TAVLA
Iki bölümlü tahta üzerinde, atilan zarlara göre pullari hareket ettirilerek oynanan oyun ve bu oyunun oynandigi tahta.
Tavlanin Arapça`daki ismi "Nerd"dir. Tavla çok eski bir oyundur. Arablarin bunu Farslilardan aldigi söylenir. Buna delil olarak asil adinin "Nerdeşîr" oldugu gösterilmektedir (Ibn Manzûr, Lisanü`l-Arab, VI, 4392).
Tavlánın haramlığı bizzat Resulullah (s.a.s)`in hadisleriyle sabittir:
1- Müslim, Ebû Davûd ve Ahmed b. Hanbel`in Büreyde b. Hasîb (r.a)`den rivâyet ettikleri bir hadiste Resulullah (s.a.s) Tavla (Nerdeşir) oynayan sanki elini domuz kanına bulaştırmış gibidir" buyurmuştur (Ibn Hanbel, V, 370).
2- Muvatta, Ebû Davûd, Ibn Hanbel, Ibn Mâce, Hakim, Dârakutnî ve Beyhakî`nin Ebû Musa el-Eş`arî (r.a)`den rivâyet ettikleri bir hadiste de, "Kim tavla oynarsa Allah ve Resulune isyan etmiştir" buyurulmuştur (Ebû Davûd, Edeb, 56; Ibn Mâce, Edeb, 43; Muvattâ, Rüya, 6).
Bu hadis-i şerifler ışığında tavlanın haram olduğu anlaşılmaktadır. Tavla kumarın bir çeşididir ve kumarın haramlığında şüphe yoktur. Çünkü Resulullah (s.a.s) "Kim arkadaşına; gel kumar oynayalım dese (de oynamasa, bu sözüne kefaret olmak üzere) sadaka versin." buyurmuştur (Buharî, Edeb, 74; Müslim, Eyman, 4; Ebû Davûd, Eyman, 3).
Kumar oynamaya sadece çağırmak bile, kefâret olarak sadaka vermeyi gerektiren bir günahtır.
Bütün müdevven fıkıh ekolleri, Hanefi*, Şâfiî, Mâlikî, Hanbelîler, Imamıyye ve Zeydiyye, ayrıca Zahirîler tavlanın haram olduğunda ittifak halindedirler.
imam Şevkânî, Ibn Muğaffel ile Ibn Müseyyeb`in tavla oynama, kumara sebep kılınmadığı takdirde, ruhsat verdiklerini nakletmektedir (Şevkânî, Neylü`l-Evtâr, VIII, 107). Ancak yukarıda geçen hadisler tavlanın haram olduğuna kesinlikle delâlet etmektedir. Ister kumar niyetiyle oynansın, ister başka niyetle oynansın. Çünkü "Tavla oynayan Allah ve Resulune asi olmuştur" hadisi sarıh ve sahihtir. Allah ve Resulune asi olana Cehennem`in gerekli olduğu da açıktır. Çünkü Cenab-ı Hak:
Kim Allah`a ve Resulune isyan ederse, içinde ebedi kalmak üzere, ona Cehennem ateşine düşmek vardır" (el-Cin, 72/23) ve "Allah ve Resulunün emrine aykırı davrananlar, kendilerine bir belânın çarpmasından, yahut onlara acı bir azabın uğramasından sakınsınlar" (en-Nûr, 24/63) buyurmaktadır.
Tavla ve benzeri oyunlarda sonuç şansa dayanmaktadır. Bu ise önce mücâdeleye ve çekişmeye, sonra hırslanmaya, sonra da kin, düşmanlık ve fitneye sebep olmaktadır.
Tavla genellikle, az bir miktar ile de olsa, kumar olarak oynanmaktadır. Insanlar ona alışmakta, âdet edinmektedirler. Kazanmak hırsına kapılan insan, bu hırsla rahatça yalan söyleyebilmektedir. Yalan yere yemin ise kendi başına büyük günahlardandır. Oynadıkça hırslanan insan, oynadıkça oynamakta, vaktin nasıl geçtiğini bilmemekte, dünyası âdeta oynadığı oyundan ibaret olmaktadır. Böyle bir insanın gaflete dalacağı tabiidir. Gaflete dalan insan ise haliyle hem Allah`ı anmayı, hem de namazı hatırına getirememektedir.
Tavlayı oynamak haram olduğu gibi, tavla aletinin alış-verişini yapmak da haramdır (Muhammed Vefâ, Bey`u`l-A`yâni`l-Muharrame, 94-96)
BENZER SORULAR
- TAVLA
- SATRANÇ
- Tavla oynamak haram mıdır? "Kim tavla oyunu oynarsa elini domuz kanına bulamış gibi olur." sözü hadis midir?
- KUMAR
- Kumar ve Zararları
- Birisi ile anlaşmalı küsmek caiz mi?
- SATRANÇ
- Zar atmanın günah olduğuna dair bir hadis var diyorlar, zarlı oyunlar ve kumar hakkında bilgi verir misiniz?
- Haram bir şeyi yapmaya yemin eden kişi, yeminini bozması ve bunun için kefaret vermesi gerekir mi?
- TEĞANNININ HARAM OLDUĞUNU SÖYLEYENLERIN DELİLLERI