"Kim yiyip içtikten sonra şükrederse, oruç tutup sabreden gibi ecir ve sevaba nail olur." hadisi sahih midir, manasını açıklar mısınız?
Değerli kardeşimiz,
Bu hadis değişik lafızlarla rivayet edilmiştir.
Sinan bin Senne el-Eslemî radiyallahu anh'dan: Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem) buyurdu:
"Yiyip de şükreden için, oruç tutup da sabreden gibi ecir vardır." (Ramuzu'l-Ehadis, h.no: 9, s. 220)
Bu hadisi İbn Mâce (no. 1765), İsmaîl b. Abdillah er-Rakkî an Abdillah b. Ca'fer an Abdilazîz b. Muh. an Muh. b. Abdillah b. e. Hurre an ummihî Hakîm b. e. Hurre un Sinan senedi ile tahrîc etti. Sindî, isnadının sahîh olduğunu, râvilerinin de güvenilir kimselerden oluştuğunu söylemiştir. (Rudani, Büyük Hadis Külliyatı, Cem’ul-fevaid, İz Yayıncılık: 2/42.)
Ebû Hureyre (r.a.) Peygamber Efendimizin (a.s.m.) şöyle buyurduklarını rivayet ediyor:
"Nice yemek yeyip şükreden vardır ki, sevabı nafile oruç tutup sabredenkinden daha büyüktür." (Camiü's-Sağir, h. no: 2248)
Sabırla şükür, mü'minin mücehhez olması gerektiği iki manevi haslettir. Bu hasletlerden hangisinin ağır bastığı, öncelik kazandığı, faziletli olduğu tartışma konusu olmuştur. Bazı âlimler sabrın, bazıları da şükrün önceliği üzerinde durmuşlardır. Yukardaki hadiste şükrün faziletinin önceliğine dikkat çekilmiştir. Yiyip içip şükreden kimsenin kazandığı sevabın, nafile oruç tutarak sabreden kimsenin elde ettiği sevaptan daha üstün olduğu bildirilmektedir.
Bu nasıl olmaktadır? Onca nafile oruç tutmayı tavsiye eden hadislere rağmen, bir nevi oruç tutmama nasıl daha faziletli olabilmektedir?
Her şeyden önce burada yapılan kıyaslama, yiyip içip şükretme ile sadece açlığa sabretmeden ibaret olan nafile oruçtur. Cenab-ı Hak âyetlerinde bizleri şükre davet etmekte, şükredenler için büyük mükâfatlar verileceğini bildirmektedir. Şükreden insan Cenab-ı Hakk'ın kâinat mutfağında kulları için hazırladığı binbir çeşit nimetin, rahmet hazinelerinin tadını, lezzetini teftiş etmekte, müfettişlik ve bakanlık mevkiîne yükselmektedir.
Ruhu bedenine, kalbi nefsine, aklı midesine hükmeden, lezzeti şükür için isteyen ve sünnete uygun tarzda yiyip içip şükreden bir mü'minin kazandığı sevap, elbetteki sadece sabırdan ibaret oruç tutan bir mü'minin kazandığı sevaptan daha büyüktür.
Nafile oruç tutan sadece açlığa, susuzluğa, alışılageleni terk etmeye, tahammül etmektedir. Şükreden kişinin şükründe önemli bir sabır da bulunmaktadır. Bu sabır nimetleri isyan ve günahlara âlet etmeyip, aksine şükre vasıta kılmak şeklinde kendini göstermektedir.
İşte böylesine bir şükür nafile oruca üstün gelmektedir. Yoksa hadise bakıp da "Nafile oruç tutmamak, tutmaktan daha faziletlidir." manası çıkarılmamalıdır. Aksi halde onca nafile orucu tavsiye eden hadisler söylenmezdi. Zâten hadisin başında yer alan "nice" kelimesi belli özellikleri taşıyan şükretmenin, sadece sabırdan ibaret olan nafile oruçtan üstünlüğünü belirtmektedir.
İlave bilgi için tıklayınız:
- Vadedilen netice ve sevaplara kavuşmanın şartları nelerdir?
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- SABIR
- -Kim yiyip içtikten sonra şükrederse oruç tutup sabreden gibi ecir ve sevaba nail olur- hadisi sahih midir, manasını açıklar mısınız?
- Başımıza gelen hastalık ve musibetlere sabretmek için neler tavsiye edersiniz?
- Sabırlı olmak için dualar var mıdır?
- İnsanları incitmeye hakkımız var mı? Kötülüklere karşı nasıl davranmalıyız?
- Mü'min-i kâmilin alâmeti
- Hastalık ve sıkıntılara dayanmak, başımıza gelen bela ve musibetlere karşı sabırlı olmak için okunacak dualar nelerdir?
- Bize söven birisine nasıl karşılık vermemiz gerekir?
- Başımıza gelen problemlere sabretmek, kendimize veya sorunu yaşayan kişiye karşı tutumumuz nasıl olmalıdır?
- Musibetlere maruz kalan insanlara nasıl teselli verebiliriz?