Fakir kiracıdan alınacak kira bedeli, alınmayarak zekâta sayılabilir mi?
Değerli kardeşimiz,
Zekâtın geçerli olması için, fakire verilecek para veya malın ona temlik edilmesi yani onun mülküne geçirilmesi şarttır. Bu da zekâtın fiilen fakire teslimi ile gerçekleşir. (İbn Abidin, Reddü’l-muhtar, III, 171)
Mesela, yemek hazırlayıp bunu fakirlerin yiyebileceğini ilan etmekle ya da onlara yedirmekle o yemek temlik edilmiş / verilmiş olmaz. Ancak aynı yemek yapılıp zekât niyeti ile fakire teslim edilirse, temlik gerçekleşmiş yani zekât verilmiş olur.
Buna göre, bir kimseye borç verirken zekâta niyet edilmediği, daha sonra da bu parayı zekâta saymaya niyet edildiği zaman, paranın kendisi ortada bulunmadığı için, temlik gerçekleşmiş olmayacaktır.
Dolayısıyla bir kimseye borç olarak verilmiş olan paranın daha sonra borçluya zekât niyeti ile bağışlanması ile zekât verilmiş olmaz. Dört mezhep âlimleri bu görüştedir.
Temlik kavramına daha geniş bir anlam yükleyen bazı âlimler ise, fakirin zimmetinde bulunan alacağın ona bağışlanmasını da temlik olarak değerlendirmişler ve bunu caiz görmüşlerdir. (bk. Karadavi, Fıkhu’z-zekât, II, 848-850; Zuhayli, el-Fıkhu’l-İslami, II, 895 vd.)
Bu son görüşle de amel edilebilir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Zekât Hakkında Her Müslümanın Bilmesi Gereken Bilgiler
- Zekat
- Şafi mezhebine göre zekat ile ilgili hükümler nelerdir?
- Zekât kimlere farzdır?
- Bir fakire verilen zekât, toplamda nisap miktarını aşıyorsa, ona hâlâ zekât vermek caiz midir?
- Alacağını zekâta saymak caiz midir?
- Ev, araba gibi, değeri artan mallardan neden zekat alınmıyor?
- Zekâtın Sıhhat Şartı Nedir?
- Ticarethanenin (mesela bir eczahane) mallarının zekâtı nasıl verilir?
- Ticaret mallarının zekâtı nasıl verilir?