Değerli kardeşimiz,
Ebû Hüreyre radiyallâhu anhden: Şöyle demiştir: Nebiyy-i ekrem salla'llâhu aleyhi ve sellem buyurdu ki:
"Benim adımı (kendinize, yâhud birbirinize) takınız. Künyemi de (yâni Ebû'l-Kâsım künyesini) takınmayınız. (Şu da ma'lûm olsun ki,) her kim beni rüyâda görürse hakîkatte beni görmüş olur. Zîrâ şeytan benim sûretime temessül edemez. Bir de, her kim benim ağzımdan bilerek yalan uydurursa cehennemdeki yerine hazırlansın." (bk. Buhari, İlim 38; Müslim, Rüya 11; Tirmizi, Rüya 4)
Peygamberimizi (asm) rüyasında görenin gerçekten onu görmüş olması, dünyadayken görmüş gibi anlamında değildir. Yani sahabelerin görmesi gibi değildir. Rüya da görülenin Peygamberimiz (asm) olduğunu ve şeytanın onun şekline giremeyeceğini anlatmak içindir. Yoksa "sahabeler gibi olur" anlamında değildir. Sahabi, Peygamber Efendimize (asm) iman ederek O'nu gören ve Müslüman olarak ölen kimsedir.
Bu nedenle Hz. Peygamber (asm)'i kendisine peygamberlik gelmeden önce gören veya O'nunla sohbet eden, fakat peygamberlikten sonra göremeyen kişi de sahabî sayılmaz. Rasulüllah (asm)’ın vefatından sonra, Celaleddin Suyûti gibi bazıları, uyanık halde Rasulüllahı (asm) görmüşler, onunla konuşmuşlardır. Fakat bu konuşmaları nübüvvet itibarıyla değil, velayet-i Ahmediye cihetiyledir. Rasulüllah (asm) onlara velayeti ciheti ile temessül etmiş, görünmüştür. Çünkü Rasulüllah (asm)’ın ölümü ile vahiy bitmiş nübüvvet sona ermiştir. Ölümünden sonra onu nübüvvetle görmek, sahabe olmak mümkün değildir.
Şu halde nübüvvetin derecesi velayetin derecesinden ne kadar yüksekse, bir nebi ile sohbet ile, bir veli ile sohbet arasında da o kadar fark vardır.
Ayrıca Peygamberimizi (asm) görüp de iman etmeyip, Onun vefatından sonra iman edene de sahabi denilmez. Çünkü sahabi olmak için Hz. Peygamber aleyhissalatü vesselamın peygamber olduğunu kabul ederek görmesi gerekir. (el-İsabe, I, 7; Tedribü'r-Ravi, II, 210; Umdetü'l-Kari, XVI, 169)
Buna göre sahabi olmak için Peygamber Efendimizi (asm) şehadet alemindeyken görmüş olmak şarttır. Öyleyse Onu (asm) vefatından sonra ister rüyasında isterse uyanık olarak görenler sahabi değillerdir. (Fethu'l-Bari, XIV, 136; Tedribü'r-Ravi, II, 210)
İlave bilgi için tıklayınız:
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- sahabi olmak için Hz. Peygamberi dünya gözüyle görmek şart mıdır?
- Bizler Peygamberimizi (asm) görmeden iman ettik, sahabeler ise görerek iman ettiler. Bizim imanımız mı, sahabelerin imanı mı daha yüksektir?
- İmam Buhari'nin Hz. Muaviye'den hadis rivayet etmesini nasıl değerlendiriyorsunuz? Biz Buhari'nin, "Atın kafasına torba geçirip de kandırarak bir yere götümek isteyen birisinden hadis almadı." diye prensiplerini duyduk, okuduk...
- Hadislerin birçok raviden geçtiğini dikkate alırsak, hadislere neden güvenelim ve neden hadis inkarcılığı yapmayalım?
- Hiçbir velinin sahabelerin derecesine çıkamadığı yer yer tartışma konusu oluyor. Bu konuya açıklık getirir misiniz?
- Bizler, hiçbir zaman sahabelerin seviyesine ulaşamaz mıyız?
- Hiçbir velinin sahabelerin derecesine çıkamadığı yer yer tartışma konusu oluyor. Bu konuya açıklık getirir misiniz?
- Beni gören veya beni göreni gören bir Müslümana ateş dokunmayacaktır, hadisini açıklar mısınız?
- Gelecekle İlgili Verdiği Haberlerin Doğru Çıkması
- Müminin / Müslümanın bir günü nasıl olmalıdır? Peygamber Efendimiz'in bir günü nasıldı?