Şafi mezhebine göre cami ve mescitler ile ilgili hükümler nelerdir?
Cami ve mescidler, yeryüzünün en mukaddes ve en mübarek mekânlarıdır. İslâm dini buralara büyük değer ve önem vermiştir. Müslümanlar da bu kutsî mekânlara saygı ve tazimle girip çıkarlar. Mescidlerin en üstünü, sırasıyla Kâbe-i Muazzama'yı çevreleyen Mescid-i Haram, içinde sevgili Peygamberimizin mübarek merkadinin bulunduğu Mescid-i Nebevî ve Kudüs'teki Mescid-i Aksâ'dır. Genel olarak bütün mescidlerin faziletli olduğu şu hadis-i şerifte bildirilmektedir: 'Yüce Allah'ın yeryüzünde en çok sevdiği yerler mescidler-dir. (Yine) yüce Allah'ın yeryüzünde en çok sevmediği yerler, (içinde haramların işlendiği) çarşılardır."(Müslim, Mesâcid, 53.)
Özel olarak da Mescid-i Haram ile Mescid-i Nebevî hakkında varit olan bir hadis-i şerifte sevgili Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: "Benim mescidimde kılınan bir namaz, Mescid-i Haram hariç, başka mescıdlerde kılınan namazdan bin derece daha faziletlidir. Mescid-i Haram'da kılınan namaz ise başka mescıdlerde kılınan namazdan yüz bin derece daha faziletlidir." (İbn Mâce, Salât, 195; Ahmed, el-Müsned, 2/16-68. )
Cami ve mescid yaptırmak, kişiye büyük sevap kazandıran hayırlı ve sâ-lih amellerdendir. Nitekim bu hususta bir hadis-i şerifte şöyle buyrulmuştur: "Kim Allah rızâsı için bir mescid inşa ederse, Allah da benzerini onun için cennette yapar." (Buhârî, Salât, 65; Müslim, Zühd, 3.)
Mescidlerle ilgili uyulması gereken bazı hükümler vardır ki, bunları şöyle sıralayabiliriz:
1. Cünüp kişinin mescide girip orada durması haramdır. Ama durmaksızın içinden geçmesi caizdir. Ancak İmam Ebû Hanîfe bu görüşe muhaliftir.
2. Mescidde ihtilâm olan kişinin -çıkmasına bir mani yoksa- oradan çıkması gerekir. Ama abdestsiz kişinin mescidde durmasında sakınca yoktur.
3. Mescidde uyumak caizdir. Abdullah b. Ömer hazretleri konuyla ilgili bir rivayette şöyle demektedir: "Ben genç iken mescidde uyurdum." (Buhârî, Salât, 58.)
Ashâb-ı Suffe'nin Mescid-i Nebevî'de uyudukları bilinmektedir. Hz. Ali'nin de Mescid-i Nebevî'de uyuduğu bazı kaynaklarda rivayet edilmiştir.
Hanefî mezhebine göre ise garip ve yabancılarla itikattaki kişilerden başkalarının mescidde uyumaları mekruhtur
4. Özel bir bölüm varsa, suyun etrafa sıçramaması kaydıyla mescidde abdest alınabilir.
5. İhtiyaç halinde mescidde yeme ve içmenin sakıncası yoktur.
Hanefî mezhebine göre kötü kokulu olmayan yiyeceklerin mescidde yenmesi tenzîhen mekruhtur.
6. Kokusu çevreyi rahatsız edici soğan, sarımsak, pırasa ve benzeri şeyleri yedikten sonra, zorunluluk olmadıkça mescide gidilmemelidir. Hz. Peygamber (s.a.v) bu konuda şöyle buyurmuştur: "Soğan, sarımsak ve pırasa yiyen kişi mescidimize yaklaşmasın.",(Müslim, Mesâcid, 17, 73; Ebû Davud, Et'ime, 41)
7. Mescidde çekişip tartışmak, bağırıp çağırmak, yüksek sesle konuşmak, yitik ilânı ve alışveriş yapmak mekruhtur.
8. Mescidde dilenciye sadaka vermekte sakınca yoktur. Ama dilenmek mekruhtur. Bu konuyla ilgili olarak Hz. Ebû Bekir'in (r.a) oğlu Abdurrahman (r.a) şöyle bir rivayette bulunmuştur:Sevgili Peygamberimiz (s.a.v) bir defasında, "Bugün bir düşkünü doyuranınız oldu mü?" diye sorduğunda, Hz. Ebû Bekir şu cevabı vermişti: "Mescide girdiğimde dilenmekte olan bir dilenci gördüm. Baktım ki (oğlum) Abdur-rahman'ın elinde bir parça ekmek var. Hemen ekmeği alıp o dilenciye verdim."(Ebû Davud, Zekât, 37.)
Hanefî mezhebine göre ise, mescidde dilenmek haram; orada dilenciye bir şey vermekse mekruhtur.
9. Mescidde ilmî ders halkası oluşturmak. Orada insanlara vaaz ve nasihatte bulunmak müstehaptır.
10. Hz. Peygamberi, İslâmiyet'i ve ahlâkî güzellikleri övücü hikmetli şiirleri mescidde okumanın sakıncası yoktur.
11. Mescidleri temizlemek, temizleyenlere yardımcı olmak sünnettir.
12. Namaz vaktini beklemek, ilimle meşgul olmak veya taat yahut mubah olan bir iş için mescidde -kısa süreli de olsa- oturmakta olan kişinin itikâfa niyet etmesi uygun olur.
13. Kıymetli eşyalarının çalınmasından korkutuyorsa, namaz vakitleri dışında mescidleri kapalı tutmakta sakınca yoktur.
14. Mescide giren kişinin iki rek'at tahiyyetü'l-mescid (mescidi selâmlama) namazı kılmayıp oturması mekruhtur.
15. Mezar üzerine mescid inşa etmek mekruhtur. Mescid içerisinde mezar kazmaksa haramdır.
16. Mescide girerken ayakkabıları kontrol etmeli, varsa üzerindeki pislikleri temizlemelidir.
17. Ezan okunduktan sonra namazı kılmadan mazeretsiz olarak mescid-den çıkıp gitmek mekruhtur.
18. Mescidin taşını, toprağını veya başka bir eşyasını alıp götürmek caiz değildir.
19. Mescidleri süslemek, yazı ve nakışlarla tezyin etmek mekruhtur. (Nevevî, el-Mecmû', 2/199-208.)
Nitekim bir hadis-i şeriflerinde sevgili Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: İnsanlar mescidlerde (onlardaki süs ve sanat ile) birbirlerine karşı övünmedikçe kıyamet kopmaz." (Ebû Davud, Salât, 12; Nesâî, Mesâcid, 2.)
BENZER SORULAR
- Şafi mezhebine göre farz namazına bağlı olmayan nafileler ile ilgili hükümler nelerdir?
- Şafi mezhebine göre imamlık ile ilgili hükümler nelerdir?
- Şafi mezhebine göre itikaf ile ilgili hükümler nelerdir?
- İbadet Kâbe'de mi, Arafat'ta mı daha makbul?
- Camilerin süslenmesi caiz midir?
- Zaman ve mekan boyutu göz önünde bulundurularak sevap ve günah derecelerini verir misiniz?
- Şafi mezhebine göre Cuma namazı ile ilgili hükümler nelerdir?
- Şafi mezhebine göre namazın şartları ve rükünleri, vacipleri ve sünnetleri ile ilgili hükümler nelerdir?
- Şafi mezhebine göre kurban ile ilgili hükümler nelerdir?
- MESCİD