Araf suresi 143. ayeti açıklar mısınız?
- Hz. Musa (as) Tur dağında mı Allah'ı görmek istediğini söyledi?
Değerli kardeşimiz,
Araf suresi, 143. ayet:
"Ne zaman ki, Musa, mikatımıza geldi, Rabbi ona kelamıyla ihsanda bulundu. 'Ey Rabbim, göster bana kendini de bakayım sana.' dedi. Rabbi ona buyurdu ki; 'Beni katiyyen göremezsin ve lakin dağa bak, eğer o yerinde durabilirse, sonra sen de beni göreceksin.' Daha sonra Rabbi dağa tecelli edince onu yerle bir ediverdi, Musa da baygın düştü. Ayılıp kendine gelince, 'Sen sübhansın! Tövbe ettim, sana döndüm ve ben inananların ilkiyim.' dedi."
Açıklaması:
Vakta ki Musa, kardeşini yerine halef bırakıp mîkatımıza, tayin ettiğimiz özel vakitte geldi ve (...) Rabb'i kelâmıyle onu muradına erdirdi. Meleklere olan kelâmı gibi aracısız fakat perde arkasından ona söz söyledi (...) "Onu, özel konuşmak için yaklaştırdık." (Meryem, 19/52) ilâhî sözü delalet eder ki bu kelâm "mecvâ" idi. Musa aleyhisselam ilâhî kelâmı her cihetten işitiyordu, diye bir rivayet vardır. Bu da gösterir ki, Allah'ın kelâmını işitmek, mahlukatın kelâmını işitmek gibi değildir. Rabb'i onu, doğrudan doğruya fakat perde arkasından kelâmiyle mutlu edip, kelîm kılınca, Allah kelâmının şevk ve neşesiyle Musa'da Allah'ı görme arzusu uyandı ve galeyana geldi de (...) "Ey Rabbim, bana göster kendini, bakıp göreyim seni." dedi. Yani perdeyi kaldır, bana bizzat tecelli et de didarını görmeyi nasibeyle diye yalvardı. (...) Rabbi ona dedi ki, beni katiyyen göremeyeceksin, (...) velâkin dağa bak, "eğer yerinde durabilirse sen de beni göreceksin. Bunun üzerine (...) Rabbi, dağa tecelli edince, ki bu bir izafi tecellidir yani, zatındaki bütün azamet ve kudret-i mutlakası ile değil, azamet ve kudretinden bir lemha zuhur, emir ve iradesinden bir parçasının dağa çarpmasıyla (...) onu hurdahaş eyledi, unufak yapıp yerle bir etti. Hamze, Kisaî, Halef-i Âşir kırâetlerinde okunduğuna göre, "dümdüz ediverdi", yani, dağ gidip, yeri dümdüz oluverdi, hörgüçsüz bir deve gibi oluverdi.
"Dekk": Esasen "dakk" gibi bir şeyi ezip unufak etmek mânâsına masdar olup bunun ismi mefûlü olan "medkuk" mânâsına da gelir ki, burada mânâ böyledir. (...) ise hörgüçsüz deve veya (...) gibi tepe ve sırt demektir. Birinci mânâya göre dağ hiç kalmamış, ikincisine göre de küçük bir sırt, küçücük bir tepe haline gelmiş demek olur. Meşhur olan kavle göre bu dağ Tûr-ı sîna idi, fakat diğer bir dağ olduğu da nakledilmiştir. Bunun "Zebiyr" dağı veya Medyen'deki "Erriyn" dağı veya büsbütün yok olup gitmiş olan bir başka dağ olduğu da söylenmiştir ki, Hz. Musa'nın üzerinde bulunduğu dağ değil, karşıdan baktığı bir dağ demek olur.
Hasılı Rabb'inin tecellisine dağ dayanamadı "dekk" yahut "dekkâ" oldu, (...) Musa da şiddetle baygın düştü. Söz konusu bu tecelli ile iki olay meydana geldi: Biri dağın parçalanıp ufalanması, diğeri de Musa'nın bayılıp yere düşmesi. Demek ki Musa, dağ dolayısıyla olan bir izafi tecelliye bile dayanamayıp bayıldı, tam ve mutlak bir zatî tecelli olsaydı, bütün dünya ve muhtemelen bütün kâinat bir anda yok olacaktı. İşte (...) "Sen beni katiyyen göremeyeceksin." buyurulmasının esas hikmeti de bu idi. Yoksa haddizatında Allah tecelliden kaçınmış ve lutufta cimrilik etmiş değildir, hâşâ, O'nda buhul ve cimrilik yoktur, mesele tecelliye tahammüldedir. Bu fenâ âleminde O'nu görmeye tahammül olunamaz. O halde bu ilâhî kelâmdan, ölüm ve fenâ âleminin sona erdiği bekâ âleminde, yani ahirette dahi Allah'ı görmenin mümkün olmadığını anlamaya kalkışmak doğru değildir.
(...) Ne zaman ki, Musa ayıldı, (...) Seni tenzih ederim, sen sübhansın Ey Rabbim, dedi. Fâni gözlerle görünmekten gerçekten de münezzehsin. (...) Sana tövbe ettim, çünkü iznine uygun olmayan bir dilekte bulundum, (...) ve ben müminlerin evveliyim, inananların ilkiyim. Bu dünyada (...) "Sen beni göremezsin" tecellisine ilk iman eden benim. (bk. Elmalılı, Hak Dini, ilgili ayetin tefsiri)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Cezbe, beyinde meydana gelen değişiklikten midir?
- Hz. Musa’nın Allah’ın rü’yetini talep etmesi, rüyetullahın mümkün olduğuna bir delil midir?
- Araf suresi 143. ayeti açıklar mısınız? (Hz. Musa'nın Allah'ı görmek istemesi...)
- BÂTIN
- Hz. Musa (as) neden Allah´la konuşmak istemiştir? Haşa, Allah´ın varlığına inanmayıp tatmin olmak mı istemiştir?
- 15. Miraç, Allah’ın gökte olduğu manasına mı gelir?
- İSRAİLOĞULLARI
- RÜ'YETULLAH
- A’raf suresi 143 ve En’am suresi 162 ve 163. ayetlerine göre ilk Müslüman kimdir?
- Allah'ı Görmek- Mutezilenin birinci sözde deliline cevap
Yorumlar
Teşekkürler.