Resim çizmenin hükmü nedir? Canlı resmi yapmak caiz mi?
Değerli kardeşimiz,
Heykel şeklinde olmayan, kâğıt, sergi, örtü, duvar gibi yerlere yapılan resimler hakkındaki hadisler bunun mutlak olarak haram veya helâl olduğunu göstermiyor; resmin konusuna, ressam veya resmi kullananın maksadına ve kullanıldığı yere göre çeşitli hükümler getiriyor.(1)
a) Mukaddes sayılan, tapınılan, ulûhiyyet izafe edilen şeylerin resimlerini yapmak ve kullanmak haramdır.
b) İslâmî ahkâm ve ahlâka aykırı olan çıplak insan vb. resimlerini yapmak ve kullanmak da haramdır.
c) Bunların dışında kalan resimlerden canlılara ait olmayanları mübahtır, yapmak ve kullanmak serbesttir. Nitekim İbn Abbas bir ressama, resim yasağını naklettikten sonra şöyle demiştir:
"İlle de yapacaksan ağaçların ve ruh olmayan şeylerin resimlerini yapman gerekir."(2)
d) Canlılara gelince hadislerden bir kısmı Peygamberimiz (s.a.v.)'in bunları tasvib etmediğini, diğer kısmı ise bilhassa çiğnenen sergide, yaslanılan yastıkta, oturulan minderde... olduğu zaman caiz gördüğünü ifade etmektedir.
Bunlardan çıkan netice, böyle resimlerin-dinî bir takdis ve ta'zime götürmedikçe- câiz olduğudur.
Titizlik gösterilen nokta tevhidin korunmasıdır. Tahavî'nin şu ifadesi bu anlayışı destekliyor:
"Rivayet ettiğimiz hadisler, elbise üzerindeki resimleri, yasaklanan resimlerin dışına çıkarmaktadır. Yasaklanan resimler, Hristiyanların kilise duvarlarına yaptıkları veya bezlere yapıp astıkları resimler kabilinden olanlardır."(3)
Resim hakkındaki hadislerden anlaşıldığına göre Resûlullah (s.a.v.) önceleri, tevhid inancı ruhlara yerleşinceye kadar resim hakkında titiz davranmış, sonraları mahzuru olmayan noktalarda ruhsatlar vermiştir.
Bâzı âlimler, canlı-cansız ayırımını gözönüne alarak mücessem (üç boyutlu) olmayan veya hayatî bir uzvu eksik bulunan resimleri de cansızlara katmış, caiz görmüşlerdir. Çünkü bunların, mezkûr şekil ve eksikler içinde canlı olmaları mümkün değildir.(4)
Kaynaklar:
1) Bu hadislerin çeşitli rivâyetleri ve telifleri için bk. Tahâvî, Şerhü-Ma'âni'l-âsâr, kahire, 1968, 4/282-288.
2) bk. age.
3) bk. age.
4) Yusuf el-Kardavi, el-Helâl ve'l-harâm fi'l-İslâm, Beyrut, 1967.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Resim yapma ve fotoğraf çekmenin, çektirmenin hükmü nedir?
- Resim ve resimli eşyalara doğru namaz kılmak uygun mu?
- Ölmüş kişilerin resimlerini duvara asmak caiz mi?
- İnsan resimlerinin de olduğu Kâbe resmi karşısında namaz kılınabilir mi? Mescidimizde kıble yönünde Kâbe resmi var, bu resmin etrafında tavaf yapan ve namaz kılan insanlar var. İnsanların sadece yüzleri belirsizleştirilmiş, göz burun dudak belli değil...
- Bebek odası mobilyası üzerinde hayvan figürleri/resimleri bulunması caiz mi? Acaba bunlar meleklerin bebek odasına girmesine engel olur mu?
- Resim veya oyuncak bebek bulunan odada namaz kılmak caiz midir? Odaya resim asmak caiz mi?
- Asr-ı saadette kadınlar mescitte erkekler ile birlikte aynı safta mı namaz kılarlardı?
- Fotoğraf çekmek caiz midir ve namaza mani midir?
- Sizin uğursuzluğunuz beraberinizdedir, ayeti ne demektir?
- Resim ve fotoğraf konusunda detaylı bilgi verir misiniz?