Hanefi ve Şafii mezhebine göre kerahat vakitlerinde tahiyyetü'l-mescid namazı kılınabilir mi?
Değerli kardeşimiz,
Hanefi Mezhebine Göre:
Tahiyye, hürmet, selâmlama, saygı gösterme; tahiyyetü'l-mescid, mescide hürmet, daha doğrusu mescidin sahibi Allah'a saygı gösterme anlamınadır. Çünkü insanın gayesi mescide yaklaşmak değil, onun sahibi Allah'a yaklaşmak ve onun rızasını elde etmektedir. Bu maksatla kılınan namaza da tahiyyetü'l-mescid denir.
Tahiyyetü'l-mescid namazı iki rekat olup müstehaptır. Bir cami veya mescide girildiğinde oturmadan kılınır. Oturulduktan sonra, namaz geçmiş olmayıp yine kılınırsa da, faziletli olan, oturmadan önce kılınmasıdır. Nitekim Ebû Katade (r.a)'dan rivâyet edilen hadis-i şerifte Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuştur:
"Sizden biri mescide gelince oturmadan önce iki rekat namaz kılsın." (Ebû Davûd, Salat, 19) .
Bir mescide ziyaret, ders okuma veya okutma gibi bir maksatla giren Müslüman tahiyyetü'l-mescid namazını kılar. Bir günde bir kaç defa girilirse, bir defasında kılınması kafidir. Dilerse ilk girişinde, dilerse son girişinde kılar. Her girişinde kılması gerekmez.
Bir mescide her hangi bir namazı kılmak veya farzı eda ve imama uymak niyetiyle girmek de tahiyyetü'l-mescid yerine kaim olur. Buna göre bir mescide girince oturmadan önce kılınan her hangi bir namaz tahiyyetü'l-mescid yerine geçer.
Kerahet vaktinde tahiyyetü'l-mescid namazı kılınmaz. Bir mescide girip de meşguliyetinden veya kerahet vakti olması yahut abdestsiz olması gibi sebeplerden dolayı tahiyyetü'l-mescid namazını kılamayan kimse, "Sübbanellâhi ve'l-hamdü li'l-lâhi ve lâ ilâhe illallahü ve'llâhü ekber." der.
Şafi Mezhebine Göre:
Hanefi mezhebine göre kerahet vakitlerinde farz ve nafilelerin kılınması uygun olmadığı halde, Şafi mezhebine göre kerahet vakti mescide giren kimsenin tahiyyetü'l-mescid namazı kılması mekruh sayılmamıştır.
Cami veya mescide giren kimse, oturmadan önce bu niyetle iki rek'at namaz kılar. Peygamberimiz (asm)'in,
"Sizden biriniz camiye girdiği zaman iki rekat namaz kılmadan oturmasın."
hadisini delil getiren Şafiler, kerahet vaktinde de kılınmasının bir sakıncası olmayacağı söylüyor.
Tahiyye, saygı demektir. Bu namaz camiye saygı maksadıyla kılınır. Giren kişi oturmadan -gerektiiği için- herhangi bir farz veya başka bir nafile namaz kılarsa, onunla tahiyyetü'l-mescid namazının faziletini de kazanmış olur. Herhangi bir namazı kılmadan bile bile oturan kimse, bu namazı kaçırmış sayılır. Fakat unutarak veya bilmiyerek oturup hemen kalkarsa bu namazı kılabilir.
Cemaat farz namaza durmaya başlarken camiye giren kimsenin, hemen cemaata katılması daha faziletli olduğu için tahiyyetü'l-mescid namazı ile meşgul olması mekruhtur. Mekke'de Mescidü'l-Haram'a giren kimsenin de tahiyyet'ülrmescidi Kâbe'yi tavaf etmek olduğu için bu namazı kılması mekruhtur.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- TAHİYYATÜ'L-MESCİD
- Bazı hayvanlar bazı hayvanlara eziyet ediyor; bu hayvanların hesabı nasıl olacak?
- TAHIYYATÜ`L-MESCID
- Kaybolan bir eşyanın / paranın bulunması durumunda ne yapmak lazımdır?
- Tahiyyatül mescid namazı ne zaman kılınır?
- Şafii mezhebine göre, namazda son teşehhüdde Salli ve Barik dualarını okumak farz mıdır?
- Tahiyatü'l-mescid ne zaman kılınmaz?
- Tahiyyatül mescid namazı, kerahet vakitlerinde kılınır mı?
- Camide ezanı ayakta mı dinlemek gerekir?
- Kerahet vaktinde tahıyyâtü'l-mescid namazı kılınır mı?