz, örtünmeye tam riayet etmeyerek yanına gelen Hz. Âişe'nin kız kardeşi Esmâ'ya şöyle demiştir:
"Ey Esma! Bir kadın ergenlik çağına vardığında artık şurasının ve şurasının dışındaki yerlerinin görünmesi uygun olmaz (Sevgili Peygamberimiz böyle derken yüzünü ve ellerini göstermişti)."(Ebû Davud, Libâs, 34.)
Kadının namazda da namaz dışında da avret yerlerini örtmesinin farz olduğu konusunda İslâm bilginleri görüş birliği etmişlerdir. Avret yerlerini örten giysi ince, şeffaf ve vücut hatlarını belirtir nitelikte olmamalıdır.Açık alanda namaz kılmakta olan bir kişinin, rüzgâr esmesi veya başka bir sebeple elbisesinin aniden açılıp avret yerinin görünmesi durumunda, hemen örtünmesi kaydıyla namazı bozulmaz. Ama ihmalkâr davranır da hemen örtünmez ve aradan bir süre geçerse, ondan sonra örtünse bile namazı bozulur.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Cehennemin katlarında kimler olacaktır?
- Kafir kimselere yaşadıkları her saniye günah mı yazılmaktadır?
- Şafi mezhebine göre namazın şartları ve rükünleri, vacipleri ve sünnetleri ile ilgili hükümler nelerdir?
- Şafi mezhebine göre giyim-kuşam ve ziynet ile ilgili hükümler nelerdir?
- Her secde edişimizde güzel giyinmek farz mıdır?
- TESETTÜR
- Cami avlusunda satış yapılması caiz midir?
- Hz. Adem ve Hz. Havva yer yüzüne indirilince, cennetteki bedenleri ile mi indirilmiştir? Çünkü; cennet şartlarına uygun vücut ile dünya şartlarına uygun vücudun farklı olması gerekmez mi?
- Hz. Adem cennetten bedeni ile mi gelmiştir, yoksa ruhu dünyaya geldiğinde bu dünyada mı beden giydirilmiştir?
- "Her namaz vaktinde elbisenizi giyinin." ayetinin başında, neden "Ey Âdem'in çocukları." denilmiştir?