İslam'da, masum bir insanın ölümüne sebep olmanın hükmü nedir?
Değerli kardeşimiz,
Kur’an-ı Kerim gayet açık bir şekilde başkasını öldürmeyi yasaklar ve şöyle buyurur:
"Hak bir sebep olmadıkça, Allah’ın haram kıldığı canı öldürmeyin." (İsra, 17/32)
Ayette geçen “hak bir sebep”,
- Savaş hâli,
- Nefsi müdafaa,
- Başkasını öldüren birisinin, suçu sabit olduğunda devlet eliyle idamı gibi durumlardır.
Böyle özel hâller dışında, adam öldürmek en büyük günahlardandır.
Bir başka ayette şöyle denilmektedir:
“Kim bir canı, kısas olmadan veya yeryüzünde bir fesadı olmaksızın öldürürse, sanki bütün insanları öldürmüş gibidir. Kim de birinin hayatına vesile olursa, sanki bütün insanları hayatlandırmış gibidir.” (Maide, 5/32)
Yani, bir masum insanı öldürmek, bütün insanları öldürmek gibi dehşetli bir suçtur. Ayette, müslim veya gayri müslim şekidinde bir ayrım yapılmaksızın, sadece “nefis” yani “zat, şahıs” denilmesi de kayda değer bir inceliktir.
Masum bir insanın kasten öldürülmesi, kısası yani katilin de öldürülmesini gerektirir. Şayet öldürülenin varisleri katili affederse, bu durumda diyet vermesi gerekir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- İslamda, masum bir insanın ölümüne sebep olmanın hükmü nedir?
- Öldürmenin caiz ya da farz olduğu durumlar hakkında bilgi verir misiniz?
- İslam, hayatın korunması için ne gibi kurallar koymuştur?
- İnsan öldürmenin caiz olduğu durumlar nelerdir?
- "Kim, bir cana kıymayan veya yeryüzünde bozgunculuk çıkarmayan bir nefsi öldürürse, bütün insanları öldürmüş gibi olur. Kim de bir nefsin yaşamasına sebep olursa,.."(Maide suresi, 5/32) ayeti ne demektir, açıklar mısınız?
- Kuran-ı Kerim Mushaflarını belden aşağıda olan raflara koymak caiz midir?
- ADAM ÖLDÜRMEK
- İslam'ın sevgi, barış ve hoşgörü dini olduğuna dair örnekler verir misiniz?
- Bazı kitaplarda, günahkarların uğursuzluğu çevresindekileri de etkiler, deniliyor. Bunun doğruluk payı nedir?
- İHYÂ