Âdetli iken namaz kılmamanın delilleri var mı?
Değerli kardeşimiz,
Âdetli veya Lohusa Kadına Yasaklanan Şeyler:
1. Namaz kılmak. Âdetli veya lohusa kadının namaz kılması câiz değildir. Hz. Peygamber (s.a.s), Fâtıma binti Ebî Hubeyş'e
"Hayız gördüğün zaman namazı bırak ve hayız hâlin sona erince, kanı temizleyerek guslet ve namaz kıl." buyurmuştur. Buhâri'deki rivâyet şöyledir:
"Âdetin devam ettiği sürece namazı bırak, sonra boy abdesti al ve namaz kıl." (Buhâri, Hayz, 19, 24, Vüdû, 63; Müslim, Hayz, 62; Ebû Davûd Tâhâret, 109).
Âdetli kadın, kılamadığı namazı kaza etmez, orucu ise kaza etmesi gerekir. Hz. Âişe (r.anha) şöyle demiştir:
"Biz Rasûlullah (s.a.s) devrinde âdet görüyorduk. Namazı kaza etmekle emrolunmadığımız halde, tutamadığımız orucu kaza etmekle emrolunuyorduk." (Buhârî, Hayz, 20; Ebfı Dâvud Tahâre,104; Tirmizî, Savm, 67; Nesaî, Hayz,17; Siyâm, 64).
2. Oruç tutmak. Âdet gören veya lohusa olan kadın oruç tutmaz. Delil yukarıdaki Hz. Âişe hadisidir. Ancak oruç borcu, onların üzerinden düşmez, kaza etmeleri gerekir.
3. Tavâf. Hz. Peygamber (asm), hac sırasında âdet gören Âişe (r. anhâ)'ye şöyle buyurmuştur:
"Hayız gördüğün zaman, temizleninceye kadar Beytullah'ı tavaf dışında hacıların yaptığı diğer hac ibadetlerini yap." (Buhârî, hayz,1, 7, Hacc, 71, Edâhî, 3, 10; Müslim, Hacc,119,120; Ebû Davûd, menâsîk, 23).
4. Kur'an-ı Kerîm okumak. Mushafa el sürmek ve onu taşımak.
"Ona (Kurân'a) tam olarak temizlenmiş olanlardan başkası el süremez." (Vâkıa, 56/79)
Hz. Peygamber (asm) şöyle buyurmuştur:
"İddetli kadın ve cünüp olan, Kurân'dan hiçbir şey okuyamaz." (Tirmizî, Tahâre, 98; İbn Mâce, Tahâre, 105).
Hanefilere göre, bir kılıf içindeki Kur'ân'a el sürmek ve taşımak hayızlı ve cünüp için mümkün ve câizdir. Yine ilimle uğraşan kimse, tefsir, hadis ve fıkıh kitaplarını zarûret yüzünden elbisesinin yeniyle veya eliyle tutabilir. Kur'ân yapraklarını abdestli çevirmek müstehaptır. Yine bu yaprakları okumak için bir kalemle çevirmek de câizdir. (ez-Zühaylî, el-Fıkhu'l İslâmî ve Edilletuh, I, 471).
5. Mescide girmek, orada eğleşmek ve itikâfa çekilmek. Hadiste şöyle buyurulur: "Hiç bir hayızlı veya cünüp mescide giremez." (İbn Mâce, Tahâre, 92; Dârimî, Vudû',116). Şâfiî ve Hanbelîler, hayızlı ve lohusanın kirletmemek şartıyla mescitten, karşıdan karşıya geçmesini câiz görürler. Hz. Peygamber (asm)'in Âişe (r. anha)'ye böyle bir izin verdiği nakledilmektedir. (Müslîm, Hayz, I1-13; Nesâî, Tahâre, 172, Hayz, 18; İbn Mâce, Tahâre, 120).
İlave bilgi için tıklayınız:
- Hadislerin toplanması ve bağlayıcılığı hakkında bilgi verir misiniz?
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Adetli veya lohusa kadının dinen yapamayacağı şeyler nelerdir? Kadının adet döneminde tırnak ve saç kesmesi yasaklanmış mıdır?..
- Bir kadının âdet / hayız halinde kılamadığı namazları, sonradan kılması mekruh olur mu?
- HAYIZ
- Adet döneminde olan bir kadın, abdest aldıktan sonra yarım saat içinde namaz kılabilir mi?
- Hayızlı (âdet hâlinde) kadının namaz kılamayacağının delili, kanıtı nedir?
- Hayızlı bir durumda olan birinin camiye girmesini yasaklayan bir ayet var mı?
- Ay halindeki kadın camiye girebilir mi?
- Kadınlar muayyen durumlarda camiye girebilir mi? Bu konuda Şâfi mezhebine göre hüküm nedir?..
- Hayızlı kadının oruç tutmaması ile ilgili hadis var mı?
- Neden âdetliyken kirli ya da cünüp sayılıyoruz?